במה הכי בריא להאכיל את התינוק שלך?

הורים רבים מתחבטים בשאלות, מתי לתת תוספת בבקבוק? האם להוסיף דייסה? האם לתת מים לשתיה? שושי הלר מגישה את המדריך המלא להורה: ויטמנים ותוספי תזונה – כפי שהומלץ בעבר יש לתת ויטמין D מהלידה ועד גיל שנה, ברזל מגיל ארבעה חודשים ועד גיל שנה. ומה לגבי ביצים?

שושי הלר | כיכר השבת |
אילוסטרציה (שמוליק קמינקר)

כידוע, תזונת תינוקות בשנה הראשונה מהותית להתפתחות תקינה של מערכות הגוף השונות. על אף שמיטב הטכנולוגיה מושקעת בתחליפי חלב אם, אין בנמצא מוצר הזהה לחלוטין לתרכובת חלב האם. למרות זאת ולמרות פרשת רמדיה הורים רבים משתמשים בתחליפי חלב לתינוק, הנקראים גם תמ"ל –תרכובת מזון לתינוקות.

עליית מחירי המטרנה, כמו גם המלצות משרד הבריאות לתזונת תינוקות לפיהן מותר ורצוי להוסיף להנקה או לתחליף החלב, מאכלים שונים כבר בגיל 4 חודשים (במקום גיל חצי שנה כפי שהורו עד כה) יכולים להקל על הכיס אם שומרים על הכללים, ומתאימים את הארוחות לגיל התינוק.

הורים רבים מתחבטים בשאלות, מתי לתת תוספת בבקבוק? האם להוסיף דייסה? האם לתת מים לשתיה? באיזה גיל להתחיל לתת ירקות? מתי אפשר לעבור לבקבוק עם חלב במקום תמ"ל? הנה התשובות וגם המלצת רופא מומחה.

עד גיל 4 חודשים - הנקה מלאה וללא תוספות היא המלצת משרד הבריאות. במידה ולא מניקים יש להשתמש בתמ"ל כתזונה בלעדית בתקופה זו. תחליפי החלב אמנם אינם מכילים נוגדנים ואינם זהים לחלוטין לחלב האם, אך הם כוללים את מירב אבות המזון, הוויטמינים והמינרלים הדרושים להתפתחות התקינה של התינוק.

אין צורך לתת תוספות של דייסה, אלא אם ניתנה הוראת רופא עקב בעיית משקל. ובמקרה הצורך, לפני גיל ארבעה חודשים, יש להשתמש בדייסת קורנפלור או אורז בלבד, שכן דייסות דגנים עלולות לגרום אלרגיות לגלוטן.

האם צריך להוסיף מים לתזונת התינוק?

תינוק הניזון בכל הארוחות מחלב אם או תמ"ל אינו זקוק לתוספת מים, היות שכמות המים בחלב האם או התמ"ל מספיקה, בתנאי שהתינוק אוכל כפי צרכיו. בימי שרב ניתן להניק או לתת תמ"ל בתדירות גבוהה יותר. מעל גיל חצי שנה ניתן לתת מים - יש להרתיח את המים, גם מים מינרלים, עד גיל שנה.

מגיל 4 חודשים - ההמלצות המעודכנות של משרד הבריאות הינן לשלב אכילת מזון מוצק – כולל ירקות, בשר, עוף וכו´ - בטעימות בכמות של שתי כפיות פעמיים ביום. כאשר עדיין עיקר תזונת התינוק יתבסס על חלב אם או תמ"ל. יש להגדיל את הכמויות בהדרגה עד שבתום החודש השישי לחיי התינוק יהיה המזון המוצק עיקר התזונה וההנקה או תחליף החלב יהפכו לשוליים.

יצויין כי מבחינת הנחיות משרד הבריאות, ההמלצה הרשמית היא להמשיך בהנקה מינימום שנה, ומעבר לזה כל עוד האם והתינוק מעוניינים בכך. ארגון הבריאות העולמי ממליץ על שנתיים הנקה, ומעבר לזה כל עוד האם והתינוק מעוניינים בכך.

חלב – חשיפה למוצרי חלב (הקרוי גם "חלב פרה ניגר") יכולה להיות החל מגיל 9 חודשים. חלב פרה מכיל כמות חלבונים גבוהה מכדי יכולת הפירוק של התינוק. חלב פרה דל שומן אינו מומלץ עד גיל שנתיים. לא ניתן להחליף את התמ"ל בסוגי חלב אחרים כמו חלב סויה, חלב אורז, חלב שקדים וחלב שומשום, משום שאינם מכילים את כמות החלבון הרצויה והם דלים בהרכבים אחרים. לידיעת הורים שהשתמשו בחלב עיזים כדי למנוע אלרגיה, נמצא כי תינוקות האלרגיים לחלב פרה יהיו גם אלרגיים לחלב עיזים, ולכן הוא אינו מומלץ להזנת תינוקות ובנוסף חסרים בו חומצה פולית ורכיבים נוספים החיוניים להתפתחות התינוק.

שימו לב לרכיבים

גם ברכישת תמ"ל יש לשים לב לרכיבים, למשל LC PUFA שזה בקיצור השם של חומצות שומן מקבוצת אומגה 3 ואומגה 6. חומצות LC PUFA מהוות מרכיב חשוב במערכת הראייה וכל מערכת העצבים המרכזית, ותורמות להתפתחות מערכות אלו.

ויטמנים ותוספי תזונה – כפי שהומלץ בעבר יש לתת ויטמין D מהלידה ועד גיל שנה, ברזל מגיל ארבעה חודשים ועד גיל שנה. מגיל שבעה חודשים יש לתת לפחות ארוחה אחת ביום המכילה מזון עשיר או מועשר בברזל.

לסיכום הדברים שאלנו את ד"ר אריה ירום, רופא מומחה לילדים, עד איזה גיל יש לתת תמ"ל לתינוק: "ההנחיות החדשות ממליצות על טעימות החל מגיל 4 חודשים, המטרה היא בתחילה העשרה ובגיל 6 חודשים תינוק שאוכל את כל אבות המזון ממקורות טבעיים, יכול בהדרגה להיפרד מההנקה או תמ"ל. אני ממליץ על חלב ניגר מגיל שנה. יש להקפיד על תזונה נכונה, כדי לתת לתינוק את כל הרכיבים הדרושים לו להתפתחות תקינה ואז אפשר לוותר על התמ"ל".

מה לגבי ביצים? "רק לקראת גיל שנה, כמו כן אסור לתת לתינוק דבש עד גיל שנה".

העיקר, שיהיה לבריאות!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר