לקראת קריאה שניה

תיאסר הצגת סיגריות גם בחנויות הדיוטי פרי

היסטוריה בכנסת: למרות הלחצים ואחרי דיון סוער במיוחד ועדת הכלכלה אישרה: מוצרי עישון לא יוצגו למכירה באופן בולט – גם בדיוטי פרי ובחנויות הנוחות השונות (חדשות בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הסוף לסיגריות בתצוגה? (צילום: שאטרסטוק)

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, המשיכה היום (רביעי) להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של היו"ר, ח"כ איתן כבל, וח"כ יהודה גליק, לתקן את חוק הגבלת הפרסומות והשיווק של מוצרי טבק, על מנת לאסור פרסום מוצרי טבק ולהגביל את שיווקם. לאחר שבשבוע שעבר אישרה הוועדה את סעיף איסור הפרסום והחלה לדון בסעיף שנועד לאסור על הצגת מוצרי עישון בחנויות בצורה בולטת – היום אושר הסעיף ונקבע כי הוא יחול גם על הדיוטי פרי ועל חנויות הנוחות והפיצוציות.

הסעיף שאושר יאסור על הצגת סיגריות למכירה בחזית החנויות, אלא רק מאחורי וילון או בחדר אחורי. כל חפיסות הסיגריות יהיו אחידות, עם שם החברה, אך ללא צילומים כלשהם.

היו"ר כבל התייחס כבר בפתיחת הישיבה לנושא הפיצוציות ואמר, כי מדובר בהצעת חוק שמטרתה להפחית עישון ולא חוק הפיצוציות. הוא הוסיף, כי אם הממשלה תרצה לסייע לבעלי הפיצוציות הוא האחרון שיתנגד. "בישראל יש מיליון מעשנים ו-8,000 איש מתים מדי שנה מעישון וזה בלתי מתקבל על הדעת. ההצעה תעשה היסטוריה בדאגה לעתיד ילדנו. הסתרת הסיגריות נועדה לשדר מסר ברור שסיגריות הורגות. אנחנו בפיגור של 20 שנה במאבק בעישון", אמר.

ח"כ נאוה בוקר אמרה, כי התפרסמו נגדה הכפשות רבות כי דיברה לטובת בעלי העסקים הקטנים, וסיפרה בכאב על אחותה, אימה ובני משפחה נוספים שמתו ממחלת הסרטן. "אני יודעת מה זה ללוות חולי סרטן עד הקבר וכל מי שהפיץ שלי לא אכפת מחולי סרטן שיתבייש. בסך הכל מה שביקשתי בדיון שעבר זה לדאוג לעסקים קטנים שמגיעים לחרפת רעב ואין להם גופים גדולים מאחוריהם", אמרה.

ח"כ יהודה גליק מיוזמי החוק ובכלל מהנאבקים הראשיים בעישון בכנסת, אמר כי "אין ספק שיש זעקה שצריך לשמוע אותה, אבל צריך לאשר את הסעיף כדי שלא יהרגו אנשים". ח"כ דוד ביטן שאל: "למה לא מפסיקים את הייצור והשיווק של סיגריות? ולמה אלכוהול כן?", וח"כ שולי מועלם רפאלי השיבה לו: "תציע. אין לנו אלא לשמוח בהצעות כאלה".

דודו מתתיהו, בעל שתי פיצוציות, אמר כי בעלי הפיצוציות לא נגד החוק, אבל הסעיף המדובר לדבריו, "יגמור" 11 אלף בעלי עסקים שמפרנסים 20 אלף בתי אב. "אין לנו לוביסטים. להוריד את הסיגריות מתחת למדף זה קבירת בעלי עסק. בעלי הפיצוציות הם לא אנשים רעים העיתונאים קיבלו מתנה ותוקפים את הפיצוציות".

ח"כ דודי אמסלם סיפר גם הוא על אשתו שנפטרה ממחלת הסרטן ואמר שהוא מתפלל שכל עם ישראל יפסיק לעשן, אבל טען שההצעה היא לא הדרך הנכונה. "אלכוהול וסוכר וזיהום אוויר ממכוניות הורג יותר אנשים. מחר יעלה חוק לאיסור פרסום שלהם ובסוף נמכור רק סובין וטבעונות", אמר. ח"כ דוד ביטן הוסיף, כי צריך ללכת לקראת בעלי הפיצוציות.

ח"כ בוקר ביקשה לטעון כי מדובר בנושא חדש, אולם היו"ר כבל הבהיר כי הסעיף נכלל בהצעה שאושרה בקריאה ראשונה. המהומה בדיון התגברה כאשר מתתיהו התפרץ ואמר: "ח"כ גליק אמר לי לחפש עבודה אחרת. הוא סגר לי את העסק. שלח אותי למכור צעצועים".

לפני ההקראה וההצבעה על הסעיף ביקש ח"כ ביטן התייעצות סיעתית, והיו"ר כבל הכריז על הפסקה של 5 דקות בדיון. לאחר ההפסקה אמרה ח"כ לאה פדידה כי הסעיף הוא לא מאוזן ולא נכון. מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור, ד"ר חגי לוין, התפרץ לדבריה ואמר: "תתביישי לך". היו"ר כבל קטע אותו מיד, הוא הורה להוציא אותו מהדיון ואמר כי לא יאפשר להתבטא בצורה כזו נגד חבר או חברת כנסת. רגע לפני ההצבעה הזכיר ח"כ אמסלם כי ועדת השרים לחקיקה תמכה בהצעת החוק ואמר כי לכן יתמוך בסעיף.

בסופו של דבר אושר הסעיף ברוב של 11 חברי כנסת שהצביעו בעד, מול נמנעת אחת (ח"כ פדידה) בתום הישיבה היום הבהיר היו"ר כבל כי בכוונתו לסיים את החקיקה בהקדם, ואמר כי יכנס את הוועדה בשבועות הקרובים לדיונים מרתוניים בהצעה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר