האם כדאי להתחסן נגד שפעת?

תסמיני השפעת דומים לצינון, בחלק מהמקרים היא עלולה להסתבך ואף לגרום לסכנת חיים של ממש. מבולבלים מהמחקרים בעד ונגד החיסון? עשינו לכם סדר. כתבה שנייה בסדרה (בריאות)

א. פרידמן | כיכר השבת |
חיסון נגד שפעת (צילום: פלאש 90)

אין ספק שאחד הנושאים המבלבלים ביותר במחלות החורף הוא החיסון נגד שפעת.

מצד אחד משרד הבריאות יצא במסע פרסומי מסיבי שהביא נכון לרגע זה כ- 600,000 ישראלים להתחסן. מצד שני מחקרים המפרסמים בנושא מעלים תהיות בדבר יעילותו של החיסון.

כדי לעשות מעט סדר בבלגאן החלטנו להביא בפניכם את הכתבה הבאה.

איך תזהו את השפעת?

התסמינים של השפעת מאוד דומים לצינון וכבר בהגדרת המחלה קשה לדעת בוודאות אם מדובר בצינון או בשפעת שכן המחלה מתבטאת לרוב בחום (מעל 38 מעלות צלזיוס), כאב גרון, כאב ראש, נזלת, שיעול, כאב שרירים, וכן חולשה ועייפות ואיבוד תיאבון.

החשש הגדול הוא מסיבוכי השפעת כמו דלקת ריאות, שבגללה זקוקים החולים לעיתים לאשפוז, בעיקר ילדים קטנים, נשים בהיריון, קשישים וחולים. השפעת עבור אוכלוסיות אלו עלולה להיות מסוכנת עד קטלנית.

איך נדבקים במחלה?

שפעת היא מחלה נגיפית מדבקת. הנגיף מתפזר בסביבה בעת שיעול, עיטוש או מגע עם הפרשות מהאף וליחה, שמפיצים תרסיס של טיפות רוק מיקרוסקופיות המכיל כמות גדולה של הנגיפים. הנגיף תוקף את דרכי הנשימה. מידת ההדבקה גבוהה מאוד.

מה ממליץ משרד הבריאות?

משרד הבריאות ממליץ על חיסון נגד שפעת לכל האוכלוסייה מעל לגיל 6 חודשים כל שנה לקראת החורף. החיסונים מעניקים הגנה טובה נגד שפעת למשך חורף אחד. בכל סתיו מיוצר חיסון בתרכיב חדש שמכיל את שלושת זני השפעת הצפויים להיות השכיחים בשנה הקרובה. (הם מתעדכנים משנה לשנה בד"כ).ההמלצה להתחסן חשובה במיוחד לאנשים שעלולים לסבול מסיבוכי השפעת: חולים במחלות ממושכות וחולים עם פגיעה במערכת החיסונית, נשים הרות ותינוקות וילדים בגילאים חצי שנה עד חמש שנים.

חיסון לנשים הרות עשוי להגן עליהן וגם על התינוק הנולד. נשים הרות הן בסיכון לאשפוזים כתוצאה ממחלת השפעת יותר מכלל האוכלוסייה. לנשים הרות עם שפעת חריפה סיכון גבוה יותר ללדת פג ו/או ללידה של תינוק במשקל נמוך יחסית לשבוע לידה.

באלו סוגי חיסונים מדובר?

באופן כללי מדובר על שני סוגי חיסונים. האחד - נגיף חי מוחלש ניתן בד"כ כתרסיס.

השנ- נגיף מומת ניתן בד"כ כזריקה.

תרכיב החיסון המומת נגד שפעת עונתית בחורף 2013-2014 השתנה בהתאם להמלצת ארגון הבריאות העולמי וה-CDC האמריקאי, בהשוואה לתרכיב בעונה הקודמת. הרכב זני השפעת בחיסון הניתן השנה מכיל:

1. זן נגיף השפעת מסוג A (A/California/7/2009 (H1N1) ): נגיף שגרם לאפידמיית שפעת החזירים בשנת 2009.

2. זן נגיף השפעת מסוג A (A/Victoria/361/2011 (H3N2) ).

3. זן נגיף השפעת מסוג B (B/Massachusetts/2/2012).

החיסון המוחלש: מכיל זן נוסף של נגיף מסוג B (B/Brisbane/60/2008), בנוסף לשלושת זני הנגיפים הנ"ל. מכיוון שהחיסון יעיל רק נגד הזנים שמהם הוא הורכב, אם יתפשט זן אחר של הנגיף שלא הופיע בחיסון, גם אדם מחוסן עלול לחלות. וזו אחת הטענות של המתנגדים לחיסון שהרי יש הרבה זנים של שפעת והכיסוי בכל מקרה הוא רק לנ"ל.

מהי יעילות החיסונים?

על פי פרסומי ארגון הבריאות העולמי, יעילות החיסון נגד שפעת בקרב מבוגרים בריאים עד גיל 65, עומדת על 70-90% ואילו אצל בני 65 ומעלה היעילות נמוכה יותר ועומדת על 50-60% ממקרי המחלה.

אצל ילדים, החיסון החי והמוחלש נמצא יעיל יותר בכ-50%, בהשוואה לחיסון המומת, הניתן בזריקה. לעומת זאת, אצל מבוגרים הוא נמצא בעל יעילות דומה לחיסון המומת. החיסון החי מעניק הגנה לפרק זמן של למעלה משנה ועשוי להקנות הגנה נרחבת גם כלפי זני שפעת קרובים, אך לא זהים לחלוטין לזנים שבחיסון.

מתי כדאי להתחסן?

מומלץ להתחסן מדי שנה, כיוון שישנה ירידה הדרגתית בהשפעת החיסון (ההשפעה נשמרת לתקופה של 6-8 חודשים מאז קבלת החיסון.)

בפועל כדאי להתחסן כבר מתחילת חודש אוקטובר, מומלץ לא מאוחר מסוף נובמבר. ואם פספסתם את המועד, רצוי להתחסן בכל זאת, עד התקופה בה חולפת השפעת, בדרך כלל בחודש מרץ.

האם יש תופעות לוואי ?

ועל פי פרסומי משרד הבריאות גם חיסון השפעת שמכיל נגיפים מומתים וגם החיסון שמכיל נגיפים חיים מוחלשים, אינם יכול לגרום לשפעת.

תגובות לחיסון שפעת הן נדירות ורובן קלות, חולפות במהרה ומתרחשות רק בקרב חלק קטן ממקבלי החיסון. התופעות כוללות: חום, כאב, ואודם במקום ההזרקה. החיסון החי המוחלש עלול לגרום נזלת וגודש באף.

היכן ניתן להתחסן? ומה העלות?

ניתן להתחסן במרפאות קופות החולים. רק החיסון החי-מוחלש (תרסיס) כרוך בתשלום.

עד כאן הכול נשמע ברור ומובן אבל הנה כמה עובדות ומחקרים שקצת מבלבלים:

1) דווקא עובדי מערכת הבריאות, שמוגדרים כקבוצת סיכון הן בהידבקות במחלה והן בהעברתה לאחרים. בדרך כלל אינם ממהרים לקבל את הזריקה למרות ההמלצות של משרד הבריאות. (בשנה שעברה רק אחד מכל חמישה נענה להמלצה הזו).

2) על פי המחקר שפורסם ב'לנסט (כתב עת רפואי) יעילותו של החיסון המוחלש (שהוא חדש יותר) גבוהה בהרבה מזו של הזריקה: היא עומדת על 83 אחוז בילדים עד גיל שבע, ועל 69 אחוז במבוגרים צעירים מגיל .65 גם בסוגיה זו מורגש מחסור במחקרים מבוקרים, שידגימו איזה מהחיסונים יעיל יותר ובאיזה שיעור. אולם החוקרים טוענים כי הייתה הגזמה בהערכת יעילות החיסון וכי ישנם פערים משמעותיים בהוכחות ליעילות החיסון נגד שפעת בקבוצות אוכלוסייה שונות. לדבריהם, לא נמצאו מאמרים על מחקרים מבוקרים ביעילות החיסון בילדים ובנוער בני שנתיים עד ,17 או במבוגרים בני 65 ומעלה, וכן לא נמצאו מחקרים כאלה על יעילות החיסון החי, הניתן באמצעות תרסיס לאף בבני 8 עד 59 (בישראל הוא מאושר לשימוש מגיל 2 עד 49 בלבד).

3) בדיון העולמי סביב החיסון התברר כי יעילותו של החיסון בקרב אנשים שמנים מאוד מוטלת בספק. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, עשרה אחוזים מאוכלוסיית העולם סובלים מהשמנת יתר משמעותית. "הממצאים שלנו מעידים על אפשרות שאנשים בעלי משקל עודף וכאלה הסובלים מהשמנה משמעותית מועדים יותר לפתח את מחלת השפעת בעקבות מגע עם הנגיף שגורם לה," אומרת ד"ר מלינדה בק, החוקרת הראשית במחקר. "הממצאים האלה עשויים להסביר למה אנשים שמנים נטו יותר לפתח את שפעת החזירים בעת התפרצות המחלה לפני שנתיים, בהשוואה לאנשים שמשקלם היה תקין."

אולם מחקר אחר של חוקרים מאוניברסיטת וסינקונסין טוען שלא הוכח קשר בין השמנת יתר למחלת השפעת.

4) החוקרים קובעים כי: "העול הבריאותי המתמשך הנגרם על ידי השפעת והשפעתה הפוטנציאלית של מגפת שפעת עולמית מצביע על הצורך הגלובלי הדחוף בפיתוח חיסונים מדור חדש, טובים יותר, יעילים כנגד סוגים שונים של הנגיף, וכאלה שיכולים להיות מיוצרים במהירות," הם כותבים, ומסכמים: "עד אז, יש להמשיך לתמוך בחיסונים הקיימים, שהם המניעה הטובה ביותר הקיימת נגד שפעת עונתית".

במשרד הבריאות מבקשים להעמיד את ממצאי המחקרים החדשים בפרופורציה "יש הרבה מחקרים לכאן ולכאן, בהם מחקרים שמראים שהחיסון נגד שפעת החזירים, שפותח במהלך המגפה עולמית, הפחית תחלואה גם בצעירים. "החיסון חשוב קודם כל משום שהוא מונע מחלה לא נעימה, וגם משום שהוא מונע סיבוכים קשים שלא תמיד יודעים מראש מי עלול לפתח אותם. למרות שלחיסון הנוכחי יש מגבלות, זו עדיין הדרך הטובה ביותר למנוע תחלואה בשפעת.

אם גם אתם מרגישים אחרי כל המידע הזה מבולבלים כדאי שתתייעצו עם רופא המשפחה שלכם אם לקחת את החיסון, איזה מהם, ומתי. ואם אתם שייכים לאחת מקבוצות הסיכון לא כדאי לדחות את זה.

חורף בריא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר