"אל תשליכני לעת זקנה"

אחד מכל חמישה קשישים בישראל חי מתחת לקו העוני

ערב חגי תשרי, נתונים חמורים על מצבם של הקשישים בישראל: אחד מכל חמישה קשישים חי מתחת לקו העוני, שליש מהקשישים החיים בישראל מתקשים לגמור את החודש (חדשות)

ניסים פרץ | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

דור העבר, הדור שגידל אותנו ודאג לכל מחסורנו עומד בפני שוקת שבורה. תמונה קשה ומדאיגה עולה מהנתונים הרבים שנאספו בחודשים האחרונים. תושבי המדינה המבוגרים עוברים סבל רב ולמעשה רובם עניים מרודים.

בסקר שביצע מכון גיאוקרטוגרפיה זו השנה השנייה נמצא כי אחד מכל חמישה קשישים (21%) נאלץ לוותר על שימוש במים חמים במהלך השבוע. 28% מהם דיווחו שמצבם הכלכלי הורע ביחס לשנה שעבר. אחד מכל ארבעה קשישים דיווח כי הוא נאלץ לוותר על צרכים בסיסיים כמו מזון, תרופות או פעילות חברתית כדי לממן את עלויות החשמל בחודשי החורף. כשליש מהנשאלים אמרו כי הם זקוקים לסיוע ו-60% מהם סבורים שממשלת ישראל לא עושה מספיק למענם.

מוותרים על אוכל, בשביל חשמל בחורף (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

מנתוני השנתון הסטטיסטי של מכון מאיירס ג'וינט ברוקדייל המתפרסם בימים אלה עולה תמונה קשה מאד של ישראל בשנת 2013. 17% מבני ה-65 פלוס בישראל חיים מתחת לקו העוני, וכאשר קשישים גרים לבד נתוני העוני עולים ל-22%.

כמו כן, 20% מהמשפחות שבראשן עומדים בני 65 פלוס חיות מתחת לקו העוני. רובם נזקקים לתמיכה של עמותות חסד וצדקה. עוד עולה לפי נתוני ג'וינט ישראל כי, קצבת הפנסיה בישראל היא פריווילגיה העומדת לזכות 38% מהקשישים בלבד. בפילוח על פי מגדר עולה כי 45% מהגברים בגיל זה שאינם עובדים זכאים לפנסיה, לעומת 34% מהנשים.

למרות המצב, יותר זקנים נשארים בחיים

מסתבר שהמצב הקשה בו נמצאים הקשישים אולי משפיע על איכות חייהם, אך באופן מפתיע הזקנים שורדים יותר. מה שאומר, שחייהם הקשים של הזקנים נמשכים לאורך זמן.

על פי הנתונים קצב הגידול של בני 65+ בישראל הוא כפול משאר האוכלוסייה. ההערכה היא כי עד שנת 2030 יעמוד שיעור הקשישים על 14% מהאוכלוסייה לאחר ששנים רבות עמד על 10% בלבד.

השינויים הללו נובעים בעיקר מתוך סיבה טובה - העלייה בתוחלת החיים כתוצאה מהשיפור ברפואה ובאורח החיים. אם בשנות התשעים הייתה תוחלת החיים של ישראלי ממוצע 78 שנה, הרי כיום היא עומדת על 82. ארבע השנים הנוספות משמעותן ארבע שנות התחייבות לקצבאות. כיום משולמות קצבאות זקנה בשווי כולל של כ24 מיליארד שקל, בעוד שלושים שנה צפוי גידול של כעשרה מיליארד בהיקף תשלום קצבאות הזקנה.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

בעתיד הקרוב קופת 'המוסד לביטוח לאומי' עלולה להיות ריקה

אלא, שמנתוני המוסד לביטוח לאומי עולה כי, ככל הנראה, בעתיד לא יוכל הביטוח הלאומי לשלם אפילו את קצבת הזקנה הנמוכה המשולמת לקשישים כיום. וזאת, עקב הגרעון העמוק. ביטוח לאומי סיכם את שנת 2012 עם גרעון של 3 מיליארד שקל. השינויים הדמוגרפיים הצפויים עלולים לדרדר את הגרעון עד לבור תקציבי של כ39 מיליארד. כלומר, עוד 30 שנה לא יישאר כסף בקופה.

עו"ד שרונה תגר, העוסקת בתביעות ביטוח לאומי מוסיפה: "אמנם כדי למנוע את הקטסטרופה נעשו מספר ניסיונות כאשר הפתרונות המוצעים כיום הם: הגדלת דמי הביטוח, קיצוץ בקצבאות או העלאת גיל הפרישה. רק באפריל 211 הסתיים תהליך העלאת גיל הפרישה לגברים ולנשים לגיל 67 לגברים ו-62 לנשים מצב זה מתוכנן להישאר על כנו עד לשנת 2017. אולם למרות כל הניסיונות כל עוד לא יעשה שינוי מהותי ומחושב, עוד מספר שנים קופת הביטוח לאומי תהיה ריקה".

גירעון של 3 מיליארד, הביטוח הלאומי (צילום: פלאש 90)

לדבריה, ''כיום, סכום קצבת הזקנה הבסיסית החודשית ליחיד היא 1,502 ש"ח ולזוג (הקצבה לזוג מורכבת מקצבה ליחיד וכן תוספת בעבור בת זוג) - 2,257 ש"ח . סכום קצבת הזקנה הבסיסית החודשית לבני 80 ומעלה, ליחיד - 1,587 ש"ח. ולזוג (הקצבה לזוג מורכבת מקצבה ליחיד של בן 80 וכן תוספת בעד בן זוג) - 2,342 ש"ח. אם שני בני הזוג, כל אחד בנפרד, עונים על תנאי הזכאות לקצבת זקנה, יקבל כל אחד מהם קצבה ליחיד".

"על סכומים אלה מתווספות התוספות הבאות: תוספת ותק (ביטוח) קצבת הזקנה תכלול תוספת ותק למי שהיה מבוטח יותר מ–10 שנים לפני יום זכאותו לקצבת זקנה בפעם הראשונה, בכפוף למגבלות הקבועות בחוק. שיעור תוספת ותק - 2% מן הקצבה בעד כל שנת ביטוח מלאה שלאחר 10 שנות הביטוח הראשונות. בסך הכול לא תעלה התוספת על 50% מהקצבה. עקרת בית יכולה לקבל בתנאים מסוימים רק 2% תוספת ותק".

"ישנם מספר נוסף של תוספות שתלויות במספר פרמטרים וחשוב לדעת את הזכויות ואת האפשרויות כדי להיות זכאים בתוספות ובזכאויות. אמנם הסכומים אינם גדולים, אבל לאחר שנים רבות שבהם הפרישו הזקנים סכומי כסף למטרה זו במיוחד, מגיע להם לקבל כל סכום שבו יוכלו לחיות באופן מקסימאלי בכבוד ובשלווה" אומרת עו"ד תגר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר