הגרי"ש אלישיב פסק: אסור להקים שדות סולאריים

ברגע האחרון, תגנוז עיירית בני-ברק תוכנית להקמת רשתות חשמל סולאריות: בהוראת גדולי ישראל שהביעו חשש מפני חילול שבת, התוכנית יורדת מהפרק. עיריית בני ברק, תאלץ לפי שעה לגנוז את האוצר הכלכלי שהונח לפתחה, ולבטל את ההצעות שהגישה להקמת רשתות חשמל סלולאריים בשטחה

חיים שקדי | כיכר השבת |
שדות סולאריים (פלאש 90)

עיריית בני ברק הגישה לפני מספר חודשים הצעה להקמת רשתות חשמל סולאריות, אך בהוראת גדולי ישראל, היוזמה ירדה מהפרק. הסיבה: חשש ממשי לחילול שבת.

לאחרונה החלה מגמה בשוק הפרטי להקמת שדות סולאריים פרטיים המייצרים חשמל נקי ואיכותי לסביבה. עלות ההקמה היא על חשבונו של המקים, אך החשמל המיוצר נמכר לחברת החשמל, והקמת השטח הסולארי הופכת עם הימים לעסק רווחי.

מדינת ישראל, כחלק מעידוד השימוש במערכות סולאריות ובמלחמתה בזיהום האוויר הנגרם כתוצאה מייצור החשמל חוקקה תקנות חדשות בחוק החשמל, לפיהן, אספקת חשמל על ידי מערכת סולארית אל רשת החשמל תתוגמל בתעריף גבוה במיוחד אשר עומד בימים אלו על סכום של 2.04 שקלים עבור קוט"ש אחד, לעומת 0.50 שקלים אותו אנו משלמים כצרכנים של חברת החשמל.

לפני כחצי שנה, עלו ראש עיריית בני ברק, יעקב אשר, וגאב"ד 'יראים' הגאון רבי שבח צבי רוזנבלט, אל מעונו של מרן הגר"ח קנייבסקי, ושאלה בפיהם.

"לעיריית בני ברק יש שטחים רבים מהם פתוחים ומהם של מבני ציבור. האם מותר לעירייה להקים שדות סולאריים בשטחים שלה, ובכך להכניס כסף רב לקופת העירייה?", שאל ראש העיר.

את הנימוק לשאלה, הציג הרב שבח רוזנבלט: "הלוא מרבית תושבי בני ברק נוהגים שלא להשתמש בחשמל בשבת, מאחר ובמרכז הבקרה יושבים יהודים. פועל יוצא של השדות הסולאריים, הוא מכירת החשמל המיוצר בהם לחברת החשמל".

"ישנו חשש", המשיך הרב רוזנבלט, "שמא החשמל שייוצר על-ידי עיריית בני ברק, ישמש לחילול שבת, כאשר חברת החשמל בעצם תספק אותו לשימוש מחללי שבת".

החלום נגנז

לאחר בדיקה מעמיקה ובירור הפרטים, השיב הגר"ח קנייבסקי כי על פניו נראה שאין בעיה. "אין ביטחון מלא שהחשמל הזה יגיע למחללי שבת", הכריע הגר"ח, והתיר לעירייה להגיש מכרז להקמת השדות הללו, תוך שהוא מבקש כי במידה ויתקבל מידע חדש בנושא העברת החשמל לצרכנים, או שיתגבר החשש לחילול שבת, שיבדקו זאת.

ראש העיר קיבל את ברכת הדרך, והעירייה הגישה הצעות להקמת רשתות החשמל הסולאריים בשטחה למען איכות הסביבה.

במהלך הימים האחרונים, הגיעו מומחים בתחום החשמל אל ביתו של מרן הגרי"ש אלישיב, וטענו כי לאחר בדיקה התברר שחברת החשמל שידרגה את התשתיות, וכעת, החשמל המיוצר בשדות הסולאריים, מועבר באופן אוטומטי לשימוש הצרכנים.

"מרבית הסיכויים, שהחשמל המיוצר בשדות הסלולאריים יגיע למחללי שבת", טענו המומחים. הגרי"ש אלישיב, שמע זאת, ומיהר להוציא מכתב מנומק בדבר האיסור שבהקמת השדות הסולאריים הללו, בשל החשש לחילול שבת.

בשעות הלילה המאוחרות אמש (שני), הגיע נאמן ביתו של הגרי"ש, הרב יוסף אפרתי, אל הגר"ח קנייבסקי, והציג בפניו את הממצאים החדשים, כפי שהוצגו בפני הגרי"ש. לאחר אימות הדברים עם הרב שבח רוזנבלט החליט גם הגר"ח קנייבסקי, לאסור את הקמת השדות הללו, מחשש ממשי לחילול שבת.

אל מכתבו של מרן הגרי"ש אלישיב, צורפה חתימתו של הגר"ח קנייבסקי, ולקראת פרסומו, צפויים ככל הנראה לחתום רבנים ופוסקים נוספים.

עיריית בני ברק, תאלץ לפי שעה לגנוז את האוצר הכלכלי שהונח לפתחה, ולבטל את ההצעות שהגישה להקמת רשתות חשמל סלולאריים בשטחה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר