חדש!

מרחב קולי ייעודי לבני משפחה המטפלים באדם עם דמנציה

ההתמודדות עם מחלת הדמנציה משפיעה על כל בני המשפחה, כל אחד בדרכו. חשוב שתדעו שאתם לא לבד! וחשוב לדעת שאפשר לשפר את איכות החיים של אנשים עם דמנציה. (בריאות, חרדים)

חשוב שתדעו שאתם לא לבד! (צילום: שאטרסטוק)

אחד מהערכים הבסיסיים ביהדות הוא הזיכרון, הקולקטיבי והאישי. מצוות רבות הן למעשה זכר ליציאת מצרים או מעשה בראשית. אין ספור פסוקים בתנ״ך מצווים עלינו לזכור ולא לשכוח. למרות שאנחנו מחויבים לזיכרון הזה, לפעמים המוח פועל נגדנו, והזיכרון מיטשטש, בעקבות מחלת רקע המביאה לירידה קוגניטיבית, בעיקר ככל שאנחנו מזדקנים.

לפרטים על דמנציה- בקרו באתר

דמנציה היא תסמונת של ליקויים בתפקודים האינטלקטואליים, ירידה בזיכרון, הפרעות בהתנהגות וכשלים בתפקוד יום יומי. היא חשוכת מרפא וסופנית. עמותת עמדא לדמנציה מעריכה כי מספרם של חולי אלצהיימר ודמנציות אחרות בישראל הוא כ-180 אלף איש, ובעיקר נשים. עומס פיזי, כלכלי ונפשי רב מוטל על כל בני המשפחה המטפלים בחולה, כאשר יכולת ההתמודדות היא נמוכה, עד כדי תחושה של חוסר אונים וחוסר ישע.

רבים נמנעים משיתוף הרופא בתסמינים שהם חווים על עצמם או על בני משפחתם בגלל תפיסות שגויות, שבעיות זיכרון הן חלק טבעי מזקנה, או בגלל סטיגמה ובושה שיש סביב אבחון דמנציה. לפעמים התסמינים נובעים מבעיות רפואיות אחרות, ברות טיפול, אך היעדר אבחון מונע את הטיפול ופוגע באיכות החיים. חשוב להכיר את סימני האזהרה לדמנציה. אם אתם מרגישים שחלק מהסימנים רלוונטיים אליכם, חשוב לפנות בהקדם לרופא משפחה להתחיל בבדיקות. סימני האזהרה הם:

● ירידה בזיכרון שמשפיעה על התפקוד היומיומי
● קושי בביצוע מטלות שגרתיות ומוכרות
● פגיעה בשפה
● חוסר התמצאות בזמן ובמקום
● שינוי משמעותי באישיות
● שינוי משמעותי בהתנהגות, מצבי רוח משתנים
● הנחת חפצים במקום שגוי באופן משמעותי
● שיפוט שגוי
● אובדן יוזמה

לעזרה נוספת באבחון המחלה- בקרו באתר

אם מישהו מבני המשפחה שלכם כבר אובחן בדמנציה חשוב שכל בני המשפחה יבינו טוב יותר את המחלה ומהלכה, דרכי ההתבטאות שלה, דרכים נכונות לתקשר עם האדם ולהתמודד עם התנהגויות מאתגרות. אלה ישפיעו על איכות הטיפול ואיכות החיים של האדם עם הדמנציה, יחד עם צמצום השחיקה ופגיעה בבריאות שלכם.

ההתמודדות עם המחלה משפיעה על כל בני המשפחה, כל אחד בדרכו. חשוב שתדעו שאתם לא לבד! וחשוב לדעת שאפשר לשפר את איכות החיים של אנשים עם דמנציה, בדרכים נוספות לטיפול תרופתי שמתאים למצבים ספציפיים. חשוב ללמוד איך לתקשר נכון עם אדם עם דמנציה כדי להצליח טוב יותר להשיג שיתוף פעולה בטיפול ולהימנע ממצבי התנגדות וקונפליקט והתנהגויות מאתגרות לא מותאמות, אפילו אלימות. אם אתם מטפלים באדם עם דמנציה חשוב שתשימו לב לא רק לתוכן של הדברים שלכם, אלא גם לדרך שבה אתם אומרים זה כולל שפת הגוף שלכם. אם אתם חווים התנגדויות סביב האכלה, שינה, רחצה וסוגיות אחרות, חשוב לדעת שיש הרבה דרכים שאפשר להתמודד עם האתגר ולהקל על הטיפול לאדם עצמו וגם עבור בני המשפחה המטפלים. הרופא מייעץ בסוגיות רפואיות, והרב פוסק בסוגיות הלכתיות שהמחלה יוצרת ויש גם מי שמומחים לטיפול מיטבי באדם עם דמנציה שחשוב להתייעץ איתם ולקבל הכוונה וכלים לטיפול מיטבי בבני המשפחה שלנו.

עמותת עמדא לדמנציה מפעילה מרחב קולי ייעודי לדמנציה ובו מידע רב וחשוב שכל בני המשפחה יעזרו בו. אפשר לקבל פרטים נוספים בנוסף להדרכה וייעוץ בקו החם של העמותה במספר 8889*, או באתר. אפשר להיעזר בנציגי הקו החם גם כדי לברר פרטים על מיצוי זכויות של האדם עם דמנציה ואף זכויות שמגיעות לבני המשפחה.

לתמיכה וסיוע בהתמודדות עם מחלת הדמנציה- הקליקו כאן

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר