המאבק באפליה

אלי ישי מכריז יצאתי למאבק באפליה: "צופה שבנותיי יזרקו"

המאבק של ש"ס באפלייה העדתית במוסדות החינוך, צובר תאוצה. שר החינוך גדעון סער נפגש עם ועדת הרבנים, והבטיח לשבץ את 40 הבנות שיושבות בבית בתוך ימים ספורים. בראיון גלוי-לב, אומר השר אלי ישי על המאבק: "אני צופה שבנותיי יזרקו, אבל אני מוכן למהלך הזה". ישי גם מבטיח כי הוא הראשון שיוציא את בנותיו מהמוסדות האשכנזיים.ומה היה לו לומר על לחיצת היד בינו לבין אריה דרעי? האזינו

חיים שקדי | כיכר השבת |
השר אלי ישי. (פלאש 90)

שר החינוך גדעון סער, נפגש אתמול עם ועדת הרבנים של ש"ס, בראשות הרב משה מאיה חבר מעוצת חכמי התורה, בכדי לדון בדרכי הטיפול בנושא האפליה במוסדות החינוך החרדיים.

יו"ר ש"ס, שר הפנים אלי ישי, מתייחס הבוקר (ראשון) לפגישה, ואומר כי "הייתה פגישה טובה בין הצדדים, שבאה בעקבות הצעת החוק של ש"ס שתאפשר לשר החינוך להטיל סנקציות חריפות כשלילת רישיון, דברים קשים וחמורים, וחבל מאוד שהגענו למצב הזה".

בראיון למרדכי לביא בתוכניתו "שמונה עד עשר" ברדיו 'קול ברמה' חשף השר ישי את הצעדים אותם הוא מוכן לנקוט במאבק הזה, כמו גם התחייבויותיו של שר החינוך גדעון סער, להילחם על-כך שכל הבנות ישובצו במסגרות לימודיות.

לדברי השר ישי, הסיבה להתקדמות המאבק היא הסירוב בו הוא נתקל בהקמת ועדת רבנים משותפת, לציבור הספרדי והאשכנזי, שתבדוק ותחליט היכן ישובצו הבנות, ותבחן את אותם הבנות שלא מתקבלות האם זה על רקע היותן ספרדיות או בשל סיבות אחרות. "אם זה היה קם, היינו נראים אחרת לגמרי", אומר השר ישי.

"יש לציין שבמסגרת העבודה והלחץ של הרבנים יחד איתנו, הצלחנו לשבץ חלק גדול מהבנות, אבל נותרו עוד עשרות בנות שלא משובצות", אומר השר אלי ישי, "אתמול הייתה פגישה עם שר החינוך, הוא הבטיח שיעמוד על כך עד שאחרונת הבנות תשובץ, והבטיח כי בתוך ימים ספורים ישבץ אותם. מבחינתו יש דלת פתוחה בין נציג הרבנים למשרד החינוך, וכך אני מאוד מקווה שתיפטר הבעיה".

לדברי השר ישי, אם לא תוקם ועדת רבנים משותפת, "הרבנים יבדקו את הבנות שלא יתקבלו ובמידה ויגלו שהיא מתאימה לפי כל הכללים והקריטריונים, אנחנו נבוא למשרד החינוך ונטען את טענותינו, והם ישמעו גם את הצד השני, וסביר להניח שברוב המקרים יקבלו את דעתנו".

"אני לא יכול לקחת את האחריות שבת תשב בבית רק בגלל היותה ספרדייה, וחס וחלילה יכולה לצאת לתרבות רעה. מי יתן על-זה את הדין?!", שואל השר ישי וקולו כואב.

במהלך הראיון, חשף השר ישי כי לפי הנתונים שבידיו ישנן למעלה מ-40 בנות ברחבי הארץ שלא משובצות, בגלל שהן ספרדיות. "זו שערוריה", הוא אומר ומבטיח להילחם.

איך אתה מסביר את העבודה שיש אנשים שמחליטים לא לקבל אנשים מסוימים למוסד החינוכי רק כי הם שייכים לגזע הלא נכון.

"אני לא יודע להסביר. זו תופעה שקיימת בכל המגזרים, היא כואבת וזועקת. אני לא חושב שבתפיסת העולם הכללית שלנו צריך באמת להתחנן אליהם כדי לקבל בנות. ש"ס פתחה מאות מוסדות ברחבי הארץ, המקומות שלנו הם הטובים ביותר. יחד עם זאת, אני לא מוכן שתהיה אפליה ולכן אנחנו נאבקים".

אין ספק שזה כואב, מצד שני המאבק הזה לעולם לא יפתור את הבעיה. מה שיפתור את הבעיה זו הקמת אלטרנטיבה. אבל זו הצטדקות לבוא ולומר לכולם תוציאו את הילדים שלכם מהמוסדות האשכנזים, כי זה מחיר שקשה לשלם.

"אני יושב ובוחן את זה במשך שנים, זה תהליך של שנים רבות. עד שקמה ש"ס לא היו בכלל תלמודי תורה, מאז הקמת ש"ס נבנו מאות מוסדות. תאר לעצמך אילולא לא קמנו, מה היה קורה. עם הזמן, רוב הבנים והבנות הספרדיים מתחנכים במוסדות שלנו. עם השנים יפתחו עוד בתי ספר וסמינרים, ואני מעריך שבשנים הבאות יותר בנות ספרדיות יתחנכו במוסדות ספרדיים.

"אבל תמיד יהיה מצב שהמוסדות האשכנזים ינסו לקחת את הבנות ברמה הגבוהה ביותר בכדי להראות שהם לא גזעניים, כל אחד והאחוזים שלו. המאבק יהיה, שהמוסדות הספרדיים ילכו ויתרבו בעשור הבא, אז יהיה המאבק ואני קורא לכולם שלא ייקחו אף ספרדייה, או שייקחו לפי קריטריונים ברורים.

והם יאמרו שהילדים שלך מסודרים. מי הראשון שמוכן להקריב את הילדים שלו?

"אני מבחינתי הראשון! בנותיי אמרו לי, 'אבא, ברגע שאתה תקבל את ההחלטה, אנחנו עושות את זה באופן מיידי, אנחנו מוכנות להיות הראשונות בשביל לשמש דוגמא למען הבנות האלה שיושבות בבית'. אז התשובה היא כן, אני הראשון. זו הקרבה ואני יעשה אותה.

"תראה, ברגע שאני יוצא למאבק, אני צופה שבנותיי יזרקו. אמרתי, גם אם בנותיי יזרקו - אני לא יאפשר את הזריקה הזו כי יום קודם אני יעביר אותם, אבל אני פתוח וערוך ומוכן למהלך הזה, כי אני לא יכול כנבחר ציבור לעמוד מנגד.

"יצאנו כבר למאבק, הפגישה עם שר החינוך זה עוד שלב, והצעת החוק זה עוד שלב, במידה והבנות יסודרו מה טוב, ובמידה ולא אנחנו נמשיך במאבק. בגלל דבריו של שר החינוך, שהוא לא ייתן שבת אחת תישאר בבית ושהוא ילחם עד הבת האחרונה שתיכנס לבית הספר, אני מתחיל להיות רגוע".

בהמשך הראיון, התייחס השר ישי לדו"ח המבקר הצפוי להתפרסם בשבועות הקרובים על אסון הכרמל. "הייתה לי סייעתא דשמיא כל-כך גדולה שפעלתי כמו שפעלתי, לנגד עיני עמדו חיי אדם", אמר השר ישי.

בסיום הראיון, התבקש השר ישי להתייחס ללחיצת היד שנרשמה אמש בינו לבין יו"ר ש"ס לשעבר אריה דרעי, באירוע בר-מצוה של אחד מהאנשים הוותיקים בש"ס, משה אילוז.

"זו לא הפעם הראשונה, זה קרה כבר עשרות פעמים וכל פעם זה אצלכם כמו בפעם הראשונה. 'ויהיו בעיניך כחדשים', להבדיל. מי שמשתעשע בזה, שימשיך להשתעשע. תפסיקו להתייחס ולזה ולהתרגש מזה", השיב השר ישי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות