תלמידי ישראל לא מספיק מוכשרים

מנתוני מבחן פיז"ה של ארגון ה-OECD עולה כי תלמידי ישראל פחות מוכשרים מרוב התלמידים הנבחנים במדינות החברות בארגון. במקומות הראשונים: סינגפור ודרום קוריאה (חינוך,בארץ)

שושי מילר | כיכר השבת |
תלמיד במבחן. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

משרד החינוך פרסם היום (שלישי) חלקים חדשים מנתוני מבחני פיז"ה של ארגון ה-OECD שנערך בשנת 2012.

מדובר על חלק במבחן העוסק בפתרון בעיות ונערך על מחשב. המבחן מעיד על יכולות ומיומנויות שאינן נלמדות בבית הספר, אלא על כישורי חיים בסיסיים.

כאמור, מהנתונים עולה כי ישראל נמצאת בין המקומות האחרונים בציון הממוצע, כאשר גם הפערים בין התלמידים בישראל - בין תלמידים הבאים מרקע סוציו אקונומי גבוה לבין תלמידים מרקע סוציו אקונומי נמוך, גבוהים במיוחד.

בציון הממוצע ישראל ניצבת במקומות האחרונים מבין המדינות החברות בארגון, מקום 34 מבין 43 מדינות, עם ציון ממוצע של 454 נקודות - ציון הנמוך מממוצע מדינות הארגון ב-46 נקודות.

כאמור, מהנתונים עולה כי הפערים בין התלמידים הם מהגבוהים ביותר, כאשר הפער בין תלמידים ממעמד גבוה לבין תלמידים ממעמד נמוך הוא כ-100 נקודות.

התלמידים נדרשו לענות במבחן על שאלות פשוטות ובסיסיות בחיי היום-יום: שימוש במכשירים לא מוכרים, הפעלת מכשירים ביתיים ומתקנים לממכר מוצרים שונים; רכישת כרטיסים או משקאות במכונה אוטומטית, או כאשר נדרשים להחליט על הדרך היעילה ביותר להגיע מנקודה אחת לאחרת בשעות העומס.

"מיומנות כזו נדרשת ומצופה מאדם בוגר החי בתרבות מפותחת וטכנולוגית" כתבו עורכי המחקר, "תלמידים אשר יש להם גישה נכונה ונכונות להתמודד עם בעיות ולפתור אותן, יהיו בשלים יותר לתרום לחברה ולכלכלה בה הם צפויים להשתלב".

כאמור, ישראל נמצאת במקום ה-34, כאשר למקומות הראשונים הגיעו: סינגפור, דרום קוריאה ויפן, בעוד המדינות שהגיעו למקומות האחרונים הם: אורוגוואי, בולגריה וקולומביה.

ממשרד החינוך נמסר היום כי "המשרד פועל להטמיע את מודל הלמידה המשמעותית, אשר נועד, בין היתר, להכשיר את התלמידים להתמודד באופן טוב יותר עם פתרון בעיות ובכלל זה עם אלו הנכללות במחקר פיזה".

לדברי המשרד ישנה התקדמות "בתהליכי הוראה, למידה והערכה מגוונים יותר, וכן בתהליכי חשיבה, פתרון בעיות, פיתוח כלים ביקורתיים, עידוד חשיבה יצירתית, למידה בדרך החקר ולמידת שיתופית.

"המשרד מגבש בימים אלה סל תקצוב דיפרנציאלי במטרה לתת מענה נכון וראוי יותר לפערים הקיימים. לצד גיבוש מודל זה פועלת בימים אלה ועדה מיוחדת מטעם המשרד כדי לגבש תוכנית עבודה מיוחדת בעבור תלמידי המגזר הערבי".

מבחן פיז"ה בודק את המיומנות של תלמידים בני 15 במתמטיקה, בקריאה ובמדעים וכן בתחומים נוספים משתנים. במבחן האחרון השתתפו כחצי מיליון תלמידים, ובישראל 5,055.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר