הפרשה ע"פ הבעש"ט

מיעקב אבינו אנו לומדים איך לעבוד את ה'

קשה 'לחיות' את הקב"ה בכל רגע ורגע - בעולם העשייה! מעטים הם אלו, שמצליחים בתוך העולם הגשמי, בחיי היום יום: להאיר, לחיות ולקדש את שמו של הקב"ה! רק מי שזכה להגיע קצת למידת ה'תפארת' // מאמר לפרשת השבוע על פי הבעל שם טוב (חסידים)

רויטל ישראל | כיכר השבת |
ציון הבעש"ט (צילום: ארכיון כיכר השבת)

פרשת וישלח – עפ"י הבעל שם טוב הקדוש

איך עובדים את הקב"ה – במידת התפארת?

מידת ה'תפארת' – מידתו של יעקב אבינו.

מהו ייחודה? האם ומדוע כדאי לשאוף אליה?

מידת התפארת היא שילוב של מידות – האהבה והיראה.

שילוב של מידת ה'חסד' עם - מידת ה'גבורה', וזהו:

שילוב מנצח, לעבודת ה' - בשלמות!

ממה מורכבת (או מה מקורה של) מידת ה'תפארת'?

לא ניתן להגיע ל'תפארת', אם לא 'קנית' את מידות - האהבה והיראה.

מידת האהבה: הלב יודע מכיר ומרגיש את גודלו ורוממותו של ה' יתברך. אור האלוקות ממלא את חדרי הלב והנפש.

נפשך רק - נכספה וכלתה לחצרות ה'... ואצלך:

"מלכותו ברצון קיבלו עליהם..."

מגודל אהבת ה', כל רצונך רק לעשות רצון ה' יתברך.

מידת היראה: הלב מרגיש יראה ומורא, פחד גדול מה' יתברך, ואתה יודע ומרגיש בוודאות מוחלטת:

שכל חייך תלויים, רק במי שאמר והיה העולם, ממילא:

אתה ירא לעשות משהו, שהוא – נגד רצונו!

המיוחד במידת היראה, שהיא חודרת לעומק 'נקודת הלב', וגורמת לאדם:

לעבוד את הקב"ה גם בשעת 'מוחין דקטנות' – עד כלות הנפש!

שילוב מידות האהבה והיראה: שילוב מידות האהבה והיראה מביא לידיעת ה' בידיעה ברורה, שגורמת לאדם שלא יהיה לו שום רצון, חוץ:

מלדבק ולקשור את נפשו – למקור החיים והחיות.

לרצות רק לעבוד את ה' יתברך בכל - לבבו וכוחות נפשו.

שורש ה'תפארת' הוא – ב'דעת'

מידת התפארת – מגלה שהלב רוצה ומשתוקק:

רק להגדיל ולרומם כבוד שמים, ולגלות את - אלוקותו לעולם!

האהבה והיראה, מביאים לקשר אמיץ ואמיתי לה' יתברך, ויש לאדם:

רצון עז - אמיתי, רק להיכלל בשורשו ומקור חיותו! שנפעל ע"י:

ספירת ה'דעת'! שהיא – שורש ופנימיות מידת התפארת.

הדעת מדריכה ומסייעת לאדם להתבונן בגדולת הבורא ובחכמתו, וכך:

אין לאדם שום תענוג ורצון! מלבד – לדבק בה' ולעשות רצונו!

הנפש נקשרת לה' יתברך - בקשר של אמת! וזהו - 'תפארת עוזו'!

עולם העשייה מושפע ממידת התפארת

קשה 'לחיות' את הקב"ה בכל רגע ורגע - בעולם העשייה!

מעטים הם אלו, שמצליחים בתוך העולם הגשמי, בחיי היום יום:

להאיר, לחיות ולקדש את שמו של הקב"ה!

רק מי שזכה להגיע קצת למידת ה'תפארת':

יכול לפעול בתוך עולם העשייה, ולפעול - לתיקונו!

לקדש ולזכך את הגשמיות, וכך, להאיר את ה'חושך' – באור אלוקי!

יעקב אבינו 'קנה' בעמל ויזע את מידת ה'תפארת':

והעלה ותיקן את עניני העולם הזה - לקדושה!

וזה מה שנדרש, גם - ממני וממך!

'תפארת' – כיצד 'קונים' מידה זו?

ייחודה של מידת ה'תפארת' שבעזרתה, אתה מפאר ומרומם את ה' יתברך:

דווקא בגשמיות, ובמקומות- הכי נמוכים ושפלים!

דווקא שם, אתה מעורר את הרצון:

להתקשר ולדבק - במלכו של עולם!

הדרך לרכוש מידה זו, היא ע"י:

זיכוך הלב לאהבה ויראתו יתברך, בעזרת:

החדרת אור התורה הקדושה – לכל פינות וחללי הלב!

קיום תורה ומצות מטהרים ומזככים את הלב והנשמה:

ו'מקנים' לאדם יכולת לתקן, לפעול ולהעלות את - עולם העשייה!

האם אתה יכול לאהוב ולירא רק מ'אחד'?

מידת התפארת – לא מאפשרת ל'רוחות' הזמן:

להשפיע על רצון הלב האמיתי – לדבק ולעשות רצון ה'!

מי שאהבת ה' חדורה בליבו, אף אהבה אחרת, לא – תחייה את ליבו.

מי שיראת ה' חדורה בליבו, אין לו יראה – מדברים אחרים!

מידת היראה שורשה ב'גבורה', שהיא – צמצום, ועוזרת לאדם:

לצמצם כל אהבה ויראה אחרת, רק לצורך המתבקש - לעבודת ה'!

יעקב אבינו קרוי - 'חבל נחלתו', מדוע?

'חבל נחלתו' – דבקותו של יעקב אבינו הייתה – מושלמת, היו לו כמו חוטים שמלופפים יחדיו - כ'חבל', שקשרו אותו:

בעבותות האהבה, היראה והתפארת – לקב"ה!

"האל הגדול, הגיבור והנורא" – אומר הזוהר הקדוש:

'נורא' זה - יעקב אבינו, כי 'נורא'הוא דבר - שאי אפשר להשיגו!

דבקותו הייתה אמיתית - ובלי גבול, ולכן:

זכה שהקב"ה יתגלה אליו - בלי גבול.

מידת ה'תפארת' – קישור העולמות

האדם הוא שילוב וחיבור של גשמיות ורוחניות - גם יחד, הנשמה הטהורה נמצאת בגוף והם חיים ביחד – ב'עולם העשייה'.

אדם שעובד את ה' יתברך - במידת ה'תפארת 'הוא מקבל:

כח מיוחד לחבר ולקשר את העולמות העליונים והתחתונים יחדיו, ובכך: הוא מרומם ומקדש את עולם העשייה, כדי שיעלה - לשורשו.

התחדשות הגוף והנפש ע"י - קיום מצוות

רק אם תדע ותפנים, שעולם העשייה הוא כמו:

'לבוש' גשמי לאור אלוקותו של ה' יתברך, המצוי בכל העולמות, תוכל:

לעלות ולחבר את עולם העשייה – לקדושה שמצויה בו!

וזאת, ניתן לעשות ע"י ה'דעת'! שמסירה את ה'לבוש' הגשמי:

ומחברת אותו לשורשו הרוחני!

נבאר את הדברים בדוגמא קטנה:

לפני שאתה מכניס דבר מאכל לפיך - אתה מברך.

הברכה מזינה ומקדשת את נשמתך - באור ה', וכאשר גופך ניזון מהמאכל, נכנס בו גם חיות אלוקית:

שמחברת ומחדשת את הגוף הגשמי – למקור חיותו האלוקי.

מי מפאר את הקב"ה? ובמה הקב"ה מתפאר?

המלאכים והשרפים עובדים את הקב"ה - באהבה ודבקות עילאית, להם: אין יצר הרע! ואין בחירה בין טוב לרע!

עבודת המלאכים, אינה מפארת את שמו של ה' יתברך – בשלמות!

"וייצר את האדם" – וייצר - נכתב בשני יודים.

האדם נברא עם שני יצרים: יצר טוב ויצר רע.

כל החיים מנהלים היצרים ביניהם – מלחמת התשה!

המאבק התמידי בין הגשם לרוח, בין הגשמיות לרוחניות, מחייב את האדם להשתמש ב'דעת' וכח המחשבה, לבחור:

מי יגבר? הנשמה האלוקית או הגוף הגשמי?

ודווקא ניצחון הרוח על הגשמיות, הוא:

הדבר שגורם להקב"ה נחת רוח, רצון ושעשוע - להתפאר בבניו.

וזה: "ישראל אשר בך אתפאר".

ואם תזכור, שדווקא המלחמה הקשה שמתנהלת בתוכך, היא:

שגורמת לקב"ה להתפאר בך, יהיה לך יותר קל:

לבחור בטוב, לרצון - ה' יתברך! (קהילות משה, אמור).

האם יש אושר יותר גדול מכך, שעליך יאמר - מלכו של עולם:

"ישראל אשר – בך אתפאר"?!

בני יקירי – פארי עליך!

שנזכה, אמן!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר