אל תחיו בבועה: העישון פוגע הרבה אחרי שמכבים את הסיגריה

בכל יום גובה העישון 22 קורבנות בישראל וכ-19 אלף ברחבי העולם. מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן: "לשנות את הנורמה החברתית בנושא העישון בישראל ולגדל פה דור של אזרחים חופשי מהתמכרות לטבק וניקוטין" (בריאות)

הלכה הסיגריה, הנזק נשאר (צילום: Patrick Brinksma on Unsplash)

ביום חמישי הקרוב, תציין האגודה למלחמה בסרטן את היום הבינלאומי לקידום המאבק בעישון במקביל לארגון הבריאות העולמי 'WHO' שמציין בכל העולם את ה-World No Tobacco Day. יום זה נערך במטרה להדגיש את הסיכונים הבריאותיים הקשורים לעישון ואת צעדי המדיניות היעילים להפחתת מספר המעשנים.

"היסטוריית החקיקה בתחום הגבלת העישון בארץ ובעולם הוכחה כמצילת חיים אך עבודה רבה עוד לפנינו. על מדינת ישראל להמשיך ולקדם בחקיקה את השוואת המיסים על כל סוגי הטבק, להרחיב את חוק איסור העישון במקומות ציבוריים וכן להשלים את חוק הגבלת הפרסום והשיווק של הסיגריות כמתחייב מאמנת הפיקוח על הטבק. רק כך נוכל להגן על הדור הצעיר מפני נגע העישון הממית והממכר, לשנות את הנורמה החברתית בנושא העישון בישראל ולגדל פה דור של אזרחים חופשי מהתמכרות לטבק וניקוטין" אומרת מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן.

מעשן פסיבי נפגע לא פחות

לפי ארגון הבריאות העולמי, מחלות לב וכלי דם הנגרמות מעישון הורגות יותר אנשים מכל גורם מוות אחר בעולם, ושימוש בטבק וחשיפה לעישון פסיבי גורמים לכ-12% מכל מקרי המוות ממחלות לב. מגפת העישון הורגת יותר מ-7 מיליון בני אדם בכל שנה, מתוכם קרוב ל-900 אלף שאינם מעשנים שמתים כתוצאה מעישון פסיבי. המשמעות היא שבכל יום מתים בעולם כ-19 אלף בני אדם ממחלות הקשורות בעישון.

מנתוני משרד הבריאות עולה כי בכל יום מתים בישראל 22 בני אדם ממחלות הקשורות בעישון כמו סרטן ריאות, סרטן הגרון, מחלת ריאות חסימתית כרונית COPD התקפי לב, שבץ מוחי ומוות פתאומי. בסך הכל, בכל שנה מתים בישראל כ-8,000 איש מעישון מהם כ-800 מעישון פסיבי, אשר נחשפים אליו בבתים, משרדים, מסעדות ובמקומות נוספים.

מחקרים מדעיים הוכיחו כי בגוף המעשן הפסיבי נספגים חומרים מסרטנים, בדומה לאלו הנספגים בגופם של המעשנים האקטיביים וגורמים למחלות לב וכלי דם, מחלות נשימה, סרטן הריאה, סרטן הלוע, סרטן הגרון, סרטן המעי הגס, סרטן שלפוחית השתן, סרטן הכליה, סרטן הלבלב וסרטן צוואר הרחם. בקרב תינוקות, עישון פסיבי עלול לגרום למוות פתאומי ובקרב נשים הרות, לסיכון מוגבר ללידת תינוק במשקל נמוך.

בין יתר נזקיו, עישון פסיבי עלול להאיץ צמיחה של גידולים סרטניים על ידי זירוז יצירת כלי דם חדשים בגידול ולכן הוא מסוכן פי כמה וכמה לחולי סרטן. על פי הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה EPA (US Environmental Protection Agency) מדובר בגורם המוות הסביבתי הגדול ביותר הניתן למניעה.

כן, נרגילה זה רעל

הטרנד הפופולרי ברשת, סרטונים קצרים עם מתכונים קלילים ומהירים שזוכים למיליוני צפיות ברחבי העולם, גוייס למאבק בעישון וביממה האחרונה פרסמה האגודה למלחמה בסרטן סרטון עם מתכון להכנת נרגילה. מטרת הסרטון להוכיח שלמרות שהנרגילה קיימת בטעמים ובריחות של פירות שונים היא מכילה חומרים רעילים ומסרטנים ומזיקה לבריאות, כיוון שמדובר בעישון לכל דבר ועניין. כך, בדומה לעישון סיגריות, עישון נרגילה מגביר את הסיכון לסרטן, למחלות ריאה, למחלות אחרות ולהתמכרות.

צפו:

הפקה: האגודה למלחמה בסרטן

מעשנים בבית או ברכב? עישון מ"יד שלישית" מסוכן

עישון מיד שלישית הוא מושג חדש יחסית בתחום מחקר נזקי העישון, המתייחס לחשיפה לשיירי חלקיקים רעילים ומסרטנים ולתרכובות נדיפות שנשארים לאחר כיבוי מוצרי טבק שונים, כגון סיגריות ונרגילות. החומרים המסוכנים נספגים במשטחים שונים ומשתחררים בהדרגה בחזרה לאוויר, ולכן עלולים לגרום נזק בריאותי, במיוחד לתינוקות ולילדים הקטנים שבבית.

מחקרים מראים כי עשן מיד שלישית נצמד לבגדים, לשיער, לעור הגוף, לאבק, לרהיטים, לווילונות, לקירות, למצעים, לשטיחים, לריפודי המושבים בכלי רכב ולמשטחים אחרים, והחומרים הללו מצויים שם גם זמן רב לאחר כיבוי מוצר העישון. משמעות הדבר היא שכאשר מעשנים בבית, ברכב או בכל מקום אחר, יש לקחת בחשבון כי גם אם אנשים שאינם מעשנים לא נמצאים במקום בזמן העישון, עצם העישון בחללים המשותפים, יכול לחשוף אותם לחומרים רעילים מאוחר יותר, ולסכן את בריאותם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר