כך הצלחנו לשמור על הציביון בבית-שמש

"להיזהר בזהירות רבה ויתירה שלא ליהנות בכהוא זה מטובות הנאה של אנשי השלטון והרשויות, ולא לכבדם בכיבוד וחנופה, וזה היה אבן הפינה לישוב החרדי בבית שמש, ובזכות השמירה על כך זכינו לישוב טהור כליל תפארת, עליה גאוותה של היהדות הנאמנה, כה לחי". הרב שמואל-חיים פפנהיים כותב על ציביון בית-שמש

במפגש עם עשרות עיתונאים מהמובילים בתחום, שהזמינו אנשים חרדים לשמוע מפיהם ולראות אותם בגודל מלא... השתתפתי ביחד עם ריעי וידידי ר' יואליש קרויס. ר' יואליש סיפר להם קצת על הוואי הפאשקעווילים, והביא דוגמא נכוחה על השפעת הפאשקעוויל.

הייתה זאת לפני כשני עשורים, כאשר התחילו לשווק את העיר בית שמש כמקום עתידי למגורים עבור הציבור החרדי, והייתה מבוכה בין שומרי משמרת הקודש אנשי הישוב הישן, אם יוכלו לשמר את אורחות חייהם מחוץ לעיר הקודש ירושלים, וזה היה שאלה קשה שהתחבטו בו גדולי הדור באותו תקופה. אחד היה אברהם כ"ק אדמו"ר הגה"ק מתולדות אהרן רבינו אברהם יצחק הכהן קאהן זצוק"ל אשר חשב על כך רבות ונטה להסכים אך לא היה לו ברור אם טובה החלטתו ואם לאו. ואז קרה אסון נורא: אחד מאנשי-שלומו הרה"ח ר' יוסף קדיש אייזנער ז"ל, איש עתיר מעש ופעלים, שו"ב וסופר סת"ם, אשר היה ממובילי היוזמה להתיישבות הישוב הישן בבית שמש, ביקר במקום הבניה של הקריה החרדית בבית שמש, והיה שבוע לפני חיתון בתו היקרה, באמצע בדיקת קרקע לשם הקמת מקווה טהרה חש בלבו נפל שדוד והפיח את נשמתו למרומים.

זה היה טרגדיה נוראה, מכה עצומה למשפחתו ולקהילת "תולדות אהרן" ולכל ההתיישבות של אנשי הישוב הישן בבית שמש. כמנהגם בכל עת, יצאו מחוריהם המוכיחים בשער, וכתבו פאשקעוויל לשחק על הדם. נוסח הפשקעוויל היה: הנה לכם אזהרה משמים, לא לעזוב את ירושלים ולא ללכת לבית שמש. כשהביאו את הפאשקעוויל והראו אותו לכ"ק אדמו"ר מתולדות אהרן, החליט מיד ואמר: אנחנו הולכים לבית שמש, ובעזרת ה' נעשה ונצליח.

הנה לפנינו דוגמא של פאשקעוויל שהשפיע השפעה מכרעת וגורלית על עתיד של דורות, ודווקא בניגוד גמור לדעת יוצרה ומחברה – סיפק להם ר' יואליש לעיתונאים הצמאים לכל סיפור פיקנטי.

*

נזכרתי לאור דבריו, שכעבור שבוע מאותו טרגדיה נוראה ביום (ו' תמוז), לפני כשני עשורים, היה המעמד הנרגש והקדוש של "הנחת אבן הפינה" לישוב החרדי בבית שמש, כאשר בדחילו ורחמו ובקדושה עליונה הניח כ"ק אדמו"ר הגה"ק מתולדות אהרן זצוק"ל את אבן הפינה בהכרזה של מסירות נפש להשי"ת עם פסוקי קבלת עול-מלכות-שמים וה' הוא האלקים. מעמד שלא ימוש מזיכרונם של כל אלו שנוכחו באותו מעמד קדוש, ורישומו ניכר עד היום על הישוב החרדי המתפתח על טהרת הקודש בעיר בית שמש ת"ו.

בהזדמנות שמעתי מפי מו"ר הגה"צ רבי נפתלי צבי ראטנבערג שליט"א מגדולי רבני העיר בית שמש ורב דק"ק תולדות אהרן וקהל חסידים, אשר היה מעורה ולזכותו ייזקף ההתארגנות של הישוב הישן בכלל וחבורת "תולדות אהרן" בפרט בעיר. שסיפר, שכאשר קרב השעה לצאת מירושלים למעמד הנחת אבן הפינה, נכנס הוא אל הקודש פנימה וזירז את חותנו כי כבר יוצאים למעמד הגדול. כ"ק האדמו"ר זצוק"ל ישב באותה שעה אחוז בשרעפיו וחומש פתוח לפניו, וכיון שנכנס אמר לו בהתרגשות: ברעיוני נפל עכשיו פירוש נכון בדברי רש"י הקדוש, ואני חושבם כדברים נכונים, אך חוששני שמא ישכחו מזיכרוני, לכן אבקשך להקשיב לדבריי.

ואז פתח בדברי הכתוב: ויקם בלעם בבוקר ויחבוש את אתונו וילך עם שרי מואב, פירש רש"י מכאן שהשנאה מקלקלת את השורה, שחבש היא בעצמו. אמר הקב"ה רשע: כבר קדמך אברהם אביהם, שנאמר וישכם אברהם בבוקר ויחבוש את חמורו. להן אומר הכתוב וילך עם שרי מואב, פירש"י – על-פי המדרש - לבו כלבם שוה. והקשה אותו צדיק ותמה: הלא לכאורה קשה, מה פירש כאן רש"י על-פי המדרש - הלא יש לנו כלל ברזל, שרש"י הקדוש אינו מביא דברי המדרש על-פי דרש, אלא אם כן זה מועיל להבנת פירוש המקרא, ועתה מה אנו מבינים יותר את דברי הכתוב על ידי דברי המדרש?

ואז אמר לחתנא-דבי-נשיאה, שנפל ברעיונו דברי הסבר לקושיא זו, ואמר: מצאנו בפרשתן בלעם אומר לעבדי בלק, אם יתן לי בלק מלא ביתו כסף וזהב. מכאן למדנו - אומר רש"י - שנפשו רחבה ומחמד ממון אחרים, ואמנם בלק הוסיף להבטיח לו מלא כסף וזהב, עד שנתרצה לבוא לאור את העם.

וכאן הרחיב האדמו"ר זצוק"ל ודיבר על הכח הנורא להרע של שוחד כספים, והלא ידוע כי השוחד יעוור עיני חכמים, ומעטים הם בדור שנשארו נאמנים ובהירים כל דיים בהשקפת התורה הצרופה כפי שקיבלנו מאבותינו ורבותינו הקדושים, ובמיוחד קשה הנסיון בדורנו תחת שלטון המינים והאפיקורסים, אשר בדרכם לכבוש את לב עם הקודש לרעיונות הכפירה של הציונות שהרתו ולידתו בכפירה ואפיקורסות עצומה, והללו פתחו את כיסיהם בנדיבות לתמוך במוסדות התורה והחינוך של החרדיים לדבר ה', וכך הם מאבנים את רגשי יקוד הקדושה הבוערים בתוכם, וחבי כמעט רגע עד שנכנעים לכל התנאים שהם מעמידים, ואט אט נתפסים ברשתם לסטות מן דרך האמת ולחפש אחרי דרכים חדשים מקרוב באו אשר סכנה עצומה וארס מפעפע מתוכם.

בפרט כאשר יוצאים להקים שכונה חדשה – אמר - וצריכים להקים ולשותת את יסודותיה מחדש, מה גם שבכל עניין של התחדשות הניסיונות קשים ותכופים יותר, והלב אומר שיש מקום להתפשר כאן ולהתעלם מיסוד ועניין זה או אחר, כאשר ק"ן טעמים מוצקים עומדים לפניו – צריכים לכך סייעתא דשמיא וכח עצום למען יוכלו לעמוד בניסיון, ועל כן לבי הומה כאשר אנו יוצאים למקום חדש עם הניסיונות הקשות, וצריכים כח רב ועצום למען נוכל לעמוד על היסודות והעקרונות המקודשים למען לא ניסחף בדרך ובדעת הרחוב, ולהיות זהירים ביותר, וכפליים באזהרה חמורה שלא לקחת מן השלטון והרשויות שום טובת הנאה, לא של כספים, מגרשים וטובות הנאה כאלו או אחרים, וגם להיזהר שלא לייקר את משמשי האשירה, לא להחניף לרשעים וכל שכן לא לכבדם, ואז נזכה לסייעתא דשמיא והצלחה בדרכנו.

דברים אלו עמדו בפני בעלי הדרש במדרש, ואשר הציק לרש"י הקדוש בהבנת פשוטו של מקרא. שהיינו יכולים לחשוב או שמא יהיה בלבנו הוה-אמינא שהכסף הרב שהבטיחו לבלעם סנוורו אותו, וזה היה הטעם שהתעקש לצאת לאור את העם, וזה היה הלהיטות שלו למהר ולחבוש את אתונו, מחמת תאוות הכסף והממון שהבטיחו לו, ולא כל-כך משנאתו ליהודים, שהתעמעם מול תאוות הכסף, על כן מסביר המדרש 'וילך עם שרי מואב' "לבו כלבם שוה", בדיוק כמו עבדי בלק שהלכו רק משנאה לישראל, ולא היה להם שום סיבה של טובת הנאה, של כספים ועשירות - כך גם בלעם הרשע הלך בלב מלא שנאה "לבו כלבם שוה". וסיים ואמר: זה כבר אינו דרש, אלא הסבר נכון לדברי המקרא.

דבר זה - אמר כ"ק אדמו"ר זצוק"ל - צריך להיות יסוד איתן בדרכנו להקים ישוב חרדי ליהודים יראי ה' ונוטרי מורשת אבותינו. מאויבי תחכמנו, לכסף אין ואסור להיות השפעה בבנין התורה והחזקתו, והיה אם יצרפו השפעה זרה בבנין התורה, הרי מעלו מעל גדול בנקיות התורה ומורשתה.

- שמור את הדברים האלו - אמר לחתדב"נ יבלחט"א כ"ק האדמו"ר זצוק"ל - כי דברי אמת הם. ואז קם ולבש את אדרתו לצאת לבית שמש למעמד הגדול והנשגב.

והיה בבואו לבימת הכבוד על השטח בה יירה את אבן הפינה לבית מדרשו, הרים את עיניו לעבר הקהל ובחן בדקדוק רב את כל הנוכחים, אם חס וחלילה, לא הזמינו בשוגג וללא כוונה איזה איש מאנשי השלטון והרשויות, או אחד המשמש אצלם, כי על כן הזהיר בתנאי חמור קודם למעשה. ועל כל איש זר שלא הכירו חקר ודרש עליו, מה מעשהו ולצורך איזה תפקיד הגיע לכאן, ורק אחרי שאכן ניווכח שזר לא התערב במעמד הנשגב רווח לו והתיישב במקומו.

מאז אותו מעמד עברו וחלפו כמעט שני עשורים, אך הדברים שנאמרו באותו מעמד אינם יכולים להימחות מזיכרונם ותודעתם של כל מי שנוכחו והשתתפו שם, ופקודתו שמרה רוחם, להיזהר בזהירות רבה ויתירה שלא ליהנות בכהוא זה מטובות הנאה של אנשי השלטון והרשויות, ולא לכבדם בכיבוד וחנופה, וזה היה אבן הפינה לישוב החרדי בבית שמש, ובזכות השמירה על כך זכינו לישוב טהור כליל תפארת, עליה גאוותה של היהדות הנאמנה, כה לחי.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

19
על כולנו החרדים השפויים לדבר ה', הב"ת והכיפות הסרוגות להבין שכָּלוּ כָּל הַקִּצִּין ושאנו יושבים לפתחו של הר געש לוהט. אנו חייבים להתאחד ולהילחם מבפנים כנגד התופעה. עלינו לשנס מותניים ולהפשיל שרוולים. כשכל העיתונים החרדים עסוקים בלהסתיר את השאלות האמיתיות, עיתון " כל האמת" מוקם כדי להיות מליץ יושר ב
י.א
18
מי נחשב מאנשי הישוב הישן. מי שעלה לארץ בשנת תשל״א וגר בדירה בדמ״פ של כולל והולך עם כובע רחב אז נחשב מיקירי ירושלים. איש הישוב הישן. אבל עם עלה לארץ בשנת תש״ה וגר בדירה משלו והיה חסיד גור ויזניץ בעלזא אז כבר לא נחשב לירושלמי. וה דעה שלו לא נחשב לדעת תורה ע״פ הדרך הישן. מי קבע מה הדרך הנכונה שהאדם ילך
אהרלה יקטר
17
הוא האדמור של שמואל חיים פפלבוים?
טמבלבוים
16
אם לא המדינה - לא היה לאנשים כסף לקנות מוצרי הבד"ץ ובכך לפרנסם, הוי אומר שהבד"ץ העדה - נהנית בגדול מהמדינה. וצריך לעשות תעמולה שלא לקנות מוצרים מהבד"ץ העדה הרעה השמאלנים.
ע
15
לארגן בשם "יריד תעסוקה" יצאו מאות בני אנשי ירושלים בהפגנה נגדם וכינוס היה כשולן אחד גדול עד כדי כך שאפ' הביטאוןן "העדה" ששמואל חיים היה העורך בעבר גם כתבו ע"ז כתבה שלמה שזה פשוט נגד הבן אדם הפכפן הזה
יוסף
14
ששום אבא ירא שמים לא היה מתגאה בבן כזה, אולם לזה לא פיללתי שידידו הוא לא אחר מאשר 'ר'יואליש קרויס כנראה שהוא שכח לכתוב שליט"א
אשרי
13
הקב''ה לא רוצה אותם בארצינו תישארו שם זה הקללה שלכם הארץ הקיאה אותכם
אייל
12
ולא לחינם הוא לא כתב את הדברים בספרו, כי לפי"ז יוצא שבלעם היה חסיד סטמאר, שלא היה לו ענין בכסף, כי השנאה לציונות היתה מספיקה לו בשביל לצאת לדרך.
האדמור
11
בית שמש הייתה מאז ומעולם עיר עם מסורת שהשלום היה בה מעל לכל. אתם ושכמותכם לא תרמתם כלום, רק שיניתם את פני העיר וערבתם שנאה בין לומדי התורה לאלו שלא! עלק צביון העיר. בית שמש לא עיר חרדית ולא תהיה, כי אתם מחרחרי ריב ומדון. יחי היהודים שומרי התורה והמצוות האמיתיים, כאלה שמאמינים באחדות ואחווה! ושלא
מיצי
וע"ז נאמר "יפי אדמתינו לזרים כוחינו לנכרים"!
חולי נפש
10
נותנים לכם שטח לבנייה, מכשירים לכם כבישים, מאפשרים לכם להקים שכונות ומה אתם נותנים??? יריקה וכפירה במדינה! לכן הצייויינים הם כויייפריים, כי הם רואים אתכם ומתרחקים עוד יותר. אתם מרחיקים יותר ויותר את האפשרות שיהודים בארץ יחזרו בתשובה ושתהליך הגאולה סוף סוף תושלם! אין לכם גאולה יותר גלויה מזאת שנ
.
9
צריך להחרים ולסגור אותו
בני
8
לבלעם הרשע נאמר מפי הגבורה לא ללכת לקלל את ישראל, והוא מצפצף והולך תמורת הרבה כסף. לסאטמר ניתן אות משמים בפטירתו הפתאומית של העסקן, לא לעזוב את ירושלים, והם מצפצפים ועוד מתגאים בזה. זו כל תורת סאטמר על רגל אחת.
דן סגל
7
מצפה רמון היעד הבא לחרדים יש 40 דירות עמידר להשכרה בזול מעמידר ויש בשוק הפרטי מבחר דירות 3 ו4 חדרים בזול בית 3 חדרים 60 מטר החל מ230 אלף שקל קנו ותהנו
דרומי
6
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תרביצאי
5
עדיף לא לקנות מוצרים בהכשר "הבד"ץ העדה" [הרעה], כי הם שמאלנים ומפריעים לישוב ארץ ישראל, עדיף בד"ץ מהדרין [הרב רובין]
יואליש טמבלבוים
4
בית שמש החרדית בלי פפנהיים תהייה יפה ונקייה יותר ברוחניות . אל תיקח לעצמך מר פפנהיים את שלא מגיע לך. כתבות מסוג זה לא יועילו להחזירך לקהילה ממנה הועפת....
שלמה
3
אוי כמה עלגות במאמר אחד. זה שפפנהיים לא יודע עברית, מובן. לפחות תעשו הגהה מינימלית לטקס. ממש מביך...
אבשלום קוררר
2
יואל, נא החלף את שם משפחתך לשם אחר, כי סבך הנערץ והדגול הרב שלמה פפנהיים שליט"א, כמי שמכירו ומוקירו מצוין, בוודאי מתבייש בשטויות שנכדו כותב. ולכן החלף נא את שם משפחתך לשם אחר לגמרי,
בן משפחה
למה בשכונות החרדיות אין קברים לא מצאו או הרסו עין עיתון החומה מאותו זמן איך בנו בית שמש לאנשי הישוב הישן על חשבות בית קברות ישן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף 90
1
יוליש קריוס באותה זמן שבנו דירות לאנשי הישוב הישן ע״ח בית קברות ישן צעק הורסים קברים. יוליש זכור איך נלחמת נגד הרס הקברים בבית שמש. איך שלחת מכתבים לכל הרבנים. כנראה הפשקוילים לא שוים כלום חוץ מחילול כבוד שמים. בבית שמש הרסו עשרות מערות קבורה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוליש דורפמן

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: