מסתמנת פשרה במו"מ

יהדות התורה מתקפלת? תוותר על סעיף הנכד בתמורה לחקיקת חוק הגיוס

למרות הדרישה החרדית, 'יהדות התורה' ככל הנראה תוותר על סעיף הנכד הקובע כי גם נכדים גויים לסבים יהודים רשאים להתאזרח בישראל בתמורה לחוק הגיוס (פוליטי, חרדים)

איצלה כץ | כיכר השבת |
מעדיפים חוק גיוס מתוקן. חברי הכנסת החרדים (צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90)

התקפלות או טקטיקה? מסתמן כי המפלגות החרדיות חוזרות בהן מדרישתן הקואליציונית על שינוי או ביטול סעיף הנכד בחוק השבות. לפי הדיווח של זאב קם ב'כאן חדשות', הסיבה להתקפלות היא התעקשות הליכוד שלא להתפשר גם בנושא הגיוס וגם בנושא סעיף הנכד.

סעיף הנכד בחוק השבות הוא בעצם פרצה המאפשרת לגויים על פי ההלכה להתאזרח בישראל אם מוצאם הינו יהודי. כזכור, וכפי שדווח ב'כיכר השבת', גם יו"ר הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' תמך בביטול סעיף הנכד בחוק השבות.

בשבוע שעבר הועלתה הצעה מצד המפלגות החרדיות שלא לבטל לגמרי את סעיף הנכד אלא לשונותו ולקבוע כי גוי אשר סבו יהודי אמנם לא יוכל להתאזרח אוטומטית בישראל אבל יוכל לקבלת מעמד תושב בארץ.

בליכוד נטו בהתחלה להסכים עם הפשרה אולם לאור התעקשות המפלגות החרדיות על חוק גיוס מתוקן לחלוטין כדרישתם, הודיעו בליכוד לחרדים כי ייאלצו לוותר על סעיף הנכד.

בליכוד הודיעו למפלגות החרדיות, כי לכל היותר הם יתמכו בהקמת ועדה שתדון בסעיף הנכד ובמשמעויותיו וכי יתמכו במסקנותיה, אך לא יסכימו להכנסת סעיף קואליציוני כלשהו המשנה את סעיף הנכד כבר מעתה.

כזכור, בתחילה, נציגי אגודת ישראל סירבו מכל וכל להסכם, שכן טענתם הייתה, מדוע בן גביר ואריה דרעי, מקבלים חוק כפי בקשתם קודם להקמת הממשלה, ואנחנו לא נקבל חוק גיוס כפי שאנחנו דורשים? אם הם לא מאמינים לנתניהו שהוא יעביר את החוקים לאחר הקמת הממשלה, גם אנחנו לא מאמינים לו ודורשים להתחיל בחקיקת החוק עוד קודם להקמת הממשלה.

מהדרישה הזו, נציגי הליכוד הצליחו להוריד את אגודת ישראל, בגלל שלל סיבות שעיקרן היא טכנית, בשל המורכבות של העברת החוק קודם להקמת הממשלה.

הדרישה השנייה של אגודת ישראל הייתה, שייכתב בהסכם הקואליציוני, כל סעיפי החוק - כלומר שלא יהיה בחוק החדש, יעדים, סנקציות פליליות וכן יוכר באופן רשמי וחוק ערך לימוד התורה.

שתי הסיעות האחרות - ש"ס ודגל התורה, הבהירו לנציגי הליכוד, כי אין להם טעם לכתוב את זה בהסכם הקואליציוני, מכיוון שברגע שההסכמים יונחו על שולחן הכנסת, הם יעוררו סתם רעש ציבורי מיותר, שאין בו טעם קודם להקמת הממשלה.

באגודת ישראל - בהוראת גדולי האדמו"רים התעקשו על כך וזו הייתה הסיבה העיקרית לאי-ההתקדמות במשא ומתן. נכון להבוקר (חמישי) באגודת ישראל כבר הגיעו לסוג של הסכמה עם הליכוד.

ההסכמה היא, שתהיה התחייבות בהסכמים, שחוק הגיוס יעבור בהצמדה לתקציב המדינה ותהיה התחייבות מפורשת לחוקק את החוק לערך לימוד התורה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר