איגוד 'קדם'

דיון סוער בכנסת על מצב הקשישים: " אי אפשר להמשיך כך"

במהלך דיון בוועדת הבריאות של הכנסת חשף ארגון 'קדם' המייצג מעל 200 מסגרות דיור למבוגרים: "קלטנו מאות מפונים, הכנסנו צוותים והוספנו שעות ואבטחה, אך מתקציבי הבריאות בתי אבות לא קיבלו שקל" (בריאות).

וועדת הבריאות בדיון על מצב הקשישים בארץ (צילום: ערוץ הכנסת)

ועדת הבריאות של הכנסת בראשות ח"כ הרב יונתן משריקי קיימה דיון משמעותי ומעמיק על בעיות הגריאטריה בישראל. בדיון נטלו חלק חברי כנסת, משרד הבריאות, משרד האוצר, משרד הרווחה ומשרדי ממשלה נוספים, יחד עם העמותה לגריאטריה.

השיח בוועדה עסק בכשלי מכרז האשפוז הסיעודי והוצאת מכרז חדש במסגרתו ניתן שירות לעשרות אלפי זקנים סיעודיים במוסדות, מודל ההפעלה החדש למחלקות אשר יתמקד בהענקת איכות חיים לדיירים, תיקון מודל תקצוב הגריאטריה הפעילה, תמיכה כספית במוסדות עבור השתתפותם במלחמה, מצוקת כח אדם, אגרות מטפלים זרים ועוד.

יולי גת, יו"ר איגוד 'קדם', טענה בדיון, כי "זקן סיעודי שזקוק לעזרה ביום יום, אינו חולה. נושא הסיעודיים צריך להיות עבור מי שזקוק לתחושה של בית, שגר במקום שהוא לא מוגדר כבית חולים. אלא שמסיבות שונות במשרד הבריאות הבהירו לנו שההגדרה של בתי אבות כבית חולים לא תשתנה. לא הסבירו מדוע, כמובן".

עוד טענה יו"ר 'קדם', כי "לגבי התיקצוב אנו מוכנים לבצע שינויים בהפעלת המקום ככל שנידרש, אך יש צורך לתקצב אותנו בהתאם. כרגע, משרד הבריאות הוא גם הדורש וגם הלקוח. עליו לתת לנו את התקציב המתאים לביצוע".

אביטוב זלקין – מנכ"ל 'נוה הורים' בירושלים ומזכיר 'קדם' ציין בדיון, "אנחנו קרובים לייאוש. עשר שנים אנחנו נפגשים בוועדות, ושום דבר לא מתקדם. האם ניתן ב-450 ש"ח ביום להחזיק זקן סיעודי ולתת לו את כל מה שהוא צריך?", תהה זלקין, וציין: "יש לנו בעיית עובדים גם בסיעוד. אני פונה לנציגי הממשלה - אתם יודעים שזה לא מצב נורמלי שבכל פעם המכרז נדחה, ובתי האבות, והדיירים שבהם, משלמים את המחיר! מספיק לדבר, צריך לעשות".

בתגובה לדברים אמר יו"ר הוועדה, ח"כ הרב יונתן משריקי: "התחושה שלי היא כי נושא הגריאטריה נדחק במשך הזמן לסוף התור. יש המון פערים שראינו, ובסופו של דבר אנחנו מדברים על המבוגרים שגידלו אותנו והקימו את המדינה ותורמים בעצם קיומם. יום אחד גם אנחנו נגיע לשם. אי אפשר להמשיך כך".

מול דבריו הגיב נחי כץ, מנכ"ל 'קדם': אפס שקלים - זה הכסף שהועבר לתמיכה במוסדות ממשרד הבריאות והאוצר לגריאטריה הכרונית. זאת למרות שקלטנו מאות מפונים והוספנו שעות. משרד הרווחה שחרר אלפי שקלים לכל מחלקה, תדאגו לתמוך בכלל המוסדות שתחת אחריותכם בשעת מלחמה, האבסורד עוד גדל כשיש לנו גם שבעה מוסדות שפונו עקב מלחמה ושקל אחד לא הועבר עד היום כדי שהם יוכלו להמשיך להתקיים זו הזיה ולזקנים שפונו לא יהיה בית לחזור אליו".

את הישיבה סיכם יו"ר הוועדה ח"כ משריקי, וציין כי הוועדה מבקשת ממשרד הבריאות לדון בנושא. בתי האבות מתמודדים עם ההוצאות וזה בא על חשבון הקשיש, תדאגו לזה".

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר