החקלאים בערבה: "נגרם לנו נזק כבד בשל השטפונות"

שלושה מיליון שקלים. זה היקף הנזק שנגרם לאדמותיהם של חקלאי הערבה, בשל השטפונות. עובדי האדמה מסכמים חורף סוער במיוחד

אברהם הלוי | כיכר השבת |
אילוסטרציה (פלאש 90)

חקלאי הערבה התיכונה לא יזכרו לטובה את עונת החורף הנוכחית. נזקי הסופות, הגשמים, הברד והשיטפונות גרמו לנזקים רבים. חממות נקרעו ונתלשו מהקרקע והשיטפונות סחפו איתם שתילים, חממות ובתי רשת לאור.

חיים חבלין, יו"ר ועדה חקלאית ערבה תיכונה אומר, כי הנזקים הם רבים וכי הנזק הישיר לחקלאים עקב הרס החממות עומד על מעל 3 מיליון ₪ כשאר הנזקים העקיפים של אי יכולת לשווק תוצרת חקלאית שנפגעה ע"י הגשם, השיטפונות והברד עומד על עשרה מיליון ₪ "הנזקים הינם בעיקר לגדולי הפלפל המיועדים לייצוא לשווקי העולם מהערבה התיכונה. עקב מזג האוויר הסוער פגעו הגשמים, הברד והשיטפונות באיכות הירק כך שלא ניתן לשווקו לחו"ל מאחר ולא עמד בתקני האיחוד האירופי המחמיר. כמו כן העלו השיטפונות הרבים את המליחות בקרקע שגרמה לאיכות מים רעה לשתילים ובכך גם לפגיעה באיכות הירקות" אומר חבלין.

בנוסף לקשיי מזג האוויר עסוקים חקלאי הערבה בסיור עם שמאים בשדותיהם על מנת לעמוד את הפגיעה, עקב מחסור בידיים עובדות "קשיי ונזקי מזג האוויר נוספו לנזקים הקיימים כבר לחקלאי הערבה עקב אי יכולת לקטוף את הירקות המרקיבים על השתילים מאחר ואין לנו ידיים עובדות לחקלאות. אני בוש בממשלה ובמשרד האוצר על שאינם מתירים לנו הבאת עובדים תאילנדים לחקלאות על מנת להציל את הירקות שנותרו. זו פרנסתנו במדבר, על כך גאוותנו, וכל ירק שיוצר לשווקי העולם גם מכניס הרבה לקופת המדינה, הרי איננו מבקשים מתנות או מענקים מיותרים אלא רק אישורים להבאת עובדים לחקלאות. למרות שהממשלה רואה במצוקתנו עדיין לא נענתה לכך מסיבות השמורות עימה. ציונות ויישוב הפריפריה כנראה אינם פרמטרים חשובים מספיק לממשלת ישראל. השמאים עדיין לא סיימו את עבודתם והפגיעה תגיע עד לעשרה מליון שקלים, לא ברור לי מדוע פגיעה כה קשה בחקלאי הערבה, שהם מלח הארץ הייתה חיונית וזאת בתוספת לנזקי מזג האוויר" אומר חבלין.

במרום גולן שבצפון רמת הגולן שמחים על הגשמים ועל השלג שהיה ומצפים לעוד "אין לנו נזקים עקב הגשמים הרבים וגם לא עקב הברד שהיה, מאחר וכל העצים נמצאים בתרדמת. עד כה ירדו 100 מ"מ גשם בצפון רמת הגולן ואנו מקווים כי בעוד שבועיים, ב- 15 במרץ יהיה גל נוסף של גשמים. אנו מאחלים לחורף ארוך וגשום ובמידה וירד עוד שלג נשמח מאוד. מנות הקור טובות למטעי התפוח, הדובדבן והנקטרינה ולכרמים שלנו, המייצרים יבול טוב יותר לאחר חורף קר וגשום" אומר גבי קוניאל, מנהל המטעים והכרמים בקיבוץ מרום גולן.

בעמק החולה ירדו משקעים של בין 40 מ"מ ל- 90 מ"מ. רמי לברון, מנהל חברת ג"ג של החברה לפיתוח הגליל (בבעלות 30 קיבוצים וישובים בגליל העליון וצפון רמת הגולן) אומר, כי ישנם שטחים מסוימים בהם היו בעיות ניקוז עקב הגשמים הרבים והמים העומדים אשר גרמו לנזק לשטחי הפלחה אך לא ברמה גבוהה מאוד, אך עדיין אין הערכת שמאים.

בכל מקרה מברך לברון על הגשמים הרבים ומצפה להמשך גשמים והחדרת מים רבים לקרקע. לברון מוסיף, כי מאחר וחברת ג"ג התכוננה היטב לבוא הגשמים, נזרעו הגידולים העונתיים כמו בצל, שום, אפונה, חיטה, תפו"א, גזר וחמניות, לפני הגשם האחרון ובכך ניצלו הגידולים.

ביקב הרי גליל שבקיבוץ יראון מגדלים 5 כרמים בגובה 700 מטר ו- 500 מטר מעל פני הים, אבנר ענוה, כורם ביקב הרי גליל אומר, כי הגשם הרב שירד בימים האחרונים והגלים שהיו לפניו לא גרמו לפגיעה בגפנים. ענוה מסביר, כי מה שנחוץ לגידול ולפיזיולוגיה של הצמח, הינם טמפרטורות נמוכות ומנות קור מספקות, הכל בכדי שהגפנים ישהו בתרדמת החורף. כמות המשקעים מועילה, כל עוד הגשמים לא גורמים להצפות בכרם ובשלב זה אין הצפות.

ביקב הרי גליל מברכים על מזג האוויר הקר והגשם הרב שירד ואולי עוד ירד. הטמפרטורות הנמוכות ומנות קור ברמה גבוהה יתרמו לענבים מובחרים יותר בבציר האביבי הצפוי. מזג אוויר קר מאפשר לענבים לפתח את הטעמים והריכוז הנפלאים, תוך שמירה על החמיצות, וגם בציר מאוחר יחסית.

עוד אומרים ביקב הרי גליל, כי למיקומו הגבוה של הכרם השפעה טובה על איכות היין המופק מן הענבים הצומחים בו: הטמפרטורה, הרוח, הלחות והמינרלים בקרקע משפיעים כולם על אופי היין. הפרמטרים החשובים לגידול ענבים מצוינים, לילות קרים בקיץ, וקור עז בחורף. בעיקר עקב ההתחממות הגלובלית צפוי כי כרמים רבים הממוקמים באזורים נמוכים יהפכו להיות חמים מדי לייצור יין איכותי, ולכן הכרמים והיקבים הממוקמים בגובה אידיאליים בשל מזג האוויר הקר בהם לאורך השנה.

זאב מרקמן, מנכ"ל החברה לפיתוח הגליל אומר, כי על פי התחזיות צפויים עוד מספר ימי גשם, במהלך חודש מרץ ובמידה וכי כבר עכשיו מצב המשקעים טוב יותר משנה שעברה. הגשמים מילאו את הנחלים כך שניתן יהיה להשקות גידולים ומטעים בתקופת הקיץ ובכל מקרה הגשם הרב שירד בימים הקרובים יאפשר הפסקת השקיית גידולי החורף כמו חיטה, שעורה ותחמיצים. עוד אומר מרקמן, כי הגשם הרב תרם להעלאת מפלס הכנרת ולמילוי מאגרי המים בגולן ואנו מקווים כי ברשות המים ישקלו את נושא היטל הבצורת.

שבתאי גלס, ממפעלי המים בגליל העליון אומר: "אנו מקווים כי הגשמים המבורכים שירדו יגרמו לכך שהקצאת המים, שרשות המים תאפשר בשנת 2010 תהיה גבוהה יותר מהקצאת המים שנעשתה בשנת 2008 אז קצצו ל- 22.6% לעונת חקלאות שנת 2009. אנו מחכים להחלטת נציבות המים ב- 1 באפריל באשר לתוספת מים לחקלאות ומקווים, כי עקב מצב המים תאושר תוספת מים לחקלאי הגליל באין להם מי קולחין להשקיה אלא רק מים שפירים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר