בין קודש לחול

לסייר בעקבות המורשת היהודית על רקע הנופים המרהיבים של לטביה

לראשונה ייצאו סיורים מודרכים בצפון-מזרח אירופה בעקבות המורשת וההיסטוריה היהודית הענפה במקום • את הסיורים יוביל וידריך עקיבא סלע, מנהל המרכז "מירושלים לליטא", חוקר ומדריך סיורים חינוכיים ותורניים וסיורי שורשים במזרח אירופה עם ניסיון של כ-20 שנים (תיירות)

בית כנסת על גדות נהר Abava בלטביה (צילום: שאטרסטוק)

רבי מאיר שמחה הכהן מדווינסק הוא מגדולי רבני מזרח אירופה בדור שלפני השואה. ספריו החשובים ובהם "אור שמח" שכתב על הרמב"ם יחד עם חידושיו לתורה נחשבים לאבן דרך חשובה בספרות היהודית.

בשנת תרמ"ח (1888) הוא מונה כרבה של העיר דווינסק שבלטביה, שכיום נקראת דאוגבפילס ונחשבת לעיר השניה בגודלה במדינה. שם הרב השפיע בגדולתו והאיר מאורו על הקהילה המקומית ועל יהודים ברחבי האזור. אחד מהסיפורים עליו סופר בספרו של איסר הראל שנחשב מאבות קהילת המודיעין בישראל והוא יליד העיר. הוא סיפר עליו: "בְּעִיצוּמַּה שֶׁל הַתְּפִלָּה, שֶׁהָיְתָה נִרְגֶּשֶׁת בְּיוֹתֵר וּמְלֻוָּה זְעָקוֹת שֶׁבֶר, פָּרְצוּ יְהוּדִים מְבֹהָלִים לְבֵית הַכְּנֶסֶת, וְצָעֲקוּ שֶׁהַמַּיִם עוֹמְדִים בְּכָל רֶגַע לִשְׁטֹף אֶת הָעִיר. רַבִּי מֵאִיר שִׂמְחָה קָם מִמְּקוֹמוֹ עָטוּף בְּטַלִּיתוֹ, וְשָׂם פְּעַמַיו לְעֵבֶר הַסּוֹלְלָה, וְאַחֲרָיו כֹּל הַקָּהָל בַּטַּלִּיתוֹת. הָרַב עָלָה עַל הַסּוֹלְלָה, עָמַד עָלֶיהָ, וְהִתְפַּלֵּל לִירִידַת הַמַּיִם. וְאָכֵן, תּוֹךְ כְּדֵי תְּפִלָּה הֵחֵל הַקֶּרַח לָנוּעַ מִמְּקוֹמוֹ, הַקֶּרַח נִבְקָע, וְהַמַּיִם הֵחֵלּוּ יוֹרְדִים בַּנָּהָר. הָיִיתִי עַל הַסּוֹלְלָה, צְעָדִים מִסְפָּר מְרַבִּי מֵאִיר שִׂמְחָה".

כעת לראשונה ייצאו סיורים מודרכים בצפון-מזרח אירופה בעקבות המורשת וההיסטוריה היהודית הענפה במקום ויגיעו גם ללטביה לאורו של "האור שמח", רבי מאיר שמחה הכהן.

להרשמה ופרטים נוספים >>

בנוסף הסיור יגיע גם לוילנה שהייתה מרכז דתי ורוחני יהודי גדול החל מהמאה ה-18, דבר שזיכה אותה בתואר "ירושלים דליטא". בוילנה ובסביבתה צמחו קהילות, רבנים גדולים, ספרי לימוד ויהדות בעלי ישה ימים עובר בין סיפורים מרתקים בליטא ולטביה מהמדינות היפות באיחוד האירופי, יעברו המשתתפים בין מרכזי המורשת וההיסטוריה היהודיים בוילנא, ריגה, קובנה, דווינסק וסלובודקה ועוד. הסיורים יעברו במוקדים מרכזיים במורשת היהודית באותם אזורים כמו הרובע היהודי העתיק ובית הכנסת של הגאון מוילנא, ישיבת פוניבז', ספריית שטראשון הידועה, קברי הגאון מוילנא, האור שמח ומקומות נוספים.

הסיורים יעברו כאמור בין עיירות, בתי כנסת ומוזיאונים, בתי קברות יהודיים ועוד, וכן יעברו בין תקופות שונות עד ימי השואה ששמה סוף למורשת ולהיסטוריה היהודית במקום כמעט לחלוטין.

את הסיורים יוביל וידריך עקיבא סלע, מנהל המרכז "מירושלים לליטא", חוקר ומדריך סיורים חינוכיים ותורניים וסיורי שורשים במזרח אירופה עם ניסיון של כ-20 שנים.

"יפות הן ליטא ולטביה בעריה, בבתיה, בנהרותיה ובאגמיה, אך לא בגלל זה אמליץ לכם לבקר בה" אומר סלע. "לבקר בליטא ובלטביה צריך בגלל יהדותה. את ליטא של בית אבא אנו יוצאים לראות. את הגאון מוילנא, את רבניה, את ירושלים דליטא והעיירות שאנו מכירים מהקריאה והשמיעה".

הסיורים מודרכים בשפה העברית וכוללים גם את המעטפת המלאה של טיסות ישירות ונוחות, לינה, כניסה לאתרים ולמוזיאונים ללא תוספת תשלום וארוחות בכשרות מהודרת.

"להיות בליטא ובלטביה זה לראות את העבר היהודי העשיר והמפואר שהיה ואיננו עוד, ולהבין את עומק האובדן שגרמה השואה לעמנו. להיות שם זו חובה יהודית" מסכם סלע.

להרשמה ופרטים נוספים >>

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר