5 חוקי טיפשות

מיהו טיפש? מה מאפיין את התנהגותו של אדם טיפש? מסתבר שגם טיפשות זה מושג מדעי ויש חוקים אפילו לטיפשות. להלן תורת הטיפשות המקוצרת בחמישה סעיפים (משפחה)

דינה פלר | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)

מסתבר ש"טיפש" זה לא מושג יחסי או מופשט כפי שיכולנו אולי לחשוב. מדען איטלקי בשם קרלו צ'יפולה חקר את הנושא במשך מספר שנים וגילה שגם על הטיפשות חלים חוקים מסוימים. ישנם חמישה חוקים אוניברסליים שמגדירים את הטיפשים והטיפשות בכל חברה ובכל תקופה. אף שהמדען עצמו ערך את המחקר שלו וכתב את מסקנותיו במלוא הרצינות, ספק אם כך יש להתייחס אליהן, אך בכל מקרה הן מספקות לא מעט חומר למחשבה.

מיהו טיפש?

טיפש הוא בן אדם שפעולותיו גורמים לאנשים אחרים להפסדים, אך בו בזמן לא מביאות תועלת למי שעושה אותן, או אפילו מזיקות לו.

צ'יפולה טוען כי כל האנשים מתחלקים ל-4 קבוצות: תמימים, חכמים, פושעים וטיפשים. תמימים פועלים לרעת עצמם, אך מסייעים לאנשים אחרים. פושעים פועלים לרעתם של אחרים, אך מסייעים לעצמם. חכמים מצליחים לסייע גם לעצמם וגם לאחרים. ומיהם הטיפשים? אלה שפועלים לרעתם של כל הצדדים. ולמה הטיפשים מסוכנים? כי הם לא רציונאליים. בשונה מפושעים שפועלים בצורה מתוחכמת, טיפשים מזיקים ללא תכלית ולא תכנית. הם לא צפויים ולכן קשה מאוד להתכונן מפניהם.

אין קשר בין טיפשות לתכונות אחרות

אין קשר בין טיפשות לגיל, מגדר, דת, גזע ואפילו השכלה. אחוז הטיפשים בכל חברה די זהה, ואין קשר בין טיפשות לכל תכונה אחרת של אותה קבוצה. אין גם קשר בין טיפשות למעמד סוציו-אקונומי. בפועל זה אומר שלאן שלא נפנה, תמיד נהיה מוקפים באותו מספר של אנשים טיפשים, ואין שום דבר בעולם שיעזור לנו לשנות את המצב הזה.

מספר הטיפשים תמיד גדול יותר מהצפוי

ככל שבן אדם נראה חכם ורציונאלי יותר, כך בסופו של דבר הוא מסתבר כטיפש יותר במצבי לחץ וחירום. הטיפשים גם נוהגים להופיע במקום הכי לא צפוי ברגע הכי לא מתאים ולהרוס לנו את התכניות. ככל הנראה, המסקנה הזאת של המחקר אומרת שלטיפשים יכולות הסוואה גדולות יותר מבן אדם רגיל, שגם לא נוטה לשים לב לטיפשות של סביבתו במצב רגוע, אך זה כנראה יהווה נושא של מחקר אחר.

אנשים לא מעריכים מספיק את הסכנה שבטיפשים

כשבן אדם שוהה לצד טיפש, הוא נוהג ליהנות מעליונותו האינטלקטואלית, לכן מתקשה להתגונן כשהטיפש מתחיל לפעול. רבים גם מתבלבלים בין טיפש לתמים וסבורים שהטיפשים מזיקים רק לעצמם. המתחכמים מנסים לחבור לטיפשים כדי לנצל אותם לטובתם, אך בגלל הטבע הלא רציונאלי בעליל של הטיפשות, הברית הזאת תמיד נועדה לכישלון ועתידה היא להזיק לכל הצדדים, כמו בכל מקרה בו מעורב טיפש.

הטיפשים הם המגזר שהורס את החברה כולה

הטיפשים מסוכנים הרבה יותר מפושעים. מעשיו של הפושע מכוונים להעברת הנכסים מבן אדם אחר אליו. מדינות רבות בהן השלטון מושחת והאזרחים מתעלמים מהחוק הן חברות רקובות מבחינה מוסרית אך די יציבות. אך פעילות אקטיבית של טיפשים שונה לגמרי, היות והם מזיקים בלי להרוויח ובלי לתת לאחרים להרוויח. הפעילות שלהם גורמת לשחיקת הנכסים והתדרדרות החברה והמדינה. כשהטיפשים מגיעים לשלטון פעילותיהם הורסים את מה שהחכמים הורישו להם. לפי צ'יפולה, ככל שהטיפשים בחברה מקבלים יותר שלטון לידיהם, לצד ריבוי התמימים בשאר המגזרים, כך המדינה הולכת ומתדרדרת מהר יותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר