"חוסר שוויון"

מבקר המדינה: עסקים בבני ברק מקבלים פחות סיוע מתל אביב

דו"ח חדש של מבקר המדינה שמתפרסם כעת, חושף כי הסיוע שמקבלים עסקים בתל אביב - בשל נזקי הרכבת הקלה גבוהים יותר מאלו שמקבלים העסקים בעיר בני ברק (חרדים)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
עבודות הרכבת (צילום: אבשלום שושני, פלאש 90)

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (רביעי) דו"ח על סיוע שניתן לבעלי עסקים בשל הנזקים שעושים עבודות הרכבת בגוש דן.

מבקר המדינה בדק את התקדמות פרויקט ההקמה של קווי הרכבת הקלה (האדום, הירוק והסגול) ומצא כי יותר מ-20 שנה ממועד הקמת חברת נת"ע, לא נחתם הסכם המסגרת בין משרדי התחבורה והאוצר לבינה. זאת, אף שהממשלה הורתה בהחלטותיה מהשנים 2010 ו-2016 לפעול לחתימה על הסכם ואף שמבקר המדינה המליץ בנושא זה בדוחות הביקורת שפורסמו בשנים 2013 ו-2018.

בהמשך, מבקר המדינה מצא כי מועד סיום הקמת הקו האדום נדחה לא פחות משש פעמים בתקופה של 5 שנים במצטבר.

בנוסף, המבקר טוען כי בוצעו לפחות 12 עדכוני מחיר לבניית מערך הרכבת הקלה באיזור המרכז, כשבשנת 2010 ההערכה הייתה בסך 10.7 מיליארדי שקלים וכיום עומדת על 18.71 מיליארד - זאת חוץ מהשפעה של התייקרויות של הבנייה.

עוד עולה בנתוני דוח המבקר כי אומדן העלות של פרויקט הקו הסגול של הרק"ל גבוה ביחס למספרי ההשוואה במדינות אחרות במחירי שנת 2000 (מתוך נתוני מחקר הבנק העולמי) ולאחר תקנון אורך הקווים (השפעת המחיר): אומדן עלות הקו הסגול הוא כ-11.2 מיליארד ש"ח (כ-0.41 מיליארד ש"ח לק"מ) ובמחירי 2000, כ-4.64 מיליארד ש"ח (0.17 מיליארד ש"ח לק"מ), היה גבוה בכ-26.5% ובכ-133.5% מערכי המקסימום והמינימום בהתאמה לפי פרויקטים דומים במדינות אחרות.

האומדן על בניית הקו האדום עומד על 18.7 מיליארדי שקלים, כ-0.78 מיליארד ש"ח לק"מ, ובמחירי 2000, כ-7.89 מיליארד ש"ח 0.33 מיליארד ש"ח לק"מ.

עסקים בבני ברק זוכים לפחות סיוע

עוד עולה מדו"ח המבקר כי עסקים הסמוכים למקטע התת-קרקעי של הקו האדום בתחום רמת גן ובני ברק אינם נהנים מקרן דומה לזו שהקימה עיריית תל אביב בשיתוף משרד האוצר, ואינם יכולים לקבל סיוע שלו זכאים עסקים בתל אביב, זאת למרות שחלק מתקציב הקרן הוא תקציב מדינה המוקצה על ידי משרד האוצר. בשל כך, המבקר טוען כי נובע מכך חוסר שוויון בין עסקים בתחומים מוניציפליים שונים.

"המבקר אנגלמן ממליץ כי משרדי התחבורה והאוצר יקיימו תהליכי הפקת לקחים מהחלקים שבוצעו בפרוייקט הרק"ל ויישמו אותם בחלקים המתוכננים של הרק"ל ובפרויקטים עתידיים להסעת המונים כגון המטרו."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר