בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא

הצצה נדירה: מקומות הנופש הפופולריים של האדמו"רים

'שילהי דקייטא', 'בנאות דשא', 'דאצ'ה', או 'בין הזמנים' - לא מעט אדמו"רים מנצלים את הימים הללו לתקופת מנוחה, בעיקר בחו"ל אך גם בוילות יוקרתיות בארץ | שימי שפר עם הצצה נדירה מארוזה ודאבוס ועד לקיסריה וצפת | וגם סדר היום החשאי של האדמו"רים בנופש - נחשף (מגזין כיכר)

שימי שפר | כיכר השבת |
דאבוס (צילום: שאטרסטוק)

'שילהי דקייטא', 'בנאות דשא', 'דאצ'ה', או בלשון העם 'בין הזמנים', הינם ביטויים או מושגים שמוכרים לכל אחד ואחד בתקופות שונות במשך השנה, ובפרט בתקופת חודש אב, אז רבים יוצאים לבלות עם המשפחה בשלל מקומות בארץ ובחו"ל, וביעדים נוספים.

>> למגזין 'כיכר' המלא - כנסו כנסו <<

כפי שרבים יודעים, גם האדמו"רים וראשי הקהילות בחצרות החסידים נוהגים לצאת לתקופת מנוחה, חלקם אף שוהים למנוחה במשך מספר שבועות ברציפות במקומות שונים בעולם, כאשר בתקופה זו האירוח של האדמו"רים נתון לידיהם של נגידים ואילי הון, שמעמידים את דירות הפאר הפרטיות לטובת האדמו"רים אשר נחים מעמל ההנהגה השוטף במשך כל השנה, כאשר בנוסף, מכינים עצמם האדמו"רים לימי חודש אלול - חודש הרחמים והסליחות ולחגי תשרי העמוסים, ולכניסתם אל הקודש פנימה של אלפי חסידים שבאים להתברך ולשפוך את לבם.

ראוי לציין כי לצד האדמו"רים שיוצאים ל'נאות דשא' בחו"ל, ישנם אדמו"רים רבים שמתעקשים להישאר בארץ, חלקם יוצאים למספר ימי מנוחה, וחלקם ממשיכים בשגרת יומם ומעדיפים לצאת למנוחה בתקופה שאחרי חגי תשרי.

'כיכר השבת' יוצא למסע מיוחד למקומות הנופש, לעיירות השקטות בעקבותיהם של האדמו"רים השוהים למנוחה כדי לספק הצצה נדירה על מה שמתחרש הרחק מהשרב הישראלי.

חלדודנא

גולת הכותרת של עיירות הנופש, היא ללא ספק העיירה 'חלדודנא'. חלדודנא היא עיירה ציורית במחוז וויליס שבבריטניה, עיירה שקטה ומנותקת, אשר הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף על אדמו"רים רבים. השבילים, העצים, הנהרות והטיילת השקטה על שפת הנהר, מתעוררים לתחייה לתקופה של כחודשיים בשנה לטובת האדמו"רים אשר נהנים מימים ושעות של שקט ורוגע, לצד עבודת ה' ולימוד התורה.

אין ספק כי אחד מראשוני האדמו"רים שגילה את המקום בטרם הפך ליעד אטרקטיבי הוא הרבי מויז'ניץ, אשר כבר לפני 18 שנה החליט להגיע למקום כדי להתרחק מאתרי הנופש האחרים. לצורך כך רכש הנגיד ר' יעקב אדלר מתחם מפואר אשר משמש את הרבי במהלך ימי המנוחה.

המתחם כולל בין היתר מקווה טהרה, חדרי אוכל ושינה, ובשנים האחרונות, בעיקר מאז עלה הרבי על כס האדמו"רות, רכש הנגיד מתחם נוסף גדול יותר, הכולל בית מדרש, מקווה טהרה ועוד, כל זאת לטובת החסידים מארצות אירופה שמנצלים את שהותו של הרבי למנוחה, ובוחרים להגיע לשבתות עד כמה שמתאפשר הדבר.

חלדודנא, ובשמו המקורי: ל'אנדידנו (צילום: Humphrey Muleba on Unsplash)

בויז'ניץ מספרים כי סדר יומו של הרבי עמוס וגדוש מאד מבוקר עד ערב, אמנם בצורה קצת שונה, אך מלבד ה'שפאציר', אודותיו נרחיב בהמשך, אין כמעט כל שינוי בסדר היום הרוחני.

הרבי מקבל קהל דרך הטלפון, כאשר מידי שעה מכניסים הגבאים שלל פניות שמשאירים החסידים שממתינים לקבל תשובה או את ברכת הרבי, לצד כל זאת זוכים החסידים מרחבי אירופה להיכנס את הקודש פנימה ולהתברך לקראת השנה החדשה הבעל"ט.

הרגעים שנחשבים נדירים במיוחד הינם בעת היציאה של הרבי ל'שפאציר' ברחבי העיירה, אז יוצא האדמו"ר מידי יום לנשום אוויר בהליכה איטית סביב חוף הים המקומי. את הרבי מלווים בדרך כלל קבוצה מצומצמת של חסידים אשר זוכים לשמוע ממנו שלל סיפורי צדיקים ודברי תורה.

כחלק מהמחזה נצפים מידי פעם מפגשים עם אדמו"רים אחרים אשר שוהים גם כן למנוחה, כאשר אז האדמו"רים עוצרים את ההליכה ומשוחחים ארוכות זה לצד זה באריכות אל מול הנופים המרהיבים.

בויז'ניץ מוסיפים ומספרים אודות השבתות שעורך הרבי בחלדודנא, כאשר חסידים רבים שאינם משתייכים לויז'ניץ מקבלים הזדמנות להשתתף בתפילות וב'טישים' שעורך הרבי כהרגלו.

כך למשל יכול הרבי לבקש מחסיד באבוב לשורר ב'טיש' ניגון באבוב, מבלי להקפיד על הזמירות דווקא בנוסח הויז'ניצאי המקובל, כל זאת כחלק מהאחדות ומהאווירה, לצד המנהגים הקבועים אותם האדמו"ר לא יפספס, אלא ימשיך לנהוג באדיקות כאילו הוא שוהה בארה"ק בהיכל בית המדרש הגדול.

כך או כך, אין ספק כי בשנים האחרונות העיירה חלדודנא הפכה ליעד מועדף לאדמו"רים רבים, בהם האדמו"רים מסאטמר, פשאוורסק, ויז'ניץ לונדון, ועוד, לצד מקומות נוספים כמו דאבוס שבשוייץ, אוסטריה ועוד.

אוסטריה

האדמו"ר מתולדות אהרן הנוהג לשהות מספר פעמים בשנה בצפון הארץ, בעיקר באזור צפת וטבריה, יצא השנה לעיירה הטיפוסית זייפלד שבאוסטריה.

העיירה שנקראת בפי 5,000 תושביה ככפר של ממש, מוקפת בנוף הרים עוצר נשימה, לצד נהרות ושבילים שקטים ורגועים.

האדמו"ר מתולדות אהרן ב'נאות דשא' (צילום ארכיון: דוב לענטשעווסקי - א' בליק)

בתולדות אהרן מספרים כי אודות למאמצים מיוחדים שנעשו, הרבי עולה מידי יום לאחר תפילת שחרית לאחד ההרים, שם הוא לומד ושוקד על תלמודו במשך רוב שעות היום עד כחצי שעה לפני שקיעת החמה, אז הוא יורד חזרה לתפילת מנחה ומעריב.

לאחר תפילת מנחה הרבי מקדיש מזמנו כדי לענות לשיחות טלפון ולפניות המגיעות מהחסידים ברחבי הארץ, ולאחר מכן מתפלל הרבי את תפילת מעריב.

קיסריה

האדמו"ר מצאנז שוהה בימים אלו למנוחה במעונו המיוחד שבקיסריה לתקופה של מספר שבועות עד ט"ו באב. מעון הנופש כולל בתוכו בית מדרש ומקווה טהרה.

בצאנז מגלים כי מידי בוקר מגיעים לקיסריה קבוצת בחורים נבחרים כדי להתפלל עם הרבי את תפילת שחרית, כאשר יחד איתם באים בחורי בר מצווה שמניחים תפילין בפעם הראשונה אצל האדמו"ר.

האדמו"ר מצאנז בדירה בקיסריה (צילום: א.פ.)

במשך רוב שעות היום הוגה הרבי בתורה ובהלכה, עד לזמן תפילת מנחה ומעריב, אז באים שוב חסידים בקבוצה מצומצמת כדי להתפלל במניין של האדמו"ר, ואף לנסות לשאול שאלה לאחר התפילה, אך לא כך לגבי השבתות, אליהן מוזמנים רק בני משפחת הרבי, מבלי שניתנת אפשרות לחסידים לשבות יחד עם הרבי.

צפת

בעיר צפת, שם נופשים רבים מעמך ישראל, ישנה וילה גדולה בבעלות הנגיד ר' שלום פישר ז"ל, שבמשך שנים היה נוהג לארח בה את האדמו"רים מגור וערלוי.

הרבי מגור צפוי לצאת גם השנה לצפת, שם ישהה במשך מספר ימים, כאשר יחד עמו יצטרפו בני משפחה בלבד והגבאים הרה"ח ר' לייב פזינצבסקי והרה"ח ר' שמואל ברוך לנדאו.

הרבי מגור במעון הנופש בצפת (צילום: דוד כהן - פלאש 90)

בחסידות גור מסבירים כי האדמו"ר נוהג עקרונית שלא לצאת לימי מנוחה בחו"ל, כאשר הסיבה היחידה ליציאתו מהארץ הינה לטובת המוסדות או לטובת ביקור בקרב חסידיו שאינם מתגוררים בארץ.

את התפילות עורך האדמו"ר במניין מצומצם, אך קבלת הקהל מתאפשרת לפי תור וסידור מראש, בהתאם לזמנו הפנוי.

האדמו"ר מערלוי, נוהג גם כן להגיע לימי מנוחה בעיר צפת יחד עם משמשו, שהוא זה שמעביר לרבי את הפניות של החסידים בימים אלו. במשך רוב הזמן עוסק האדמו"ר בלימוד תורה ובתפילה בקברי צדיקים.

מי שעוד נוהג להגיע לימי מנוחה בצפת הוא הרבי ממכנובקא בעלזא. האדמו"ר לא יוצא למנוחה בימים אלו, אך לאחר תקופת החגים הוא שוהה בעיר צפת, שם הוא מתפלל באתרא קדישא מירון ובבתי כנסיות עתיקים בצפת.

יחד עם הרבי מתלווים מספר בני משפחה וה'הויז בחורים', שמאפשרים לרבי ללמוד במשך רוב שעות היום ללא הפרעות.

במכנובקא בעלזא מוסיפים כי לעיתים שוהה הרבי למנוחה בעיר העתיקה בירושלים, שם הוא מתפלל רבות ברחבת הכותל, לצד סיורים באתרים היסטוריים בעיר העתיקה.

הרבי מתוא"י במנוחה בשוויץ (ארכיון כיכר השבת)

מי שעוד שוהה למנוחה בעיר צפת הוא ראש הישיבה הגר"ש אלתר, שמגיע יחד עם בני המשפחה לעיר למשך ארבעה ימים. הגר"ש יושב ולומד במשך רוב שעות היום, לצד כתיבת חידושי תורה למרגלות העיר העתיקה.

הגר"ש אף מקדיש שעה ביום עבור המשפחה, במהלכה הוא עורך חידון תורני על פרשת השבוע לנכדיו ולבני משפחתו הצעירים.

אל הגר"ש לא מצטרפים גבאים או אנשים נוספים מלבד בני המשפחה, ואת התפילות הוא מתפלל באחד מבתי הכנסת בעיר יחד עם עמך בית ישראל.

שוויץ

נחזור לרגע שוב לשוויץ, ול'דאצ'ה' של האדמו"ר מויז'ניץ (מרכז) אשר שוהה למנוחה בעיירה מלויה, במלון הנופש של הנגיד ר' דוד אריה גליצקי.

בויז'ניץ מספרים כי אביו של הרבי, בעל ה'ישועות משה' זיע"א, היה נוהג לטוס לשוויץ, שם היה מוסר שיעורי תורה ובכך מקרב יהודים רבים לעבודת ה', וכך נוהג גם הרבי בשהותו במלון, שם הוא מוסר שיעורים ואף עורך ביקורים במקומות שונים.

כך למשל בשבוע האחרון הגיע האדמו"ר לביקור באחד המלונות שם פגש את האדמו"ר מסאדיגורה, איתו שוחח הרבי במשך מספר דקות, ואף את בני המשפחה בעלי המלון, אשר להם היסטוריה רבת שנים עם חסידות ויז'ניץ.

בעבר היה נוהג הרבי לטוס לארוזה שבשוויץ, אך בשנים האחרונות היעד המועדף הוא מלויה, שם הוא שוהה במשך חודשיים. את התפילות מתפלל הרבי בבית הכנסת של המלון, כאשר מי שמתלווה אליו הוא הגבאי הרה"ח ר' נטע יצחק שרף, שהוא זה אשר משמש איש הקשר בין החסידים לרבי, באמצעותו הפניות המגיעות מארה"ק יעברו דרכו ישירות לאדמו"ר.

דאבוס (צילום: Marvin Meyer on Unsplash)

הזדמנות מיוחדת מתאפשרת לראשי המוסדות להגיע ולשבת עם הרבי כדי לדון על נושאים שונים הקשורים בניהול ובפיתוח המוסדות.

במהלך היום נוהג הרבי לצאת ל'נאות דשא' בשבילים אל מול ההרים והנופים המדהימים, כאשר בדרך כלל הוא צועד לבדו ממש, ולפעמים אף מצטרפים אליו בנו ונכדיו.

אדמו"ר נוסף השוהה בימים אלו למנוחה בארוזה שבשוויץ הוא הרבי מסאדיגורה. האדמו"ר שוהה במקום עם בני משפחתו כשהוא מלווה במקורביו, הרב אברהם יעקב זילברשלג והרב אהרן טירהויז מנכ"ל המוסדות.

הרבי מתאכסן בדירה פרטית שממוקמת בקצה העיר, ולתפילות הרבי מגיע מידי יום למלון החרדי שמנוהל ע"י הרב אברהם פלדמן, שם הוא לומד במשך שעות רבות ומתפלל יחד עם ציבור שוהי המלון.

נוסף על כך הרבי לומד בביתו בספרי קודש שהיו בדירת אביו זצ"ל בשוויץ, ולעת ערב יוצא הרבי עם משפחתו ל'נאות דשא' - מסלול הליכה קצר למרגלות הערים, ובשעות הערב המאוחרות יוצא הרבי שוב להליכה, כשאליו מצטרפים מקורביו.

הרבי מסאדיגורא בנופש
הרבי מסאדיגורא בנופש

יצוין כי קודם הגעתו של הרבי לשוויץ הוא שהה אצל חמיו הגר"א שטרנבוך באנטוורפן למשך כשבועיים, במהלכם הוא התפלל בבית המדרש של חסידי טשורטקוב - רוז'ין, שם הוא אף קיבל קהל בחדרו המיוחד לכך.

בנוסף, מידי יום אחרי התפילה חזר הרבי לכולל בו למד בהיותו אברך לאחר נישואיו, שם למד עם אותן חברותות שלמד אז - כאחד האברכים הרגילים בכולל, ללא גבאים וכאילו לא מדובר באדמו"ר.

אדמו"רים נוספים ששהו או שעדיין נופשים בשוויץ: הרבי מתולדות אברהם יצחק, הרבי מויז'ניץ לונדון והרבי מקאליש.

הר שמואל

בשכונת הר שמואל, למרגלות נבי סמואל בהרי ירושלים, נוהגים להתארח אדמו"רים שונים במשך ימות השנה. אחד מהם הוא האדמו"ר מבאיאן אשר מגיע למנוחה בימים אלו למשך מספר ימים, במטרה להישאר באזור ירושלים, כאשר מצד אחד לנוח מעמל ההנהגה השוטף, אך מצד שני להישאר בקרבת מקום מושבו בירושלים.

הרבי ממשיך בסדר יומו כרגיל, כולל הגעה לתפילות וקבלת קהל, אך בין התפילות הוא יוצא למספר שעות מנוחה וחוזר שוב לירושלים.

האדמו"ר מנדבורנא באניא ב'נאות דשא' (צילום: דוד ארזני)

השנה, ימי המנוחה אף צפויים להיות מצומצמים יותר, בשל שמחת בר המצווה לנכדו שתתקיים בשבוע הבא.

אדמו"ר נוסף השוהה למנוחה בהרי ירושלים הוא הרבי מנדבורנא באניא. בבית אחד מנגידיו במושב בית מאיר, ישהה הרבי במשך כשבוע, שם הוא יהיה עסוק במרבית זמנו בכתיבת ספריו, לצד מסירת שיעור הלכה קצר בבית הכנסת של היישוב.

בשעות אחה"צ והערב יוצא הרבי מהבית כדי לנשום את האוויר הירושלמי אל מול הרי ירושלים. לאחר מכן יושב הרבי בחצר הבית עם בעל האכסניה, יחד עם משוחחים בענייני דיומא ובסיפורי צדיקים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר