אחרי הביטקוין: הכירו את המטבע הדיגיטלי הישראלי הראשון

הכירו את המטבע הדיגיטלי והחברתי הראשון בישראל – ישראקוין, שהושק לפני כשלושה חודשים במטרה להפוך את החיים של כולנו לטובים ופשוטים יותר. עכשיו הם מציעים 100 מטבעות ישראקוין לכל ישראלי שיצטרף לפרויקט, ומשיקים בפרסום ראשון לכיכר השבת את זירת המסחר החדשה שלהם.

חיים אבני | כיכר השבת |
הביטקוין (צילום: shutterstock)

זה התחיל בתור קוריוז אי שם בתחילת 2009, כאשר מי שכינה את עצמו סאטושי נקאמוטו הציע את הרעיון החדש והמהפכני, המטבע הדיגיטלי הראשון, הביטקוין. בתחילה הוא נסחר במחיר של סנט למטבע, אך מאז עברו על העולם הכלכלי לא מעט, ומחיר המטבע נסק פלאים, ולתקופה מחירו היה גבוה מאלף דולרים למטבע. בדרך, לא מעט אנשים שהצטרפו למיזם כשהיה בתחילתו, נעשו מיליונרים של ממש.

מהיום בו ביטקוין התחיל להצליח, נוספו עוד ועוד מטבעות דיגיטליים, חלקם נחלו כישלון חרוץ, וחלקם הצליחו מעל למשוער. אך זה המטבע הדיגיטלי הישראלי הראשון, הישראקוין. שמאחוריו עומדים קבוצה של ישראלים שהחליטו שלא יכול להיות שכל הכספים במדינה נשלטים על ידי כל כך מעטים. וטוענים כי לא יתכן שעמלות הבנקים ינגסו לציבור במשכורות הנמוכות גם כך. הם הרגישו שצריך לקום ולעשות מעשה.

הרעיון מאחורי המטבע והארנק הדיגיטליים אינו מסובך כמו שהוא נשמע. הרעיון הוא ליצור כלכלה מקבילה לכלכלה הגדולה שבחוץ בה נסחר הכל בכסף ממשלתי. כך יוצרים שוק אלטרנטיבי שסוחר במטבעות וירטואלים. הרי כסף קונה רק מגלל שגם המוכר יכול לקנות איתו הלאה. אם יהיה שווי שוק ממשי למטבע, ויכלו לרכוש איתו מוצרים של ממש, אזי גם המוכר יסכים לקבלו, וכן הלאה.

איך זה עובד

כששומעים לראשונה על מטבע דיגיטלי, זה נשמע כמו הונאה. למה שאי מי ייתן כסף של ממש על משהו שלא באמת קיים. ומי ערב לי שמחר כל היוזמה הזו לא יקרוס.

אז לפני שנסביר לכם את העיקרון בו עובדים המטבעות הדיגיטלים, נספר לכם שהבנק הפדרל ריזרב האמריקני, הבנק העולמי ואפילו בנק ישראל, בדקו היטב את השיטה, ומסקנתם הייתה שזו אינה הונאה. בנק ישראל למשל פרסם הודעה שבה הזהיר מפני הסיכונים שמטבע וירטואלי יכול ליצור, כאשר עיקרי הבעיות הן העדר פיקוח ממשלתי, תנודתיות גבוהה, מימון ארגוני טרור וכר פורה להונאות. מטבע הביטקוין, למשל, נבדק ואושר שאינו הונאה. אך הבנקים התריעו על כך שצריך לבדוק כל מטבע כזה, ולנהוג בזהירות.

הישראקוין (עיבוד מחשב)

אז איך זה עובד. העיקרון של כסף מודרני, המכונה כסף פיאט, הוא שגוף ממוסד ומוכר שניתן לסמוך עליו, למשל מדינה, מנפיקה שטרות שבו ניתן לסחור, ומכיוון שניתן לקנות אתו מוצרים, הוא שווה את ערכו. הגוף שמנפיק אותו דואג שערכו יישמר, ולא תהיה בו תנודתיות גבוהה - מה שמכונה אינפלציה. המטבע הדיגיטלי, או בשמו המקצועי מטבע קריפטוגרפי מציע מטבע שאיש אינו שולט עליו, אלא מטבע חברתי.

כשמפתחים מטבע כזה, קובעים לו סף מקסימלי של מטבעות - במקרה של ישראקוין 4.8 מיליארד מטבעות - אותו לא ניתן לעבור בשום אופן. המטבעות עצמם 'מיוצרים' על ידי חישובים מתמטיים מסובכים ביותר, ונשמרים בתוך תוכנה שנקראת ארנק דיגיטלי. כל אדם יכול לייצר מטבעות בתהליך שנקרא כריה דיגיטלית, על ידי תוכנה שמבצעת את החישובים הללו. אך קצב הייצור קבוע מראש, כך שלא תהיה הצפה של מטבעות בשוק. וככל שיהיו יותר כורים, החישוב ייעשה מסובך יותר, וכך חלקו של הכורה בשלל - קטן יותר.

המטבעות נשמרים אך ורק בארנק המוצפן שבמחשב, שהוא בעצם תוכנה ייחודית. ואין עליו כל סימני זיהוי אישיים. כל ארנק מקבל קוד מסוים, וכך ניתן להעביר ולקבל מטבעות, מה שמסייע לכל מי שרוצה לקבל ולשלוח כספים באופן אנונימי לחלוטין. אין דרך לדעת מי עומד מאחורי המטבע, בסופו של דבר הכסף הוא קובץ במחשב, במקום השטרות המוכרים לנו.

הניהול של המטבע נעשה באופן אוטומטי על ידי כל מי שמחזיק בארנק, ובעצם כל מי שמותקן אצלו ארנק דיגיטלי, מסייע ושותף לניהול האוטומטי של המטבע. כך שאין איש בודד, או קבוצת אנשים מצומצמת ששולטת על המטבע.

ברגע שמקבלים מטבע דיגיטלי, אם באמצעות כרייה, או אם בקניית מטבע או בקבלתו מאחר, ניתן לסחור בו בבורסות מיוחדות שסוחרות במטבע. כרגע המטבע הישראלי נסחר בבורסה בשם "Bittrex", בה ניתן לסחור במטבע תמורת מטבעות דיגיטליים אחרים, כמו תמורת כסף אמיתי. מלבד זאת, ישנם עסקים המכבדים את המטבעות האלה, כשהמחיר למטבע נקבע בהתאם למחיר המטבע בבורסות אלו. אם אתם רוצים לפדות את המטבע, תוכלו למכור אותו בבורסות.

דן גולדמן, אחד מיוזמי המטבע הישראלי, חושף בשיחה עם "כיכר השבת" את הקמתו של אתר חדש וייחודי למטבע הישראלי "localisr.isracoin.org.il" ובו זירת מסחר ייחודית לישראקוין, שתאפשר סחר חופשי בין כל מחזיקי המטבע, וכן ביצוע עסקאות פנים מול פנים ובכך לחסוך את עמלת הבורסות. האתר טרם הושק באופן רשמי, וגולשי כיכר השבת הם הראשונים לדעת עליו.

ישראקוין

אז מי זה ישראקוין? דן גולדמן מספר בשיחה עמנו על התחושות שלו בכל פעם שהלך לבנק ומשך כסף, ונאלץ לשלם את העמלות הגבוהות שכל הבנקים בישראל גובים. ועל כך שהכלכלה הישראלית הגדולה יחסית מנוהלת בידי גורמים מעטים כל כך. בשל כך, הוא ועמיתיו החליטו להקים מערכת פיננסית אלטרנטיבית, שעליה איש לא שולט, אלא הציבור בעצמו מנהל לבד את המערכת הפיננסית שלו. כמו גם העובדה שהעברת מזומנים לוקחת במקרים מסוימים ימים רבים, וכשעוברת למדינות זרות גם מערבת כמה גורמים זרים, שלא תמיד אנו רוצים שיכנסו לנו לארנק.

לדברי העומדים מאחורי הפרויקט, ישראקוין הינו מיזם חברתי טהור, אין כאן שום עניין מסחרי, לדבריהם מדובר על החופש והחירות הכלכלית של הציבור הישראלי. הם רוצים לאפשר לכל אדם להעביר ולקבל את המטבע שהם מכנים "מזומנים דיגיטליים" ברגע אחד, לכל מקום שהוא בעולם. בלי שום הגבלות כלל.

מה שמייחד את ישראקוין הוא העובדה שהיזמים משקיעים את עיקר מאמציהם להחדיר את המטבע לשוק הישראלי בלבד, כך הם מחלקים כעת לכל מי שנרשם ומוכן להיחשף על מנת להוכיח שהוא ישראלי, 100 מטבעות ישראקוין. ול-50.000 העסקים הראשונים שירשמו לפרויקט, 500 מטבעות ישראקוין, אשר נכרו מראש עבור מטרה זו. נכון לעכשיו נרשמו כבר מעל ל-2000 ישראלים לקבלת המטבעות, אשר שווים עכשיו רק כסנט למטבע, אך מפתחיו מקווים שהפרויקט ימריא, ובעתיד הקרוב יהיה שווה הרבה יותר, ועסקים רבים יכבדו אותו ככסף לכל דבר.

איך מקבלים את המטבעות? כעת מחלקים היזמים העומדים מאחורי הפרויקט, לכל אזרח ישראלי שיירשם באמצעות הפייסבוק, ויסכים להיחשף, 100 מטבעות ישראקוין. על מנת לקבל את המטבעות, לאחר שהורדתם את הארנק יש להיכנס לאתר ישראקוין ולהתחבר באמצעותו לפייסבוק, תצטרכו להכניס פרטים מזהים ואת מספר הארנק שמופיע בתוכנת הארנק. לאחר מכן יבדקו היזמים שהנרשם אינו מתחזה, ולאחריו תתחילו לקבל את המטבעות, כאשר 10 מטבעות תקבלו עוד באותו היום, והיתר בזמנים קבועים, בתהליך שיארך עד לכמה שבועות.

הציבור החרדי יכול להנות גם הוא מהישראקוין, וזאת בגלל הקשר הפיננסי העמוק בין הציבור החרדי לכלכלות זרות. אם היום למשל ישיבה מקבלת תרומה, אשר צריכה לעבור בדרכים מסורתיות, שאורכות זמן רב, ועלולות לגזול משאבים רבים, מעתה יוכל כל מי שרוצה להעביר כספים, לרכוש מטבעות באחת מהבורסות, או בזירה המיוחדת לכך, ולשלוח באופן מידי ודיסקרטי לכל מי שירצה.

השורה התחתונה

ישראקוין היא יוזמה מבורכת, שהיא אולי היחידה שבאמת יכולה לשנות משהו בכלכלה הקטנה שלנו. אם יחליטו מספיק אנשים שהם מתחילים להשתמש במטבע, משהו באמת ישתנה כאן. זוהי אולי אחת מהיוזמות החברתיות החשובות שנעשו כאן אי פעם, ואם תצליח, היא תשנה לצמיתות עוולות חברתיות שהשתרשו במדינה. הכוונה היא ללא ספק טובה.

למרות זאת, חשוב לזכור שמטבע דיגיטלי הוא לא יציב, ואין שום ערובה לכך שהמיזם יצליח. אמנם כולם שמעו על ביטקוין, ועל אנשים שעשו מיליונים רבים כשהשקיעו בתחילה בקניית המטבע. אך הרבה גם הפסידו את כספם במטבעות אחרים, או גם בתנודות החדות של ביטקוין.

המטבעות הדיגיטליים ישנו את העולם? (צילום: shutterstock)

בנוסף, הפיקוח ההדוק על הכסף שהמדינות מבצעות, אולי מרגיזות אותנו. אך ללא פיקוח כלל, הכסף עלול לשמש גורמים עברייניים, ואפילו גורמי טרור. אם ניקח את ביטקוין כדוגמא, המטבע כבר שימשה אתר שכונה ה-Ebay של השוק השחור, שהציע למכירה כל מוצר בלתי חוקי שהוא, שיש הטוענים שבעליו הוא ממציא הביטקוין. ולטענת הרשויות בארצות הברית, אף שימש גורמי טרור בקניית חומרי נפץ.

המסקנה היא שכמו בכל דבר ניתן להשתמש לטובה, כמו שניתן לניצול לרעה. היוזמה אמנם מבורכת, אך כיוון שאינה בפיקוח כלל, לא ניתן לצפות את הצלחתה או כישלונה. כמו גם לא נדע אם תתרום תרומה משמעותית לחברה הישראלית, או שמא תגרום כאוס ותוהו ובוהו כלכלי במדינה.

רוצים להוריד את ארנק ישראקוין? תוכלו להורידו מכאן למחשב ומכאן לאנדרואיד

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר