גיוס חרדים במוקד פורום למשפט חוקתי

פרידמן: "גם למשפט יש גבול"; לפיד: "שחרדים יעזרו לניצולים"

"גם למשפט יש גבול", כך אמר שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן ביום עיון שארגן "פורום משפט חוקתי", שעסק בגיוס חרדים. לדבריו, "אם נגייס 60 אלף ונשלח אותם לעבודות שהם אינם מיומנים לעשות, זה ישבש את שוק העבודה". לפיד, שוב, תקף את השר אטיאס והציע פיתרון לגיוס חרדים: "שיעזרו לניצולי שואה" (חרדים)

ב. ניסני | כיכר השבת |
פרידמן ולפיד (צילום: פלאש 90)

"צריך לדעת שגם למשפט יש גבול, בין אם באמצעות חקיקה או בתי משפט", כך טען בסוף השבוע פרופ' דניאל פרידמן, שר המשפטים לשעבר בהתייחסו לנושא גיוס בני הישיבות.

את הדברים אמר פרידמן ביום עיון שארגן פורום משפט חוקתי של לשכת עורכי הדין, תחת הכותרת "שוויון או נטל?", ונערך ביום שישי בבית הפרקליט בתל אביב.

פרידמן תהה בפני הנוכחים: "האם היינו מגייסים אנשים בחובה כדי לנקות בתי חולים? האם נגייס בכוח אנשים לטפל במבוגרים? לא. השירות הצבאי עולה הון תועפות למדינה, בכך שהיא מפסידה כוח אדם".

לדבריו, "אם נגייס 60 אלף איש מכוח העבודה ונשלח אותם לעבודות שהם אינם מיומנים לעשות, זה ישבש את שוק העבודה. בית חולים שאליו יישלחו אנשים לעבוד חינם, מה יקרה לעובדי הניקיון בבית החולים? העובדים המיומנים יפגעו פגיעה קשה. אנו מנסים להשיג שוויון באמצעות מנגנון מלאכותי בסכומי עתק. את כל הכסף הזה עדיף לקחת ולשלם לחיילים שמשרתים שירות חובה".

עו"ד יהודה רסלר, שהגיש את העתירה הראשונה לבג"ץ נגד אי גיוס תלמידי הישיבות, גילה ביום העיון כי ניסח עתירה חדשה לבקש צו מניעה האוסר על שר הביטחון לפטור את בחורי הישיבות מגיוס. "אם יפנו אליו בשאלה מדוע הוא אינו מחוקק חוק, הוא יאמר שזה בגלל שהדבר תלוי ועומד בבג"ץ ושהוא מחכה לשמוע את דעתו כדי לפעול", טען רסלר.

יו"ר מפלגת "יש עתיד", יאיר לפיד, טען כי שוויון ונטל הוא נושא מורכב, ובחר להביא דוגמא דווקא ממשרד השיכון, בו מכהן השר אריאל אטיאס מש"ס.

"דו"ח טרכטנברג, שהמליץ על קריטריון של כושר השתכרות, נשלח לביצוע במשרד השיכון", אמר לפיד, "השר אריאל אטיאס מש"ס אישר את כל הדו"ח אבל הכניס קריטריון חדש שאין בשום מקום העולם - ותק בנישואין. איזה ציבור מתחתן הכי מהר ומקבל ותק בנישואין? זה לא 'הדתיים'. זה 'הציבור של אריאל אטיאס', וראש הממשלה לא קורא לו ואומר 'אתה שר השיכון של כולם'. זו מהות השוויון, שהשוויון הוא לכולם".

"אני מבין שלא כל אדם בן 18 ילך לגולני ושלא כל החרדים יתגייסו. אז שיעשו שירות אזרחי ככוח עזר. בבתי חולים סיעודיים, שיעזרו במשטרה, שילכו לעזור לניצול שואה - שירחצו לו כלים, יביאו לו תרופות, ישבו וישמעו את סיפורו. זהו קיום תורה, על זה מדברת היהדות - החיים בתוך הקהילה. גם מדינת ישראל זקוקה לחסד - זו גמילות החסדים", טען לפיד.

לפיד הוסיף ואמר כי "אנו רוצים לחיות חיים של שוויון בו כל אחד מכיר בצרכיו של האחר וכל אחד מבין את האחר. אנו צריכים לחיות בחברה שכל אזרחיה שווים בפני החוק ועוד יותר מזה שווים אחד כלפי השני".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, אמר ביום העיון עי "יש לעשות צעד אמיץ, ולמצוא נוסחה נאותה שתביא, אחת ולתמיד, לשילוב הולם של כלל אזרחי מדינת ישראל, בשירות המדינה או בשירות האזרחי, על כלל מגזריה: יהודים, ערבים, חילונים וחרדים. כולם כולל כולם".

"לא פחות חשוב מכך", הוסיף ברזילי, "הייתי מצפה ממנהיגי המגזרים שאינם נושאים בנטל באופן מלא, להפנים כי מדובר באינטרס, בראש ובראשונה, של המגזרים אותם הם מייצגים. לאחר שמנהיגים יסייעו בשילוב האוכלוסיות השונות בנשיאה בנטל, המדינה מצידה תסייע להם. דלתות שעד עתה היו סגורות - תיפתחנה בפניהם, וכולנו נראה מדינה אחרת, מדינה שוויונית, מגובשת, צודקת והוגנת יותר".

דובר חב"ד, הרב מנחם ברוד, ניסה להסביר למשתתפים את מושגי העולם החרדי, וטען כי נער חרדי בן 18 הוא כמו ילד חילוני בן 14. "גם אתם לא הייתם מסכימים שאקח את הילד שלכם בגיל 14, ועד שהציבור החילוני לא יבין את עולם המושגים החרדי, החרדים פשוט לא יתגייסו", הוסיף הרב ברוד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות