היסטוריה ואקטואליה

היחס לציונות: חלופת המכתבים בין הרבי מגור לאדמו"ר הריי"צ

תחלופת מכתבים מרתקת היתה בין הרבי מליובאוויטש רבי יוסף יצחק שניאורסון לרבי האמרי אמת מגור, ממנו אנו למדים על השקפתה של חסידות חב"ד שבאותם השנים הייתה קרובה לחסידות סאטמר ומונקאטש (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
האדמו"ר האמרי אמת מגור והאדמו"ר הריי"צ (צילום: ללא קרדיט, מאת בארי גוראריה - Jewish Educational Media (jem), CC BY-SA 3.0,)

פרק ג': אנו עוסקים בהגותו של העסקן האגודאי הנודע רבי מנדל קמינר מראשי אגודה בפולין בין שתי המלחמות, שבין שלל יוזמותיו היה הקמת עיתון יומי בורשא בשם "דער יוד".

תחלופת מכתבים מרתקת היתה בינו לבין כ"ק הרבי מליובאוויטש רבי יוסף יצחק שניאורסון, ממנו אנו למדים על השקפתה של חסידות חב"ד שבאותם השנים הייתה קרובה לחסידות סאטמר ומונקאטש.

המכתב שנכתב בלשון מכובדת ביותר, כמצופה מעסקן בדרג פוליטי, לאחד מגדולי האדמו"רים דאז, נכתבו תארי כבוד בסיסיים כ"כבוד קדושת", "אדמו"ר", "שליט"א" וכו', אולם בין השורות וכדרכה של תורה, שני המכותבים האשימו האחד את השני בהאשמות שונות, כפי שבימינו מאשימים רבני סאטמר, את רבני אגודה, וכן הפוך.

המכתב שכתב הרבי הריי"צ מוען ל"מועצת התורה", כשרבי מנדל קמינר במכתב התגובה מבין את העקיצה וכותב "הנה קבלנו... מכתב ארוך וערוך מכ"ק שליט"א ל"מועצי התורה" (כנראה אין כ"ק מכירם למועצת "גדולי" התורה, כשמם)".

להלן קטעים מהמכתב:

"כבוד מועצי התורה אשר במדינת פולין יצ"ו ביחוד אל כבוד הנשיא האדמו"ר שליט"א מגור ואל כבוד הסגן האדמו"ר שליט"א מרדזין"

"הנה בפתי חזות קשה הוגד לנו. החובבים, הציונים והמזרחים הודיעו בקול תרועה, במחנה העברית, לאמור, רבני ישראל אדמור"י פולין שליט"א, בונים את ארץ קדושה...".

במכתבו הרבי הריי"צ כי לא מאמין שהשמועה ששמע שאדמו"רי פולין בונים את הארץ הקדושה, היא נכונה, והרבי מגור נסע לארץ ישראל וקנה קרקעות[1]:

"ואשתומם על השמע. האם כה יסור יסרנו ה' ולא יחוס ולא ירחם, האם גם האור נהפך לחושך... ומנוח לא ידעתי ואערכה שאלתי ובקשתי לכת"ר שליט"א להגיד לי, האמת השמע... כי כת"ר שליט"א [הרבי מגור] נסע לארץ הקודש תובב"א ויקנה נחלת שדה וכרם, לייסד בתי חרושת, עבודה?... כי בזה נותנים יד לחובבים וציונים...".

הרבי הריי"צ הציע ש'אגודה' יבהירו בעיתונות ששמועה זו כביכול הרבנים בעד לפתח את גשמיות ארץ ישראל, היא שקר:

"ואדרבא כי יודיעו בעיתוני העברים כי שקר בדאו, מטיפי הציונים, לאמור אשר כת"ר אדמו"רי פולין והרבנים שליט"א אחזו בארץ ישראל להרחיב ישובה החומרי, בחורשת ומעשה".

הרבי הריי"צ סבר באותם השנים שלא טוב לעלות לארץ ישראל, והוא התנגד לדברים שהובאו בשם אדמו"רי 'אגודה' שאחרי הצהרת בלפור ראוי לעלות לארץ, ותחת זאת הוא סבר שרק משיח יקבץ את נדחינו:

"ואשר המעפילים לעלות אל הארץ, הוא נגד משפט התורה ונגד צווי ואזהרת ה' יתברך עד כי יקבץ נדחינו ע"י גא"צ בב"א".

הרבי הריי"צ ביקש שיעסקו בארץ ישראל רק בלימוד תורה, ולא בהקמת בתי חרושת, וכדאי ש'אגודה' ימחקו מעל סדר היום את הצעתם לפתח את כלכלת הארץ הקדושה:

"למחוק הסעיף על דבר ישוב הארץ ע"י אמצעים של בתי חרושת ועבודה, ובתי מוסד של חינוך בהסתדרות מטעמי אירופא, כי אם הרחבת בישוב ע"י אמצעות החזקת תלמידי חכמים, חסידים ואנשי מעשה, ישיבות והדומה ושלום על ישראל".

עוד כותב הרבי הריי"צ שהקדמונים "לא נתנו טמא את הארץ, בכל גשם וחומר, בתי מסחר, בתי עבודה וחרושת".

הרבי הריי"צ לא הבין כיצד 'אגודת ישראל' מפרסמת "דעקלעראציה ציונית ומאידך להזמין לכנסייה גדולה שמטרתה להרים את קרן התורה – כמה מגונה וחצופה מידה כזו, לשקר באופן גס ומבהיל כזה!".

כ"ק הרבי מגור ה"אמרי אמת" הגיב לכ"ק הרבי הריי"צ קצרות, שמטרת 'אגודת ישראל' היא לשמור ולהגן על הדת, מבלי לזוז משמירת התורה, ומבלי להתחבר לרשעים, וכך דבריו:

"לכבוד הרה"צ בנש"ק[2] וכו' מוהרי"י שליט"א שניאורסאהן".

מכתבו קבלתי... אי אפשר לכתוב בזה אך בקצרה... זה כמה שנים... נתייסדה בוורשא... אגודת האורטודוקסים הנקרא 'אגודת שלומי אמוני ישראל', ומטרתה לשמור ולהגן בעל עניני הדת שיהי' השגחה במאי שאפשר ומבלי לזוז כקוצו של יוד משמירת תוה"ק, ומבלי להתחבר עם שונים ורשעים אפי' בדבר מצוה. ומצאתי לנכון להיות חבר לאגודה זו ולהשתדל גם אצל מכיריי ליכנס בה ולקיים הפ' חבר אני לאל אשר ייראוך ולשומרי וכו'"

א"ד ידידו מרחוב דו"ש מוקירו ומכבדו

אברהם מרדכי אלתר

המשך יבוא...

להרחבה ועיון נוסף:

'החסידות ושיבת ציון', (תל אביב תשמ"ו 1986), אלפסי יצחק.

"רבי מנדל קמינר ספר הזיכרון והצאצאים" (ירושלים תשע"ז), ישראל נתנאל רובין.

עיתון "דער יוד".

'ראש גולת אריאל' (ירושלים תשנ"ה).

[1] זוהי הסיבה אגב שעד היום לאדמור"י גור ישנם נכסים רבים, עקב ראיית הנולד לרבי מגור ה'אמרי אמת', ורכישת קרקעות רבות בפלשתינה באותם השנים תחת השלטון הבריטי.

[2] בנש"ק הוא ראשי תיבות של "בנן של צדיקים", ובדרך כלל נכתב לצעירים מיוחסים. ואכן הרבי מגור ה'אמרי אמת' באותם השנים היה מבוגר מהרבי הריי"צ.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר