כל מה שאתם צריכים לדעת על שמן פשתן, מעלותיו וחסרונותיו

שמן פשתן התפרסם כמקור הטבעי הטוב ביותר לאומגה-3. אך המשפט הזה לא ממצה את כל סגולותיו של השמן הפופולארי הזה. ויש גם אזהרות.

דינה פלר | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

שמו פשתן צובר פופולאריות אדירה, ויש לכך הסברים רבים. ראשית, שמן פשתן הוא לא רק מקור מצוין לאומגה-3, הוא ידוע גם באיזון המושלם בין אומגה-3 לאומגה-6 שבזכותו הוא מבטיח את הספיגה האופטימלית של חומצות שומן אלה. שמן פשתן גם עשיר בוויטמינים A, E, B, K, F ואף ידוע בתרומתו הרבה לתהליך חידוש התאים בגוף. כל זה ביחד הופכים את שמן הפשתן לתוסף מזון טבעי כמעט מושלם.

שמן פשתן מומלץ לא רק כמקור לאומגה-3, אלא גם כתוסף מזון לאנשים שנמצאים בקבוצת סיכון או חולים בסוכרת, מחלות לב וכלי דם וטרשת עורקים. שמן פשתן מוריד לחץ דם, תורם לעבודתן התקינה של הכליות, מפחית תסמינים של אסטמה ועוזר להיפטר מהצרבת. גם אנשים בריאים רבים שנוהגים לבלוע כף של שמן פשתן בבוקר מספרים על ההשפעה החיובית של השמן על מצב העור והשיער, כושר ריכוז ומצב הרוח.

החסרונות של שמן פשתן

יחד עם זאת, שמן פשתן הוא מוצר רגיש מאוד. לכן שמן איכותי נמכר אך ורק באריזה אטומה וכהה. קרני השמש משנים בצורה משמעותית את הרכבו של שמן הפשתן וגורמים ליצירת כמות רבה של רדיקלים חופשיים, שידועים דווקא בנזק הרב שהם גורמים לתאי הגוף. התהליך הזה מתרחש גם כשהשמן עומד באריזה פתוחה במשך זמן רב. גם החמצון כתוצאה מהמגע עם האוויר גורם ליצירת הרדיקלים החופשיים בריכוז גבוהה.

לצערנו, רדיקלים חופשיים נוצרים גם כתוצאה מחימום השמן. לכן ניתן להשתמש בשמן פשתן רק כתוסף ותבלין, למשל בהכנת סלטים. אסור להשתמש בו במהלך הבישול ואף אסור לתבל בו מאכלים חמים, כי כל מגע עם אוכל חם פוגע קשות באיכות השמן, וכאמור גורם ליצירת הרדיקלים החופשיים.

זרעי פשתן, תחליף מעולה (צילום: shutterstock)

כשקונים שמן פשתן מקפידים לקנות את השמן הטרי ביותר שניתן לקנות ומאחסנים אותה במקום חשוך וקריר. לא כדאי לשלב בין שמן פשתן לשמן חמניות בתפריט, היות והריכוז הרב של אומגה-6 ינטרל את השפעת אומגה-3, וריבוי השמנים רק יפגע בבריאות. דרך אגב, כף אחת של שמן פשתן מכילה כ-150 קלוריות, לכן למרות תרומתו הרבה לבריאות, לא כדאי להשתמש בו בכמויות מופרזות, במיוחד אם רוצים לרזות.

תחליפים לשמן פשתן

תחליף ראוי לשמן פשתן העדין הם זרעי פשתן. הם פחות רגישים לתנאי האחסון והבישול, אך עדיין מהווים מקור נפלא לאומגה-3 וויטמינים רבים אחרים. ניתן להוסיף זרעי פשתן לסלטים, ללחם ולמאפים. בניגוד לשמן פשתן אין לזרעי פשתן גם טעם לוואי אופייני שמרתיע רבים מהשימוש בשמן פשתן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר