שליחות אמיתית

חולמים לעבוד בחינוך מיוחד? אלו ארבעת המקצועות העיקריים

השליחות, הקרבה האנושית והסיפוק היומיומי - יותר ויותר צעירים וצעירות בוחרים להיכנס לעולם החינוך המיוחד ולהשפיע עמוקות על חייהם של ילדים. מה הן האופציות העומדות בפניכם? (חינוך ותעסוקה)

בשל התרחבותה של רשת פרח, בימים אלו היא מצרפת לכוחותיה אנשי טיפול (צילום: שאטרסטוק)

השיח התעסוקתי בשנים האחרונות מבליט את הצורך של הדור הנוכחי בעבודה עם משמעות. אמנם, תגמול, תנאים והטבות שונות נשארו נושא מרכזי, וההשוואות של ההאפי-האוור והתן ביס בין חברות שונות יישארו נושא פיקנטי לשיחה. אך יותר ויותר ישראלים מוצאים עצמם בחיפוש אחר תפקיד שבו ירגישו בעלי ערך ואותו יחוו כתרומה לחברה.

אחד התחומים המספקים במיוחד המושך אליו יותר ויותר צעירים הוא עולם החינוך המיוחד. עבודה עם ילדים ומבוגרים עם מוגבלויות שונות דורשת חמלה, סבלנות והבנה עמוקה של הצרכים הייחודיים שלהם. יחד עם זאת מדובר בעבודה לא פשוטה הכוללת אתגרים יומיומיים והתמודדות רגשית.

משה שטיין, מנכ"ל ומייסד רשת פרח, מרשתות החינוך הגדולות בישראל בתחום החינוך המיוחד, מספר על הצעירים המגיעים לתחום: כשאני יורד לשטח, לביקור באחת המסגרות שלנו, אני רואה את האנשים בעיניים. צריך להבין – האנשים שהולכים לעבוד בחינוך המיוחד, מגיעים לתפקיד עם אש פנימית. צעירים לא מגיעים לתחום הזה כדי לחזור הביתה בשתיים בצהריים, להפיל עט בסוף היום, או לעשות אקזיט. אני פוגש מורות ומטפלות עם אמונה שהן עושות שליחות אמיתית, עם דאגה אמיתית לתלמידים שלהם ורצון להיות חלק מההתפתחות שלהם. לעניות דעתי, מדובר בעילית של הדור הנוכחי ואנחנו עסוקים מדי יום באיתור אנשי מקצוע נוספים כאלו, עם אותו הלהט ואותה תחושת שליחות.

עבודה עם ילדים עם מוגבלות מקיפה קשת רחבה של קריירות משמעותיות. בין אם מדובר במתן חינוך מיוחד, טיפול, סיוע טכנולוגי או תמיכה רגשית, אנשי מקצוע בתחום זה תורמים לצמיחה, להתפתחות ולרווחתם של התלמידים. המסירות והמומחיות שלהם משפיעות עמוקות על חייהם של ילדים עם מוגבלויות, ועוזרות להם להתגבר על אתגרים, לממש את הפוטנציאל שלהם ולנהל חיים מספקים.

לטובת הקוראות והקוראים השוקלים להיכנס לתחום, הנה ארבעה תפקידים מרכזיים

פיזיותרפיסט:

מיכל לוי, פיזיותרפיסטית ברשת פרח, מספרת על התפקיד: אחרי שהבן שלי אובחן עם אוטיזם, החלטתי להכיר את העולם הזה, עולם החינוך המיוחד. בחרתי בפיזיותרפיה כי רציתי לעבוד עם האנשים – לבקר אותם בביתם, לראות איך הם חיים ולסייע. אני ממליצה על התפקיד למי שמרגיש שהוא אוהב את התחום, ולמי שמרגיש שהוא בא מתוך שליחות.

פיזיותרפיסטים מתמקדים בשיפור מיומנויות מוטוריקה גסה, שיווי משקל וניידות של ילדים. הם מפתחים תוכניות פעילות גופנית והתערבויות טיפוליות כדי לטפל במגבלות גופניות הנגרמות על ידי מוגבלויות. פיזיותרפיסטים משתפים פעולה עם משפחות ואנשי מקצוע אחרים בתחום הבריאות כדי לעזור לילדים לבנות כוח, קואורדינציה וגמישות, מה שמאפשר להם להשתתף באופן מלא בפעילויות היומיומיות.

מרפא/ה בעיסוק:

מרפאים בעיסוק עובדים עם ילדים כדי לשפר את מיומנויות המוטוריקה העדינה שלהם, יכולות העיבוד החושי וכישורי החיים היומיומיים שלהם. הם מפעילים טכניקות ופעילויות טיפוליות שונות כדי לקדם עצמאות ולעזור לילדים להתגבר על מחסומים בחיי היומיום שלהם. אנשי מקצוע אלה מעריכים יכולות תפקודיות, מפתחים תוכניות טיפול מותאמות אישית ומאפשרים התערבויות לשיפור איכות החיים הכוללת של ילדים עם מוגבלות.

העבודה עם אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים מצריכה סבלנות רבה, ודבקות במטרה, תוך אמונה – שכמה שתעשה עבודה יותר טובה ומעמיקה עם האדם שמולם, כך הוא יוכל לסגל מיומנויות חשובות שייטיבו עימו בהמשך חייו.

קלינאיות תקשורת:

היכולת להתבטא בבהירות היא מרכיב במרכזי ביכולתו של ילד לערב את סביבתו בחייו ובעולמו. קלינאיות וקלינאי תקשורת מתמחים בטיפול בהפרעות תקשורת ושפה בילדים. מדובר באחד התפקידים המרתקים והמבוקשים היום בתחום. חביבה כהן, קלינאית תקשורת ברשת פרח מספרת: "כשחשבתי במה אני רוצה לעבוד, היה חשוב לי מקצוע טיפולי שיש בו סיפוק ונתינה, ושהוא כולל את האפשרות לקדם את האחר, ובפרט לקדם ילדים".

ברשת פרח הם מעריכים את יכולות הדיבור והשפה, מאבחנים הפרעות תקשורת, עובדים על אכילה תקינה, חיזוק שרירי הפה כדי לאפשר היגוי ודיבור ברור ויוצרים תוכניות טיפול מותאמות. כל אלו מסייעים כדי לשפר את מיומנויות התקשורת ולתמוך בילדים להביע את עצמם ביעילות. חביבה משתפת: "הייתי חלק מטיפול במקרה של ילדה, שהייתה מאוד מורכבת, כמעט ולא התקדמה. הילדה חוותה קשיים בתקשורת, באכילה. פתאום, אחרי טיפול אחד, חוותה קפיצה גדולה התקדמות, וזה נותן תחושה של סיפוק וכיף".

ואיזה מהתפקידים הכי כדאי? משה שטיין מסביר: אין תפקיד אחד שהוא כדאי – כל התפקידים הללו נדרשים, ובכל רגע נתון יש משרות פנויות בתפקידים האלו. חלק מהתפקידים דורשים תואר רלוונטי וייעודי (כמו קלינאות תקשורת למשל), אחרים דורשים הכשרה מקצועית והתנסות. המשותף לכולם – הסיפוק, והתרומה האמיתית לחייהם של הילדים

לדברי שטיין, הדבר החשוב ביותר בחיפוש אחר מקום עבודה לאנשי הטיפול הפרא-רפואי, הוא הידיעה שהמקום ממשיך להצעיד את המטפל קדימה ולתת לו כלים להתמקצעות בעולם העבודה. "עולם הטיפול הוא דינאמי מאוד ומשתנה כל הזמן. יש מחקרים רבים שיוצאים מידי שנה, שיטות טיפול חדשניות שנותנות כלים נוספים לאנשי המקצוע. לכן חשוב מאוד שבמקום העבודה – יתנו למטפלים ימי עיון מקצועיים והרצאות שישאירו אותם על הגלגל, וימשיכו למקצע אותם".

---

בשל התרחבותה של רשת פרח, בימים אלו היא מצרפת לכוחותיה אנשי טיפול במקצועות: קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, עבודה סוציאלית, פיזיותרפיה, סייעות, ועוד

למקומות רבים ברחבי הארץ: טבריה, חריש, באר יעקב, אלעד, תל אביב, ראש העין, גוש עציון, שומרון, יבנה, נס ציונה, ביתר עילית.

אם ברצונכם להצטרף לעבודה משמעותית בחינוך מיוחד בפרח, שלחו קו"ח כאן >>

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר