סערת הגיור > האזינו לראיון

"מסמך ההבהרות" של הגר"ע נחשף: כך בוטלה הפגנת הענק

חודשים לאחר שתמה סערת גיורי צה"ל, נחשף המסמך ששיגר מרן הרב עובדיה יוסף לראשי "העדה החרדית" ולמרן הגרי"ש אלישיב, שבעקבותיו בוטלה עצרת הענק נגד הגיורים ● "אם יבוא לידינו כעת גיור בצה"ל שיוכיחו שהייתה אומדנא דמוכח שזו קבלת מצוות במרמה, נבטל את אישור הגיור", כתב (חרדים)

חיים שקדי | כיכר השבת |
הגר"ע וראב"ד העדה החרדית. פלאש 90, יוסי פורמנסקי

מכתב ההבהרה של נשיא מועצת חכמי התורה, מרן הרב עובדיה יוסף, שנשלח למרן הגרי"ש אלישיב ולרבני "העדה החרדית", והביא לביטול עצרת המחאה נגד ההכשר שניתן לגיורים הצבאיים, נשמר ולא הופץ עד כה לציבור מסיבות שונות, אך אתמול הוא נחשף לראשונה.

בתחילת השבוע, אחד מבכירי הדיינים בישראל, הרב אברהם שרמן, דיין בית הדין הגדול בירושלים, עורר סערה גדולה כאשר הצהיר בראיון לעיתונאי מוטי לוי באתר ´וואלה´, כי "רוב רובם של הגיורים בתקופה המודרנית ובישראל צריכים בדיקה על ידי בית דין מוסמך לפני שהם נכנסים לקהל ישראל. הם לא ודאי יהודים".

אתמול, העניק הרב שרמן ראיון למהדורה המרכזית ברדיו "קול חי", בהגשת מרדכי לביא, והתייחס לאמירה הדרמטית.

במהלך השיחה חשף הרב אברהם שרמן את מכתב ההבהרה של מרן הגר"ע יוסף על ההכשר הגורף שנתן לגיורים שנעשו על-ידי הרבנות הצבאית.

בפתח דבריו הבהיר הרב שרמן כי נושא הגיור ההמוני, הוא תוצאה של התבוללות קשה שבעקבותיה החלו להכשיר גויים שמצאו בני זוג יהודים.

המכתב נחשף

"הגיור המודרני, רוב רובו בנוי על אינטרס חברתי", אומר הרב שרמן ומוסיף כי הגיור מושתת על מהפך אמוני ורוחני בחייו של הגוי שבא להתגייר ולשנות את חייו, והמהפך הזה דורש בדיקה האם הוא אמנם מתחולל.

במהלך הראיון, חושף הרב שרמן לראשונה את תוכן מכתב ההבהרה של מרן הגר"ע יוסף שנשלח לגדולי ישראל, והביא לביטולה של עצרת המחאה.

וזה לשון מכתב ההבהרה, כפי שציטט הרב שרמן: "והנה על סמך ההמלצות ובדיקות הוועדה אושרו הגיורים וסמכתי על ידי מרן שליט"א במכתב עוז לאחר שבדק היטב, ואין ספק, שאם יבוא לידינו כעת גיור בצה"ל שיוכיחו שהייתה אומדנא דמוכח שהייתה קבלת מצוות במרמה, על דעת שלא לקבלה אלא רק מן השפה ולחוץ, שנבטל את אישור הגיור ולא יורשו לבוא בקהל אלא בגיורת אמיתית על פי ההלכה, וכלל זה גם על הגיורים שנעשו בצה"ל עד היום".

הרב שרמן מוסיף ומסביר: "אני מכיר ומוקיר את כל פסקיו של הרב עובדיה, גם הפסק שלצערינו פורסם לא במקום הראוי אלא בראש חוצות כחלק מהמאבק הקשה שהביאו נושאים של הלכה לרחובה של עיר, ומקבל אותם, וכאן, לאחר פרסום פסק ההלכה, התקבל מכתב הבהרה ובו חמישה עקרונות שעל פיהם חייבים לנהוג בתי הדין המגיירים כדי שהגיור יהיה כהלכה".

אחד העקרונות בפסק מצוטט על-ידי הרב שרמן, ובו נאמר כי "על בית הדין המגייר לבדוק כראוי אם המגייר למד ויודע את עיקרי האמונה ואת ההלכות הבסיסיות של היהדות כנהוג, ואת ההלכות הבסיסיות של היהדות כנהוג בבתי הדין בישראל".

הרב שרמן נשאל: "האם מרן הרב עובדיה, בעצם, אומר ברחל בתך הקטנה כי רוב גיורי צה"ל מבוטלים ואינם גיורים שיכולים לבוא בקהל ה´?", ומשיב: "לא. הפסק הזה קובע את העקרונות שכשיש אומדן דעת שבוודאי הוא לא יקיים את המצוות - אין לקבל את המתגייר. הבירור ההלכתי הוא רחב מאוד ועוסק בעקרונות ויסודות הלכתיים רבים ושונים".

הסכמה רחבה

בהמשך הראיון, מוסיף הרב שרמן לצטט ממכתב ההבהרה: "ובגיורי הצבא התברר שמלבד שהיו בפני בית דין של שלושה כדין, גם כל גר מקבל עליו עול תורה ומצוות בפני בית דין של שלושה". ומסביר הרב שרמן כי "מה שברור שהגיור מושתת על דברים שהתבררו, איני נכנס לשאלה הזו - איך יתברר ומה יתברר, אך מה שברור שעל-זה פסק הדין מושתת".

"דבר אחד ברור", מבהיר הרב שרמן בנחרצות, "עקרונות הגיור משותפים לכל גדולי ישראל, ואין להבחין בין גדולי חכמי ספרד לבין האשכנז, אין להפריד בין עניין של חרדי אשכנזי או ספרדי מבית הלל, זה לא שייך, כולם שווים בנקודה הזו שהם רואים את העקרונות הללו בצורה שווה ומוחלטת".

מתברר למפרע, כי מכתב ההבהרה יצר הסכמה ברורה בין כל גדולי ישראל שבמקרה ויש אומדן דעת מוכח כי המתגייר לא התכוון לקבל על עצמו עול תורה ומצוות ואינו מקיימם - שוללים ממנו את אישור הגיור.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר