מיוחד ל"כיכר השבת"

איתן כבל שלא הכרתם: "בתוכי יש נשמה ליטאית"

ח"כ איתן כבל מ"העבודה", סופד לרבו, הגר"י מאיר ראש-ישיבת "הנגב", בראיון וידאו בלעדי ל"כיכר השבת". כבל חוזר לימים בהם ישב מול דף גמרא, ומתגעגע: "מה שתפס אותי בישיבה היה המוסר". הוא חשף קשר עם הגרי"ש אלישיב וגילה איזה חוק טירפד לבקשת הגר"ש עמאר. ותכירו: "הרב איתן כבל שליט"א" (חרדים)

מנחם כהן | כיכר השבת |
כבל עם הגר"י (צילום: באדיבות שעה טובה)

כשישבנו בלשכתו של חבר-הכנסת איתן כבל ממפלגת "העבודה" ושמענו אותו סופד לגאון הגדול רבי יששכר מאיר זצ"ל, מורו ורבו, התחושה הייתה מעורבת. מצד אחד: כבל, בעבר תלמיד בישיבת "הנגב", אינו חושב כיפה. מצד שני: הלהט והזיכרון שלו מהלימוד בישיבה - מעורר שמחה בלב.

"הלימוד שלי בישיבה משפיע עליי עד היום, גם בעבודתי במפלגה", הוא אמר וחיזק את התחושה שלמרות הכל, כבל נשאר איתן באמונה.

עם צאת השבת הגיעה הבשורה הקשה על הסתלקותו של ראש-ישיבות "הנגב", והוא בן 82 שנים. לאורך שבועות ארוכים נמשכו התפילות לרפואתו. התפילות התקיימו בבני-ברק בבית-המדרש יוצאי פוניבז´ לצעירים, בקבר רחל, ובנתיבות נערכה עצרת תפילה המונית. אבל היה חבר-כנסת חילוני, שהצטרף בליבו לתפילות: קוראים לו איתן כבל.

הוא השתתף בההלוויה ההמונית שנערכה ביום ראשון ונטמע בין אלפי בחורי-הישיבות, כאחד האדם. "הסתובבתי ביניהם, וראיתי אריות", מעיד כבל בהתלהבות. ממעמדו כיום, הוא סבור שאותם "אריות" יכלו לתרום לחברה הישראלית.

בשביל כבל, הגר"י מאיר זצ"ל, היה הרבה מעבר לראש-ישיבה. בראיון וידאו שהעניק ל"כיכר השבת" בלשכתו בכנסת, הוא סיפר על הקשר שלו עם ראש-הישיבה הבלתי-נשכח וגלש גם לנושאי דת-ומדינה שנויים במחלוקת.

"כשהגעתי לישיבת הנגב, היא הייתה אז מהמובילות", נזכר כבל. "מה שתפס אותי בישיבה היה עניין ה´מוסר´. מ´מסילת ישרים´ וצפונה. אני זוכר כל יום היה לימוד של מוסר. זה נתן לי את ערך המוסף. כשהספידו את הרב בהלוויה, אמרתי לעצמי שחלק מהדברים שאמרו - ראיתי אני כאיש צעיר, אז, כתלמיד בישיבה". ומסתבר, שלימוד המוסר השפיע עליו שנים רבות לאחר שיצא מהישיבה.

במהלך הראיון הוא דיבר על שלל נושאים, ובניהם גם על ההסתה נגד החרדים. "החברה החרדית נמצאת באחת התקופות המורכבות. מצד אחד - החרדים בתקופה זוהרת. מעולם לא היו כל-כך הרבה תלמידי ישיבה. מצד שני, החרדים נמצאים במצור".

על סוגיית הגיור הצבאי יש לו תובנות מורכבות. "אני חושב שצריך לאשר את הגיור, אבל מצד שני חייבים להסדיר את העניין הזה. אסור שיהיה פה 2 סוגים של גיור. ועוד דבר", אומר כבל, "מפריע לי, ואני מודה, שאלה שלא מתחתנים איתי, שלא אוכלים בביתי - יכתיבו לי איך הדברים ייראו אצלי".

לטענת כבל, הוא אינו אנטי דתי, כפי שמצטייר. "כשהרב עמאר ביקש ממני לעכב חוק, נעניתי לפנייתו", מספר כבל ומגלה על קשר עם בית הגרי"ש אלישיב שליט"א.

בסיום הראיון, רגע לפני שעזבנו את לשכתו, הוא ביקש להראות לנו משהו. מדובר במעטפה שהוא מקבל מידי חודש מהישיבה, כבוגר "הנגב". על גב המעטפה נכתב: "לכבוד הרב איתן כבל שליט"א".

צילום וידאו: קובי ישעיהו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר