מבית מכון המאו"ר • 70 כרכים

הוצאה חדשה ומושלמת של כל כתבי מרן החיד"א

הוצאה חדשה ומושלמת של כל כתבי מרן החיד"א, מהם כתבי יד היוצאים לאור לראשונה • הפניות ומקבילות מתורתו של החיד"א • הגהות מגדולי ישראל (ספרים)

דמות דיוקנו של מרן החיד"א על רקע חתימתו בעיבוד בינה מלאכותית על בסיס תואר זיו פניו כפי שנפוץ בציור הידוע המופיע בקטן (צילום: כיכר השבת)

"שם באיטליא יש צדיק אחד גדול, אשר ע"י חיבוריו הטהורים מבטל כל ספרי המינות, ומי יתן והיה לבבן של ישראל לשקוד על דלתי ספרי החיד"א, לא יזיזו אותם כלום מאמונתם" [אהל אלימלך (מליזענסק) אות רפ"א]

"ותמיד אנחנו הולכים אחר עקבותיו של מאור הגולה הוא הרב חיד"א ז"ל" (מועד לכל חי לרבי חיים פאלאג'י, סימן י' אות צ"ד)

"ובלעדו לא ירים איש את ידו ואת רגלו בדבר המשפט" (בן אברהם לרבי חיים אברהם אשטרושה, דף פ"ו ע"א)

"כאילו יצאה בת קול ואמרה - הלכה כרב אזולאי בכל מקום" (שו"ת וידבר משה לרבי משה מאזוז מג'רבא, אבהע"ז סי' י"ח)

"וקרוב לזמנינו השמש יצא על הארץ, האיר פני המזרח עד שבחברון, יוסף הוא השליט ומושל ממשל רב במכמני התורה, הוא הגאון החסיד בוצינא קדישא מוהר"ר חיים יוסף דוד אזולאי, בעהמ"ח ספר ברכי יוסף ומחזיק ברכה על השו"ע ועוד ספרים רבים כולם קדושים, ובגדול החל רוח ה' לפעמו" (הסכמת הגרא"ז מרגליות בעל שו"ת בית אפרים לספר "חק לישראל" מהדורת ראדוויל תקע"ט)

"לדידי חזי לי כאחד מן קמייא היושבים ראשונה במלכות שמים, וכשם שאמרו על רבינו משה, ממשה עד משה לא קם כמשה, כעת יאמר כמו כן, מיוסף עד יוסף לא קם כיוסף. פירוש, ממרן הקדוש מהר"ר יוסף קארו, עד גאון עוזינו מהר"ר יוסף אזולאי, לא קם כיוסף. כי הגדיל לעשות ספרים הרבה, ומלאה הארץ דעה כמים לים, ולכל בני ישראל . י היה אור, ירבו כמותו בישראל" (נר מצוה לרבי יהודה סיד דף קפו, א)

"כל חכמי ישראל נאותין מאורו, כי כל דבריו כהלכה פסוקה דאין להרהר אחריה, נושאת חן בעיני כל רואיה, סולת נקיה, עמו עוז ותושיה" (הקדמת רבי מנחם ב"ר שמעון מרדכי לספרו אצבע קטנה על מורה באצבע)

------

גולת הכותרת בחיי רבינו החיד"א ובפועליו הכבירים לתורה ולתעודה, הם חיבוריו המאירים כספירים, אשר התפשטו בכל אפסים ועברים בכל גלילות ישראל, ותהילתם מלאה הארץ.

מטרתו בכתיבת ספריו הייתה לעשות נחת רוח לפניו יתברך, כפי שהעיד על עצמו במודעא הנפלאה שמסר בספרו שמחת הרגל, וזה לשון קדשו, "מכאן מודעא בפרק כל כתבי אשר ידי יסדה אר"שק, שאם אני מכוין לאמת, הנה מה טוב. ואם אין, דברי לעו והיו כלא היו, ליבטלו ולהוי כעפרא. וה' ברוב רחמיו יכפר לי, כי כל כונתי לעשות נחת רוח לפניו יתברך".

רבינו מסר נפשו לכתיבת חיבוריו, סידורם ועריכתם לדפוס והדפסתם, ואף לאחר ההדפסה יגע להגיה דבריו, להוסיף עליהם ולהשלימם, וכמעט לכל ספר מספריו הוסיף וכתב קונטרס של תיקונים השמטות ומילואים, ואף קרא להם בשמות מעין שם הספר עליו הם נסובים.

ספריו התפשטו עד מהרה בכל גלילות ישראל, רובם זכו לכמה מהדורות, ורשימת מקומות הדפוס בהם נדפסו ספריו מעידה על תפוצתם. מספר הערים שבהם נדפסו ספריו הם יותר מחמישים, ממזרח . ומערב, איטליה ותורכיה, פולין ורוסיה, גרמניה וגאליציה.

עוד בחיי רבינו היו ספריו מבוקשים ונדרשים ע"י חכמי דורו, וכאשר עברו כמה שנים מזמן הדפסתם לא חשכו כל מאמץ וטורח להשיגם, ולא רק באיטליה וסביבותיה אלא אף בפולין וגליציה.

החיד"א עצמו טרח לחפש אחר עותקים כדי לשולחם לת"ח המבקשים תלמודם, ואף רכש עותק ממוכר ספרים כדי לשולחו לבנו. את ספריו היה מחלק לתלמידי חכמים, ועד היום מצויים ספרים מחיבוריו עם הקדשותיו בכתי"ק.

החידה הגדולה - כמה?

אחת השאלות הידועות בפי כל הבא בשערי ספרי החיד"א הלא היא; כמה ספרים חיבר החיד"א?

והנה יש מחכמי הדורות שנתנו לכך סכום מנין של שמונים חיבורים או מאה ויותר, ויש שדקדקו לחלק ולמנות את הנדפסים ואת כתבי היד בפני עצמם.

אך דומה שאין שייך למנותם באופן מדוייק, וגם לא באופן משוער, מאחר ורבינו המחבר הרבה ליתן שמות לכל קונטרס שיצא מתחת ידו, קטון כגדול, כמו גם לקבצי ההשמטות, ולעתים גם למפתחות הספר. ויש שאינם אלא הגהות על ספרים אחרים וכיו"ב וא"כ קשה למנות את ספרי רבינו וליתן להם סך ומנין.

במרוצת הדורות נעשו ע"י כמה וכמה חכמים וסופרים רשימות הכוללות את ספרי רבינו, אותם שבדפוס ואותם שנותרו בכת"י. ואינה דומה רשימה אחת לחברתה.

גם רבינו החיד"א עצמו ערך מפעם לפעם רשימות על מצב התקדמות חיבוריו, וגם רשימותיו שונות זו מזו, ספרים שנמנו תחילה - נפקד שמם ברשימות הבאות, חלקם מטעם היותם מהדו"ק ומהדו"ב, חלקם מאחר ולא המשיך בכתיבתם, ואולי גם מטעמים נוספים.

ההוצאה החדשה

לאחרונה הסתיימה הוצאת סדרת "כל כתבי החיד"א" של מכון המאור, הכוללת את כל מה שהדפיס החיד"א בחייו, את כל מה שיצא לאור לאחר מותו, ונוספו עליהם כמה חיבורים חדשים מכתי"ק, שחלקם מהדו"ק לספריו הנדפסים על ידו, אך גם בהם יש אומר הבא מן החדש.

הוצאה חדשה ומושלמת של כל כתבי מרן החיד"א, מהם כתבי יד היוצאים לאור לראשונה, עם מעלות רבות עד אין מספר. כל הספרים יוצאים לאור מחדש בעימוד מאיר עינים, ערוכים בנוסח מתוקן ומדוייק, בתוספת ציונים ומ"מ ביאורים וחידושים והערות מאירי עינים, עם הפניות ומקבילות מתורתו של החיד"א, ועם כל ההשמטות והתיקונים, ובנוסף הגהות מגדולי ישראל ובסופו כרך מפתחות. תורה מפוארה בכלי מפואר.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר