הנגידה: הגידול בחרדים וערבים גורם להאטה במשק

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג מאשימה את הציבור החרדי במדינת ישראל ואת הערבים שהגידול של חלקם באוכולוסיה גורם לירידה בצמיחת המשק שעומד על 2.8 אחוזים (בארץ)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
קרנית פלוג (צילום: פלאש 90)

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג אומרת כי הגידול באחוז החרדים והערבים באוכלוסיה גורם לירידה בצמיחת המשק.

אתמול (ראשון) פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) כי שיעור הצמיחה במשק בסוף שנת 2013 ירד ל-2.8% בלבד. בכנס שנערך הבוקר מטעם הלמ"ס, דיברה נגידת בנק ישראל קרנית פלוג על הירידה בצמיחה ועל האתגרים הכלכליים של מדינת ישראל.

לדברי פלוג, הגורם המרכזי לירידה, הוא מגמת הדמוגרפיה בישראל הכוללת גידול בשיעור החרדים והערבים והזדקנות האוכלוסייה. בשל כך, אמרה פלוג, כי בשנים הקרובות ירד קצב גידול האוכלוסייה העובדת מ-2.2% ל-1.2%. בנוסף, גם איכות העבודה תפחת ויגדל חלקן של קבוצות באוכלוסייה המאופיינות בשיעור תעסוקה נמוך ובעלות הישגים חינוכיים נמוכים.

הנגידה הזהירה כי במידה ולא ינקטו צעדים מתאימים נוכח גידול החרדים והערבים והזדקנות האוכלוסייה, יווצר מחסור בכוח העבודה האיכותי וקצב צמיחת המשק יוסיף לרדת. "שתי המגמות הללו יגרעו בשנים הקרובות 1.3% משיעור הצמיחה השנתי. זאת, אלא אם ננקוט מדיניות מאוד אקטיבית כדי לשנותן" אמרה פלוג.

עם זאת, הנגידה ציינה כי אכן ישנה מגמה של שיפור התעסוקה אצל גברים חרדים, אולם היא איטית ולא אפקטיבית מספיק. "ככל שהמגמה הזאת תימשך אז ההאטה בצמיחה תהיה מתונה יותר. אולם, אם במקביל להשתלבותם לא יחול שיפור בהון האנושי של אותן אוכלוסיות, אז נשלם על זה בפיריון נמוך".

מושג ה-'פיריון' הוא התוצר שמפיק עובד בכלכלה מסוימת בפרק זמן מסוים.

כיום, התוצר שמפיק עובד ביחידת זמן של שעה, נמוך מעובד בארה"ב או במדינות מתפתחות אחרות, כך על פי נתונים שהציגה פלוג. מסיבה זו, התוצר הנמוך מוביל להאטה בקצב הגידול של תוצר לנפש מה שמשפיע באופן ישיר על רמת החיים הכוללת במדינה. "לא סגרנו את הפער בינינו לבין המדינות המפותחות בתוצר לנפש", אמרה פלוג. לדבריה, הגורם לכך הוא הפערים בהישגים החינוכיים בישראל.

"נכנסות אוכלוסיות לשוק העבודה שאינן מצוידות בהון האנושי המתאים. אם מוסיפים לזה את העובדה ששיעור ההשקעה במשק הישראלי בתשתיות ובשיפור ההון האנושי הוא נמוך יותר, אז אפשר שהגידול בפיריון הוא איטי. גם העובדה שחלק מהשווקים אצלנו לא תחרותיים אינה תורמת לפיריון".

הפתרון לפי פלוג, הוא החלת שינוי מידי בתכניות הלימודים במגזר החרדי והערבי ובהרגלי התעסוקה במגזרים הללו. במידה ולא יחול שינוי כזה, עד שנת 2060 שיעור התעסוקה בישראל ירד ב-7%. "זה לא עתידנות. חלק שהאנשים שיהיו ב-2060 כבר נמצאים היום איתנו. אין הרבה אי ודאות בנוגע לנושא".

לדברי פלוג, 50% מאוכלוסיית 2060 יהיו חרדים וערבים ושיעור הישראלים מעל גיל 65 יעלה מ-10% ל-17%.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר