כלה דעתה ● דעה

במהלך הראיון שנערך עימה עם זכייתה אמרה כלת הדעת מספר משפטים המלמדים על המקוריות הכימית הישראלית. זו המסוגלת לחבר בין חומרים שאי אפשר להבין כיצד ניתן לחברם ובד בבד להפריד בין חומרים שאי אפשר להבין כיצד ניתן להפרידם

הרב אהרון לוי | כיכר השבת |
אילוסטרציה: פלאש 90

פעם, לפני הרבה הרבה שנים, מקצוע הכימאות היה נחלתם של אנשים סגפנים רזים גמלוניים וממושקפים שהאמינו בתום לבם כי בכוחה של הכימיה להיטיב עם האנושות.

מבלי להכנס לפולמוס אינוסופי בשאלה האם התרכובות הכימיות מיטיבות עימנו יותר מן הסבל שהמיטו עלינו או להפך. רשאים אנו לקבוע כי ללא כל ספק הכימיה מסוגלת גם להרע ולא רק להיטיב אם בכלל. אם אתם מחפשים הוכחה לקביעתי זו עיינו בערך האנציקלופדי – אלפרד נובל.

לענייננו, בעבר הלא רחוק הציבור הדומם והעיוור לא התעניין בנעשה במעבדות הכימיה והעריך שלא בצדק כי כימיה הוא מקצוע משעמם ההולך עם משהו כמו תמיסות, גזים, עירבובים, בקיצור... לא ידידותי במיוחד, לא משהו שווה. אין בו עלילות טלנובלאיות אין בו הגרלות של פיפ"א והוא גם לא מגיע לפליאוף.

ובכן חברים יקרים – זה נגמר.

מקצוע הכימיה הפך את עורו חידש נעוריו והתרענן. כיום זה מאוד IN להיות כימאי. הכימאות הפכה לאחד המקצועות הנחשקים ביותר בעולם כולו ובמיוחד אצל לוחמי שוויון חופש שיחרור וטרור דוברי ערבית ופרסית תימנית ועירקית.

אתם בודאי שואלים את עצמכם מה לכהנים אלו בבית הקברות הכימי? פשוט מאוד, הם גילו לשמחתם כי מקצוע הכימיה סגולה רוחנית יש בו. מסוגל הוא להאריך את ימיהם של המשתמשים בו מחד ולקצר את ימיהם של אלו הכופרים בו מאידך. בעיקר מאידך.

רוצים דוגמאות? אוהו יש לי מלא מזה - בבקשה.

קבלו את עלי הכימאי - עלי חסן אל מג´יד. בן דודו של נבוכדנצר ה- 2 המכונה "סדאם חוסיין" נוחו עדן. התמחותו התמקדה ב - גז חרדל, סארין, טאבון , VX ושאר נוזלים מעכבי חימצון והשראה. את התואר "עלי הכמאי" קיבל עלי חסן אל מג´יד מיד עם סיומו את מבצע המחקר "אל אנפאל" בשנת 1987 במבצע זה סיימו את חייהם גם כ -5000 כורדים שעם מותם הפכו למדענים בעל כורחם.

תעשו כבוד למדחת מורסי – מהנדס כימיה בעל רזומה עשיר. לקח חלק פעיל בפיגועים באפגניסטן, הכשיר תלמידים רבים בהכנת פצצות, זכה להכרה העולמית בזכות מחקריו שהתפרסמו בשנת 2000 בעת שהתפוצצו על דפנותיה של המשחתת האמריקנית "קול" במפרץ עדן בתימן. ראוי לציין כי בהתפוצצות זו תרמו את גופם למדע הכימיה 17 מלחים אמריקניים.

ומחיאות כפיים סוערות לעווד אל-קיק - מנהל בבתי הספר של אונר"א ברפיח. שימש במקביל ראש יחידת ההנדסה וייצור אמצעי הלחימה של הג´יהאד האסלאמי, הצטיין... איך לא... ניחשתם נכון... בלימודי כימיה ופיזיקה. עקב מומחיותו הכימית הופקד ה"מנהל" האונר"אי על ייצור רקטות ופיתוחם עבור הג´יהאד האסלאמי אל קיקנו זה התמחה גם בארוחות גורמה, בהכנת מטעני חבלה ואמצעי לחימה. לשיאו הגיע כאשר החל לזכות את הרבים והכשיר דורות של "מהנדסים" על בסיס הידע שצבר. סיים את חייו בשנת 2008 במהלך מפגש בלתי אמצעי אם תרכובת כימית מרוכזת ביותר מבית מדרשו של חיל האויר העברי.

בקיצור חברים עיניכם הרואות כי היתה לו עדנה למקצוע הכימיה עד שכיום אין לך ארגון טרור המכבד את עצמו שלא תמצא בין מנהיגיו איזה כימאי או שניים לרפואה שיד ורגל להם במקצוע מאריך חיים זה. אפשר לומר כי כיום כימיה וטרור מזינים זה את זו וזו את זה כמו שרק הכימיה יודעת לעשות וזאת ראוי לזכור - כימיה אומנות החיבור היא גם אם בעקבותיו יבוא "פיצוץ על ישראל".

רק כך אני מסוגל להבין את אחוות הכימאים שהתעוררה בה ביהודיה הישראלית כלת פרס נובל לכימיה שכמו הכימיה אהובתה זכתה אף היא לעדנה אחרי בלותה.

בשבוע שעבר זכתה פרופ´ עדה יונת תחי´ בפרס נובל לכימיה לשנת 2009 על מה שקוראים - מחקרה בתחום פענוח המבנה המרחבי של מולקולות באמצעות קריסטלוגרפיה של חלבו.... נו שויין... עזבו... זה מסובך מידי בשביל הדיוט כמוני. אתם שואלים את עצמכם מה אכפת לי? נהפוך הוא, לא רק שלא אכפת לי אני אפילו שמח בשבילה ו...כן גם בשבילנו. שמח בשבילה – על הזכיה בפרס השבדי הנובל והיוקרתי ושמח בשבילנו - על הארכת חייו המלאכותית של מיתוס "הראש היהודי" המתבטא בכמות הזוכים היהודיים בפרס זה.

למען האמת אינני מתעניין בכיר בנעשה בין חומותיו של מגדל השן הכימי במכון וויצמן למדע אלא מה? הכלה דנן שלפה כמה פנינים כימיות בריכוז גבוה בראיון שנערך עימה בעקבות זכייתה בנובלה. בראיון פרסה פרופ´ יונת השלום את משנתה המקצועית, בכימיה? הצחקתם אותה. בשביל זה היא זכתה בפרס נובל? הייתם רוצים. פרס נובל מהווה במה מכובדת עליה ניתן לפרוס את משנתך המדינית ביטחונית לאומית פוליטית. לוותר על כך? כנראה שעדיין לא זכיתם בפרס כזה וכבר אמרו חז"ל "אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו".

במהלך הראיון שנערך עימה עם זכייתה אמרה כלת הדעת מספר משפטים המלמדים על המקוריות הכימית הישראלית. זו המסוגלת לחבר בין חומרים שאי אפשר להבין כיצד ניתן לחברם ובד בבד להפריד בין חומרים שאי אפשר להבין כיצד ניתן להפרידם.

"כל מי שיושב בכלא שלנו עם עם או בלי דם על הידיים לא צריכים לשבת אצלינו... מבחינת הטענה שהם יחזרו לפשוע או מה שאתם קוראים לחבל נדמה לי שיש מספיק גם חוץ מהם...יכול להיות שתגידו שאני חולמת אבל את החלום הזה צריך לחלום אותו".

תפוצצו אותי חבר´ה, אני לא יודע מה קורה להם לאלה שמוזנקים למעלה, ככה פתאום בלי הכנה מוקדמת. יכול להיות שהחמצן הדליל בגבהים משפיע עליהם? מה קרה לה לפרופסור שפתאום התחילה ככה לדבר דיבורים טובים על "פושעים מה שאתם קוראים לחבל". למה הוציאה עצמה מן הכלל? מה? מתביישת בנו? יכול להיות חלילה וחס שמרוב נסויים במעבדה הפיצוצים כבר לא עושים לה את זה? לא נראה לי הגיוני. יהודים רחמנים בני רחמנים הם. נראה לי שכפרופסור לכימיה היא בסך הכל דואגת לעתודת הכימאים של המאה ה – 21 היושבים בבתי הכלא הישראליים הגוזלים מהכימאים המסכנים האפשרות לקדם את המחקר הכימי המעשי ההולך ומתדרדר.

יש לי עצה קטנה ליונתנו המלומדת. אם את חושבת שבמסגרת מקצועך הכימי ה"מחבר והמגשר" יש לך מה לתרום לחברה הישראלית אנא ממך הטי אוזנך לבקשתי הצנועה.

בחברה בה אנו חיים יש מסגרות מתפוררות שרק מקצוע הכימיה יכול לרפאותם ואני לא מתכוון למערך הרקטות ברצועת עזה. אם חשקה נפשך לעזור לעם ישראל בבקשה ממך טפלי למשל בחוסר הכימיה בין מורים לתלמידים או במערך הזוגיות הישראלי הקורס כמגדל קלפים מול עינינו המשתאות, אמרו לי שזוגיות קשורה לכימיה וזה גם נקרא לעשות שלום, רק מה? בלי לשחרר מחבלים.

אגב פרופסור מכובדת, חוסר הכימיה החברתית הנ"ל אינו מפתיע את החוקרים היהודיים הוא אף ונצפה במעבדת הרוח. הוא גם מופיע בספרות המקצועית – יהודית. אהה, את לא קוראת אותה? נכון, אין לך כימיה איתם, אין דבר, אקריא בפנייך.

הספר נקרא בשם "משנה" והוא חובר לפני יותר מאלף ושמונה מאות שנים. בסוף מסכת סוטה... מה הבעיה? אמרתי משהו לא בסדר? חס וחלילה! מה פתאום! לא הבנת אותי, כך נקראת המסכת.... בקיצור תקשיבי רגע. מופיעה שם משנה המתארת כי ערב ביאת משיח הביצועים החברתיים של עמינו לא יהיו מהמשופרים. ותתפלאי, כן, כבר שם כתוב כי עם ישראל יזדקק נואשות לכימאים שכמותך. למה? יען כי הרבה מאוד פירוד יתפשט בינינו בתקופה זו. רוצה דוגמאות? קבלי: "בן קם באביו... כלה בחמותה..." ומה שהכי עצוב יונתי כלתי, הוא המאפיין הנורא מכל של תקופתינו, שמעת עליו?:

"אויבי איש אנשי ביתו...!!!".

מה יש לך את? מה נעלבת לי? לא התכוונתי אלייך. מה פתאום? אני אמרתי? זה כתוב שם. וואלה לא ידעתי שפרופסורים כל כך פגיעים.

לצערי, למרות זכייתך בנובל הכימי חוששני שאיננו יכולים לחכות לך שתחברי בינינו ויש לה למסקנתי זו סימוכין מאותה משנה שבסופה נכתב...

"ואין לנו על מי לסמוך אלא על אבינו שבשמיים".

את שואלת למה רק עליו? פשוט כלתי, כימאי המאה ה – 21 החיים במזרח התיכון הם או דוברי ערבית עברית או עברית ערבית. והם, חבובה, עוסקים בכימיה מעשית ולא יודעים לעשות שלום.

איך אתם אומרים?מברוק? יאלה... לא נעשה לך עין הרע

שיהיה לך במזל טוב!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר