קדמת הטכנולוגיה למהדרין

קושי בשמיעה? המכשיר הטכנולוגי המותר בשימוש בשבת וחג

לאחר השקעת מאמצים מרובים, חברת 'סונובה ישראל' זכתה לקבל את האישור ההלכתי הנכסף מטעם המכון המדעי טכנולוגי להלכה בעבור שורה ארוכה של סדרות מכשירי שמיעה, המותאמים לשימוש בשבתות ובחגים (חרדים)

חברת 'סונובה ישראל' זכתה לקבל את האישור ההלכתי הנכסף מטעם המכון המדעי טכנולוגי להלכה (צילום: יח"צ)

ערב שבת קודש, קבלת שבת בבית הכנסת, לכה דודי, אדון עולם. אחר כך בבית שלום עליכם, אשת חיל, קידוש, זמירות שבת, פירושים על פרשת השבוע, בחינת הילדים והנכדים על הנלמד בכיתה ובגן, ברכת המזון.

שבת בבוקר, א-ל אדון, קריאת התורה, הפטרה, מוסף, שירת אנעים זמירות של הילדים, זמירות שבת ודברי תורה בסעודת השבת.

ראש השנה, יום כיפור, סוכות, שמחת תורה, פסח, שבועות, שיעור של הרב, חברותות, טישים ועוד ועוד.

האם היית מעלה על דעתך שעקב ליקוי שמיעתי, סבך וסבתך, הוריך או ילדיך לא יוכלו לקחת חלק בכל אלה? מי היה מעלה על דעתו דבר שכזה? אך עבור אנשים שומרי שבת בעלי לקויות שמיעה, מדובר בדבר שבשגרה.

אין להתכחש, הקושי עומד בעינו – כיצד תוכל הבעיה להיפתר, נוכח ההלכה וההחמרות אודות שימוש במכשיר טכנולוגי במועדי שבת וחג?

בדיוק לשם כך התכנסה חברת 'סונובה ישראל' וקיבלה החלטה ללכת על ההצעה הטובה והמחמירה ביתר שתענה על כל צרכי ההלכה למהדרין, ואנו שמחים לבשר שלאחר השקעת מאמצים מרובים, חברת 'סונובה ישראל' זכתה לקבל את האישור ההלכתי הנכסף מטעם המכון המדעי טכנולוגי להלכה בעבור שורה ארוכה של סדרות מכשירי שמיעה, המותאמים לשימוש בשבתות ובחגים המיועדים לאלה הזקוקים לכך.

מחברת 'סונובה ישראל' נמסר:

"מטרתו של המכון המדעי טכנולוגי להלכה הוא לתת יישומים ופיתוחים למגוון האתגרים ההלכתיים הנוגעים לשימוש במוצרים טכנולוגיים בשבת. היות והמכשירים שלנו עומדים בקדמת הטכנולוגיה של עולם שיקום השמיעה, היה עלינו לבצע התאמות על מנת שייתנו פתרון אופטימלי גם לשומרי השבת המהדרין. יצרנו קשר עם המכון בראשות הרב אברהם משה הלפרין והתחלנו איתם תהליך ארוך של בחינת פתרונות מעשיים. עמדנו בקשר ישיר עם הרב יוסף הילדסהיימר מרבני המכון, אשר הוביל את צוות המהנדסים שלהם לשיתוף פעולה עם רותי שרון, הקלינאית הראשית שלנו, והצליחו למצוא מענה מלא העונה על דרישות שמירת השבת ובד בבד מאפשר לאוכלוסיית לקויי השמיעה לנהל אורח חיים מיטבי. אנו שמחים לבשר כי מעתה יזכו שומרי השבת ליהנות גם הם מאיכות המכשירים שלנו".

הבשורה הגדולה הגיעה כמענה לצורך ציבורי הולך וגדל. בשנים האחרונות נצפתה עלייה בדרישה מצד שומרי שבת בדבר השגת מכשירי שמיעה מותאמים לצרכים המיוחדים של ציבור המהדרין. חברת 'סונובה ישראל' היתה קשובה לרחשי הציבור הדתי והחרדי ולכל שומרי המסורת באשר הם, ופנתה למכון המדעי טכנולוגי להלכה בבקשה לקבל את הנחיותיו, זאת במטרה להתאים את המכשירים כך שיספקו מענה גם לכבדי שמיעה ולקויי שמיעה שומרי שבת המקפידים על שמירת השבת למהדרין.

בעידן הטכנולוגי בו אנו מצויים, ישנה מגמה גוברת של התחשבות בנכים, מוגבלים וקשישים וכיאה לכך, מושקעים מאמצים ומאמצים רבים לפיתוח עזרים שונים לטובת אוכלוסיות אלה, והדבר משתלב היטב במידת החסד והערבות ההדדית הכל-כך נפוצה בציבור החרדי. אך באופן פרדוקסלי, מגמה חיובית זו הצמיחה אתגר חדש בקרב שומרי תורה ומצוות בכל הקשור בשמירת השבת.

אחד מהסוגיות המשמעותיות ביותר בשבת קודש הינה הימנעות מהפעלת מכשור חשמלי ואלקטרוני בידי אדם, או ליתר דיוק – אופני השימוש במכשירים אלו. אך מה יעשו הנזקקים למכשור אלקטרוני המשרת אותם כל ימות השבוע, כמו מכשירי שמיעה למשל. לצערם, דווקא היום החגיגי המקודש, יום השבת, הופך להיות יום מאתגר, שכן אין להם נגישות מלאה לכל הטוב שקדושת השבת מביאה עמה.

כך, בבואנו לדון אודות היתרים הניתנים לבעלי מוגבלויות, לרבות לקויי שמיעה, מכירים אנו את תשובתו של הרב אליעזר יהודה וולדינברג זצוק"ל המופיעה בספרו ציץ אליעזר (חלק ו' סי' ו). בתשובתו, מסתמך הרב על 'כבוד הבריות': "אין לך כבוד הבריות גדול מזה כמניעת בושה ובזיון מהחרש מאי שמעו לקול המדברים אליו. דאין לתאר גודל החרפה ובושת הפנים ואי הנעימות הנגרמת לו מדי בואו בין אנשים ובבית הכנסת והוא בודד לו, אינו מקשיב להנעשה, ולא יכול להשיב למה ששואלים אותו, באופן שיש בזה משום כבוד הבריות יותר מהנידונים האמורים... לכן יש להתיר טלטול מוקצה משום כבוד הבריות גדול כזה ולהתיר לחרש לשאת בשבת מכונת החרשים".

השימוש במכשירי שמיעה לזקוקים לכך הנו משמעותי במיוחד עבור ציבור המקפידים על קלה כבחמורה, זאת לאור התפילות בציבור, קריאת התורה, לימוד בחברותא, דברי תורה בסעודות השבת, לימוד עם הילדים והנכדים, ועוד ועוד.

היכולת של לקויי שמיעה להשתתף עם חבריהם ולחוות את קדושת השבת, כרוכה ביכולתם להקשיב ולהבין את המילים הנאמרות אל ועם הציבור . תפילה בציבור כוללת קשר בין כל קבוצת המתפללים יחדיו, עניין קשה עד בלתי אפשרי למי שאינו מצליח לשמוע את שליח הציבור ואת הציבור. אם כן, שימוש במכשיר שמיעה מותאם לשבת וחג יבטיח השתתפות מלאה של לקויי השמיעה בתפילות ובשיעורי לימוד תורה כך שיוכלו להיחשף לכלל ההיבטים הרוחניים של השבת.

השבת היא זמן מאחד אשר פועל לקירוב לבבות של משפחות וקהילות גם יחד. הודות לשימוש במכשירי שמיעה מותאמים לשבת וחג, לקויי שמיעה המקפידים על שמירת השבת למהדרין יוכלו להשתתף באופן מלא בשמחות ובשיחות, בארוחות משותפות ובשלל פעילויות חברתיות ומשפחתיות.

עם הבשורה החדשה על אפשרות השימוש במכשירי שמיעה בשבת לציבור המהדרין, יזכו המשתמשים לחוש את אווירת השבת ולקיים את מצוותיה בהידור, תוך חיבורם למשפחה ולקהילה באופן מיטבי.

חברת סונובה גאה להיות החלוצה ולהוביל את מהפכת מכשירי השמיעה לציבור המהדרין על מנת להטיב את איכות חייהם של הזקוקים לכך.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר