אחרי הסערה: בסאטמר מסבירים את דברי הרבי

דבריו החריפים של הרבי מסאטמר שנחשפו לראשונה ב"כיכר השבת" במסגרתם תקף את הורי הנרצחים עוררו סערה והד ציבורי נרחב. כעת, בכירים בחסידות מנסים להסביר (חסידים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
כ"ק האדמו"ר מהר"א מסאטמר (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

ההסבר לדברי הרבי: דבריו החריפים של כ"ק האדמו"ר מסאטמר שנחשפו לראשונה ב"כיכר השבת" במסגרתם תקף באופן נחרץ את הורי הנרצחים על שאפשרו להם ללמוד בישיבות הממוקמות בהתנחלויות במקום מגורי רוצחים אכזריים, עוררו סערה והד ציבורי נרחב.

קראו עוד:

תגובות רבות היו בעיקר כנגד תוכן הדברים ועיתוי אמירתן אשר יצרו קונצנזוס נדיר החל מרבני ארגון צהר ובית הלל הליברליים ועד לפלג האדמו"ר מהרי"י מסאטמר הקיצוני כאשר הדעה הרווחת הייתה כי אין לומר כאלו דברים חריפים בשעה שבני המשפחות יושבים עדיין שבעה על מתיהן.

בעקבות הסערה מגיבים בחסידות סאטמר ומבהירים את דברי הרבי תוך שימת דגש על עיתוי אמירת הדברים. גורם בכיר בחסידות אומר כי "כאשר האדמו"ר מסאטמר נכנס להיכל הישיבה ונשא את נאומו חוצב הלהבות הוא ידע שהדברים הקשים יעוררו סערה ובכל זאת החליט לומר אותם. הרבי צפה מראש שיהיו כאלו שלא יבינו את עומק דבריו ואף יכנו בתואר המפוקפק של שונא ישראל אולם בכל זאת סבר כי יש חשיבות רבה לאמירת הנאום החריג".

"כל אחד מבין", מסביר הגורם, "שהאדמו"ר לא הגיע לשנות את דעתם של המתנחלים שמוכנים לעשות הכל למען שלימות הארץ. האדמו"ר דיבר בישיבה שלו לתלמידיו בעיקר בגלל הבלבול והטשטוש שנוצר באותה תקופת זמן מאז החטיפה, כאשר כל העולם היהודי התפללו למציאת הבחורים בריאים ושלימים ואח"כ ימי האבל של הלוויה".

"האדמו"ר הבין שתלמידיו יכולים לסבור בטעות כתוצאה מהכאב שאיחד את כל המגזרים והפלגים שהנרצחים הם מקדשי שם שמים ומשמשים כדוגמא לתלמידיו ולכן הוא ראה לנכון לדבר לפניהם ולהסביר את מה שהוא חושב על כל מה שהתרחש לפי השקפתו הרעיונית", מסביר הגורם, "כיום בעולם הגלובלי, כשהכל מהיר ותזזיתי אי אפשר להמתין ולכן היה נחוץ לרבי לדבר עוד בימי השבעה".

לדבריו, "העולם קטן מאוד ולא כמו לפני 40-50 שנה שחדשות הגיעו אחרי שעות וימים כהיום א"א לחכות חודש אחרי שיש אירוע כזה ולא לדבר לפני התלמידים שיבינו מה שקורה. הטעות עלולה להשתרש ויהיה כבר מאוחר, מכך חשש האדמו"ר".

"לגופם של דברים", מבהיר הבכיר בחסידות כי "סאטמר זה לא נטורי קרתא, האדמו"ר מסאטמאר זצ"ל לא אהב בלשון המעטה את נטורי קרתא ואף שנא אותם יותר ממה שהוא שנא את הציונות, הוא אף אמר עליהם שהם גרועים יותר מהציונים. סאטמר לדוגמא, לא ירקדו יחד לעולם עם הערבים, סאטמר לא יפגינו עם הערבים, סאטמר לא יתפללו להצלחת הערבים ח"ו".

דברי האדמו"ר מסאטמר שעוררו סערה (תרגום: כיכר השבת)

"סאטמר זו בדיוק השיטה של אגודת ישראל עד קום המדינה, שהמדינה הציונית הינה בעייתית ואנחנו נמצאים בגלות עד שמשיח יגאל את ישראל ויחזיר אותם לארצם", מסביר הגורם, "אלא שאחרי קום המדינה כאשר המדינה כבר הייתה מציאות והפכה לעובדה קיימת, אז התפתחה המחלוקת האידיאולוגית בין סאטמר לבין אגודת ישראל איך לנהוג כלפי המדינה מכאן ואילך, וכך בעוד אגודת ישראל יחד עם רוב רובם של הציבור החרדי סברו שעכשיו צריכים להתייחס למדינה כמדינה בכל העולם כמו שסאטמר מתייחסים לארה"ב כמדינה, בסאטמר דגלו בשיטה של התרחקות והתנתקות מהמדינה לא לקחת מהם כלום ולא להתערב במה שהם עושים, אבל ח"ו לא ללכת להתחבק עם הערבים הרוצחים, ולהתפלל להקב"ה שמשיח יבוא במהרה בימינו".

"כאשר התרחש האירוע הקשה של חטיפת הבחורים וכלי התקשורת והעיתונים דיווחו על האסון הבין האדמו"ר מסאטמר שהוא חייב לצאת לקהל מרעיתו ולהסביר להם איך לראות את הדברים והאירועים ובעיקר אחרי הרצח של הילד הערבי שבתקשורת העולמית רווחה הדעה שהוא נרצח ע"י יהודי דבר שיגרום לנקמות חוזרות, החליט האדמו"ר, עוד באמצע השבעה לדבר לפני הבחורים בכדי להעמיד דברים על דיוקם", מספר הבכיר.

בסאטמר שבים מדגישים כי האדמו"ר דיבר קודם על גודל האסון שפקד את כלל ישראל ועל הצער הגדול שכלל ישראל מצטערים על אובדן 3 נשמות יהודיות טהורות והקב"ה בוכה על צרת ישראל בכל מקום שהם.

"אלא שסייג זאת", הם מוסיפים, "בכך שעל ההורים לחשוב ברגשי אשם אולי עשו פה טעות כלשהיא כשאפשרו את הרצח הנורא בכך שנתנו רשות לילדם ללמוד במקום סכנה. האדמו"ר התכוון כי על ההורה במקרה הזה להרגיש בדיוק כמו אבא ששכח בטעות את ילדו ברכב באמצע ימי הקיץ הלוהטים וכשהוא חזר הוא מצא את בנו לא בין החיים בלויה של הילד האבא יספיד עם המון רגשי אשם".

בנוסף מבהירים בחסידות את סוגיית דברי הרבי בנושא היישוב במקום סכנה ומבהירים כי "הרבי לא אמר שצריכים לעזוב את הבית גם אם זה מקום סכנה, זאת בהתאם לכך שאנחנו ממילא נמצאים כיום בגלות בין רוצחים שפלים, אולם האדמו"ר התכוון לומר לדוגמא באם מישהו שיש לו בית מפואר בארה"ב והוא עולה לארה"ק וקונה בית דוקא בשטחים הרי שלכולם מובן שהוא עושה זאת לא מתוך גזירת הגלות אלא מתוך רצון להראות לערבים שהוא בעל הבית כאן ולכן הוא דומה לאבא ששוכח את בנו ברכב או הולך לגור בשכונת פשע בכוונה תחילה".

בחסידות שבים ומזכירים כי כאשר התרחש הפיגוע הנורא בישיבת מרכז הרב בירושלים, האדמו"ר נשא אז דברי הספד מתוך צער ויגון על רצח בחורי ישיבה בירושלים ואז יצאו נגדו כמה מ'נטורי קרתא' בארה"ב עם מודעות ופשקווילים איך הוא העז להספיד את מי שלומד בישיבה של המזרחי ועוד לקרוא להם בחורי ישיבה, אבל הוא הרגיש צורך להספיד אותם ואילו כעת אותם אנשים מחוצפים יוצאים כנגד האדמו"ר בתגובה נגדית איך האדמו"ר מעז לדבר דרשה כזו באמצע השבעה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר