אסון אקולוגי קשה

חקירה פלילית נגד חברת כיל על זיהום קשה

בעקבות האסון האקולוגי הגדול שאירע בסוף השבוע בנחל אשלים בעקבות קריסת בריכת מים חומציים במפעל של רותם אמפרט הודיע משרד לאיכות הסביבה על החקירה (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
בתמונה: פגר יעל בנחל. בווידאו: צילום אווירי של האסון (צילום וידאו: אריה רוזנברג, סטילס: מארק כץ, רשות הטבע והגנים)

המשרד להגנת הסביבה הודיע הערב (יום ב') כי הוא פותח בחקירה פלילית נגד מנהלי חברת רותם אמפרט וחברת האם כימיקלים לישראל, בעקבות האסון הסביבתי שאירע בנחל אשלים במדבר יהודה בסוף השבוע. אסון אקולוגי שהביא למותם של בעלי חיים ולהרס הנחל

בהודעה שפרסם המשרד נמסר כי "בתום שימוע שנערך היום במחוז דרום של המשרד להגנת הסביבה בראשותו של מנהל המחוז ברוך ובר, לבעלי תפקידים במפעל רותם אמפרט ובחברה האם כימיקלים לישראל (כיל), החליט המשרד להגנת הסביבה על פתיחה בחקירה פלילית, בשל האירוע הסביבתי הקשה שאירע ביום ו', כאשר קרסה בריכת מי גבס חומציים של המפעל, וגרמה לזיהום נחל אשלים באורך של יותר מ-20 קילומטר.

"המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה תנהל את החקירה, שתכלול שורת פעולות חקירה כנגד בעלי תפקידים בתאגיד. כמו כן, במהלך השימוע, נבחנו הדרכים בהן המפעל יימנע מפעילות תוך כדי יצירת נזק סביבתי נוסף", נאמר בהודעה.

"יצוין, כי המשרד הורה להפסיק לאלתר כל שימוש בקבוצת הבריכות שמאחת מהן אירעה הקריסה (בריכות 1-3), והעביר הנחיות לשימוש בבריכה תפעולית זמנית עד שתנוח דעתו כי המשך עבודת המפעל לא תייצר מפגעים סביבתיים נוספים".

עוד נמסר מהמשרד כי "הגבים העמוקים הנמצאים במורד נחל אשלים עדיין מלאים במים חומציים, והמפעל יידרש לשאוב אותם ולהתחיל באופן מידי בשיקום הנחל".

השר להגנת הסביבה זאב אלקין מסר כי "המשרד רואה בחומרה רבה את האסון האקולוגי בנחל אשלים, ולכן מחובתנו להפוך כל אבן כדי לחקור לעומק את הסיבות ליצירת הזיהום הכבד ולמצות את הדין עם האחראים, וכן למנוע את הישנות המקרה בעתיד. ללא קשר להליך הפלילי, נדרוש שהמפעל יישא בעלויות ניקוי ושיקום הנחל. בהתאם להנחייתי, רשות הטבע והגנים מכינה אומדן ראשוני של הנזק ועלות השיקום".

כאמור, האירוע החל ביום שישי עת קרס הקיר המזרחי של בריכת הפוספוגבס, שממנו החלה גלישה מסיבית של חומר חומצתי ומסוכן מאוד. תכולת הבריכה דלפה ופרצה בזרם אדיר במורד נחל אשלים לאורך כ-20 ק"מ ועד למאגר אשלים, תוך גרימת נזק לחי ולצומח, תוך חשש ממשי לגרימת נזק אקולוגי משמעותי וחשש לפגיעה בציבור.

ההערכה היא שזרמו לפחות כמאה אלף קוב נוזל חומצי. במשרד טוענים כי על פי המידע שברשותם, המפעל הפר את הוראות תקנות בריכות אידוי ואגירה.

מרשות הטבע והגנים נמסר כי פקחי רשות הטבע והגנים איתרו ביממות האחרונות פגרים של יעל, שועל, לטאות וציפורים קטנות בנחל, במסגרת סיורים מתוגברים מאז האירוע. הפגרים הועברו למכון הווטרינרי בבית דגן לבדיקות נסיבות מותם. פקחי הרשות ממשיכים בסיוריהם בשטח, במטרה למנוע עד כמה שניתן מחיות הבר להגיע למאגרי המים הרבים, להמשיך לבחון את השפעות זרימת החומצה בשטח ולמנוע כניסת מטיילים לאזור המסוכן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר