מתנגדים לטכנולוגיה

מאבק חדש של הקיצוניים: הריסת מכשירי "נדרים פלוס" בבתי הכנסת

בבית שמש ובירושלים פרץ לו מאבק חדש, במסגרתו, קיצונים הורסים את מכשירי ה'נדרים פלוס' המותקנים בבתי הכנסת, במטרה להוציאם מכלל שימוש | בבית שמש לבדה ניזוקו עד כה כ-20 מכשירים בבתי הכנסת | בחברה מאשימים: מאחורי המאבק עומד עסקן מבני ברק "שקידש מלחמה ולא בא אלינו בדרישות" (חדשות)

שימי שפר | כיכר השבת |
מזיקים למסך ואחת העמדות שהוזקה בבית שמש (צילום: מצלמת אבטחה, ללא קרדיט)

תופעה חדשה: בבית שמש ובירושלים וקצת גם בבני ברק פרץ לו מאבק חדש, במסגרתו, קיצונים מנפצים והורסים את מכשירי ה'נדרים פלוס' המותקנים בבתי הכנסת, במטרה לגרום להם נזקים כבדים - עד כדי הוצאה מכלל שימוש.

באים, מזיקים למכשיר והולכים (מצלמת אבטחה)

כידוע, בשנים האחרונות המערכת הותקנה באלפי בתי כנסת ברחבי הארץ, כאשר באמצעותה יכולים המתפללים לבצע שלל פעולות, בהם תשלום או תרומה לבית המדרש, תרומות לנזקקים, הטענת כרטיס 'רב קו'.

בתקופה האחרונה המערכת כוללת בתוכה לחצן למקרי חירום, באמצעותו ניתן להזעיק את כוחות ההצלה, בשעת הצורך - מבלי שהמתפללים יאלצו לחייג דרך הטלפון.

אחד המכשירים שניזוקו בבית שמש

בשיחה עם 'כיכר השבת' מספר אחד התושבים בבית שמש כי הרקע לנזקים ולמעשי הוונדליזם הינו ככל הנראה ההתנגדות להכנסת "הקידמה הטכנולוגית", כאשר יש ככל הנראה אנשים קיצוניים שמפריע להם שילדיהם יראו או יתעסקו עם מסכי מגע, גם במחיר של גרימת נזק ישיר לבתי המדרש ולתושבים שהתרגלו להשתמש במערכת.

תושב נוסף המתגורר ברמה ב' בבית שמש מספר אף הוא כי עד כה הצליחו הקיצונים להשבית קרוב לעשרים מכשירים בשלל בתי כנסת, בהם בתי המדרש של חסידויות ויז'ניץ מונסי, רחמסטריווקא, קרעטשניף, ברסלב, סלאנים קהל חסידים, דושינסקיא ועוד.

לדבריו, נכון לעכשיו, אף אחד לא רואה סוף למאבק החדש של הקיצונים והנזק רק הולך ומצטבר.

בהודעה ששלח ברוך הרשוביץ, מנכ"ל 'נדרים פלוס' לכלל המשתמשים, הוא כותב על המאבק החדש: "חלק מכם שמע על המלחמה המתנהלת בראש כל חוצות נגד העמדות המוצבות בבתי הכנסת. חלק קטן יותר גם חווה את המלחמה על בשרו, כשמדי ערב יוצאים נערים מנוערים ומשחיתים את העמדות בזה אחר זה, לעת עתה בעיקר באיזורים מסויימים בבית שמש ובירושלים עם קצת זליגה לבני ברק. בכתבי הפלסתר המופצים בהיקפים גדולים אנו מתוארים כחברה בבעלות חילונים גמורים שנוסדה ופועלת למטרה אחת בלבד, 'חילון הציבור החרדי על ידי החדרת האינטרנט לתוככי הציבור החרדי'".

הוא מספר כי "אנו מוצאים את עצמנו בימים האחרונים מתגוננים מול מתקפות עזות, האשמות קשות ומכוערות מוטחות בנו מעל לוחות המודעות, קמפיין שלם מתנהל מעל ומתחת לפני השטח כדי לגרום לגבאים לוותר על העמדות ולרבני הקהילות להפסיק את התמיכה בנו. בתחילה סברנו שאין מן הנכון להגיב, עלינו לכופף את ראשינו מפני הגל העכור הזה ולתת לו לחלוף, אך עם התגברות מקרי הונדליזם ניסינו לפעול להרגעת הרוחות על ידי פניה לבכירי העסקנים העומדים על המשמר מפני פגעי הטכנולוגיה כדי לקבל על עצמנו הקפדות וסינונים נוספים כדי להשביע את רצון כולם.

"ברם, התבררו לנו שני דברים: האחד, כל הגבאים שדיברנו איתם, מכל העדות והחוגים ואף מחוגי הקנאים מכירים בערך הגדול של הפרויקט ומעוניינים מאוד בקיומו ומתחננים שנעשה כל אשר לאל ידינו להביא לסיום הפרשה. כולם מוכנים להתגייס למעננו אך רק מאחורי הקלעים. אין מי שמוכן לעמוד בעוז נגד המתפרעים ולהצדיק את הצדיק בפני המלעיזים עלינו.

"השני, מאז ומעולם עשינו הכל כדי לעמוד בדרישות השונות של רבני הקהילות וועדות הרבנים לענייני טכנולוגיה. יעידו על כך כל העוסקים בעניינים אלו, שדלתינו תמיד היתה פתוחה ואוזנינו כרויה עד לשביעות רצונם. לפיכך פנינו מיוזמתינו לכמה וכמה גופים העוסקים בכשרות על עניני הטכנולוגיה כדי לשמוע מה אפשר לשפר עוד ומה עלינו לעשות כדי לקבל חותם כשרות על העמדות. התברר לנו שכל אותם גופים קיבלו פניה שאינה משתמעת לשני פנים לפיה חלילה להם לתת כשרות כלשהי על העמדות גם אם יהיה הכל גלאט לפי כל השיטות.

"המלחמה אינה על פרצות כאלו ואחרות בעמדות. המלחמה היא מלחמה כוללת על השימוש באינטרנט בכלל! כל זמן שהעמדה מחוברת לרשת ומראיה כעין מכשירים האסורים, גם אם היא מעוצבת בצורה שונה לגמרי, גם אם לא יהיה בה שום מפגע רוחני, הרי שאין עליה להימצא בבתי הכנסיות. ולא יעזרו כל מעשי הצדקה, החסד והרבצת התורה שבאים בזכותה. ממילא נושא מתן כשרות על העמדה הפך ללא רלוונטי. גם חסימות וסייגים חמורים שהוטלו על העמדות כדי שישמשו למטרתם המקורית בלבד והיא תרומות לביהמ"ד לא יספיקו לאלו שאסרו עלינו מלחמה".

המנכ"ל מסכם כי "נמצא שאין שום דבר אותו אנו יכולים לעשות כדי להניח את דעתם של המתנגדים. אין לנו חלופה אחרת לעמדות והברירה ביד כל רב בית כנסת להחליט האם הוא מאשר את הדבר או לא. גם בעניין הנזקים לעמדות אין שום דבר בו אנחנו יכולים לסייע. אין לנו היכרות עם אותם ונדליסטים, ככל הידוע לנו גם אין להם סמכות רבנית כלשהי שיכולה לעצור בעדם, אין לנו אפשרות לפנות למשטרה או לבי"ד כי העמדות אינן בבעלותנו וככל הנראה גם לא יהיה שיתוף פעולה בענין מצד הגבאים הנפגעים החוששים לעורם".

הוא מציע לגבאי להחליט לבדם מה ברצונם לעשות - "מי שחושש יכול להקדים ולכבות או לפרק את העמדה בעצמו. מי שחושש יותר מהכניעה לטרור ישב ואל יעשה כלום, מי שחושב שיכול לעזור בהרגעת הרוחות אשריו אם יעשה כן, אבל חלקנו בפרשיה הזו תם. אנו נקבל בהבנה כל החלטה של רבני הקהילות והגבאים לכאן או לכאן, כפי שחונכנו וגדלנו על ציות להלכה ולדעת תורה".

בהודעה המפורטת המתפרסמת בעמדות השונות, נכתב כי "לאחר תחקיר מורכב התברר שמאחורי הכל עומד אדם אחד מבני ברק, מקורב להגרצ"מ זילברברג שליט"א, שקידש מלחמה על נוכחות האינטרנט במרחב החרדי בכלל". לדבריו, "אותו עסקן מבני ברק שמנהל את המאבק לא בא אלינו בדרישות. המטרה היחידה והסופית היא הסרת כל העמדות כולן ללא יוצא מן הכלל, בעוד דעת רוב מוחלט של רבני ישראל מכל העדות והחוגים היא שמכשיר זה רבה תועלתו הודאית מנזקו, ובעצם יש כאן ניסיון לכפות את דעתו על דעת כלל ישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר