"סופר מון"

הלילה: הירח יהיה גדול ובהיר - יותר מהרגיל

הירח צפוי להיות הלילה גדול ובהיר יותר מהרגיל. מדוע ומתי זה קורה, ומה הסיבה שהירח נראה בגוונים אדומים וצהובים בעת זריחתו? כל מה שכדאי לדעת על התופעה האסטרונומית (מעניין)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אם תסתכלו הערב (ראשון) על הירח תוכלו לצפות בירח גדול ובהיר מהרגיל, ליתר דיוק כ-7% גדול יותר וכ-14% בהיר יותר מהרגיל, תופעה שנקראת 'סופר מון'. הסיבה לכך היא פשוטה למדיי - מסלולו של הירח סביב כדור הארץ, מסלול אליפטי בו הירח מתקרב לעתים יותר אל כדור הארץ ולכן נראה גדול יותר.

משה גלנץ מ'שירת הכוכבים' מסביר כי שיא קרבתו של הירח יהיה הערב בשעה 17:48 - כשעה לאחר זריחתו, אז יהיה הירח במרחק של כ-358,000 קילומטרים, 50 אלף קילומטרים יותר קרוב מהמרחק הרגיל. אך הוא ממליץ לצאת לראות את זריחת הירח בשעה 16:45 בכיוון צפון מזרח. כך גם תוכלו ליהנות מתופעת הירח האדום והאשליה האופטית שגורמת לעין האנושית לראות את הירח עוד יותר גדול כשהוא ממש מעל קו האופק.

גלנץ מסביר כי הירח נראה אדום או כתום בגלל האטמוספרה של כדור הארץ. האור החוזר מהירח הוא אור לבן אבל האטמוספרה מפזרת את רוב גלי האור באורכי הגל השונים ורק האור האדום מצליח להגיע בצורה ישרה לעיננו. כאשר הירח נמוך, האור המגיע ממנו, עובר מרחק גדול יותר באטמוספרה וזאת הסיבה שאנו רואים את הצבע האדום בולט יותר. כאשר הירח גבוה בשמיים האור יעבור פחות שכבות באטמוספרה, עד שהוא מגיע לעינינו ולכן נראה את הצבע הלבן של הירח. אגב, מאותה סיבה בדיוק גם השמש נראית אדומה בזריחה ובשקיעה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר