הטור השבועי

כמה טוב שנפגשנו // הרב בן ציון נורדמן

אברהם פריד הוא אחד מהאמנים הבודדים שממלא אולמות מזה שלושים שנה ברציפות, עם מיליוני (!) מעריצים - ומצד שני, אדם נעים הליכות ועדין נפש, לא מתנשא ולא מתרברב (טור)

הרב בן ציון נורדמן | כיכר השבת |
אברהם פריד בחדרה (צילום: שלמי גבאי)

השבת פרשת עקב – מברכים את חודש אלול הקרב ובא. בכל יהודי באשר הוא מתעוררים רגשות לקראת ימי הרחמים והסליחות העומדים לפתחנו.

ראשי התיבות של אלול "אני לדודי ודודי לי", מילות הפסוק בשיר השירים. זהו זמן של קשר מיוחד בין עם ישראל לבין הבורא. יש שהמשילו על כך את המפגש בין המלך לבין פשוטי העם בעת שהמלך יצא אל השדה - "המלך בשדה".

בנסיבות הימים – בתקופת "החופש הגדול" זה נראה כשני ניגודים, מצד אחד הווי החופש, הנופש, המנוחה והבילויים – בין הזמנים. ומצד שני כבר מריחים את חודש אלול, בחלל האוויר כבר מהדהד קולו של בית המדרש החוזר לתלמודו, בבית הספר כבר מכינים את הכיתות לקראת שנת הלימודים.

בתכלס' כל החיים שלנו מורכבים ומכילים ניגודים שונים, והתפקיד שלנו הוא להתנהל נכון ולנתב את דרכינו בצורה הטובה בין משעולים מפותלים אלו...

בימים אלו התחלנו בבית ללמוד מחדש את ספר "מסילת ישרים" של הרמח"ל, בפעם ה...עשרים! ותמיד אנו מגלים מטמונים וחידושים שלא זכינו להם בפעמים הקודמות.

הנה קטע מתוך דבריו המתאר את החיים בעולם הזה: "נמצא שהוא (האדם) מושם באמת בתוך המלחמה החזקה, כי כל ענייני העולם בין לטוב בין לרע הנה הם ניסיונות לאדם, העוני מצד אחד והעושר מצד אחד כעניין שאמר שלמה "פֶּן אֶשְׂבַּע וְכִחַשְׁתִּי וְאָמַרְתִּי מִי ה' ... וּפֶן אִוָּרֵשׁ וְגָנַבְתִּי ...". השלווה מצד אחד והייסורים מצד אחד, עד שנמצאת המלחמה אליו פנים ואחור.

כולנו תקווה שנזכה לעבור את החיים בתוך ה"מלחמה החזקה" הזו, בניצחון ובהצלחה.

בסוף השבוע ליל טו' באב זכיתי להיות חלק מהפקת הופעת ענק של אברהם פריד ועקיבא בחדרה יחד עם ידידי בניהו בן דוד ומשה חמו מתכלת הפקות.

אחד מהדברים המשמחים שאירעו בטו' באב הוא ש"הותרו השבטים לבוא זה בזה" בתקופה הראשונה מאז שנצטוו ישראל בדיני נחלות היה כל שבט נושא אשה מבני שבטו בלבד, וביום זה דרשו חז"ל דרשה מתוך פסוקי התורה והתירו להתחתן גם עם בני כל השבטים האחרים. פן נוסף של "יחד שבטי ישראל".

הרגשתי במופע המדובר תופעה של 'יחד שבטי ישראל', במובן הפשוט ביותר של הביטוי. מכל הגילים, מכל המגזרים, העדות והחוגים שלל סוגי כיפות כולל כיפות שקופות וכו' שרים ושמחים יחד.

בחזרה לתחילת הטור, רציתי לשתף אתכם בסוג של ניגודיות שנחשפתי אליה. אברהם פריד הוא אחד מהאמנים הבודדים שממלא אולמות כבר מזה שלושים שנה ברציפות , בסדר גודל של אלפים ועשרות אלפים. ועם מיליוני (!) מעריצים ברחבי העולם ומצד שני, הופתעתי לגלות אדם נעים הליכות ועדין נפש, לא מתנשא ולא מתרברב, להיפך, מתייחס לכל אדם קטן כגדול ומאיר פנים לכל אדם באשר הוא.

ראיתי כיצד הוא מתרגש בדמעות משיר שכתב לו ילד קטן על הרצף . ומעל הכל, אחרי הופעה ארוכה בשעה של קרוב לחצות הליל , ביקשתי ממנו לבוא ולשמח בשמחת אירוסים שעורך גדול מזכה הרבים רבי ליאור כחלון שנערכה לא הרחק משם.

פריד שואל אותי: זה חשוב לך? זה ישמח אנשים? זה יכול להביא תועלת? אז אני בא!
התפעלתי מהנוסחה של עוצמה ורכות. של הצלחה שלא הביאה את האדם להתנשאות והתרברבות. אדם שעומד בניסיון המורכב הזה של להיות 'כוכב', ובכל אופן להישאר 'בן אדם'...

פריד כתב לקהל הענק והמגוון הזה שממלא אולמות שיר מיוחד נביא את חלקו הראשון:
אם עד לפני שעה קלה
היינו רחוקים
עכשיו יש הקלה גדולה
בוכים וצוחקים

כי זה חיבור של נשמות
זה קשר אמיתי
ותחושות טובות חמות
מלוות אותי

כמה טוב, כמה טוב שנפגשנו
מה אני בלעדיכם
יחד התרגשנו
כל זה בשבילכם
....
כמה טוב שנפגשנו...

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר