ברוב של 66

בלי נתניהו: הכנסת אישרה את החוק הנורבגי

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את החוק הנורבגי, מעכשיו יוכלו חברי כנסת שנבחרו לשרים או לסגני שרים לפנות את מקומם לבאים בתור ברשימת מפלגתם (ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |

בלי ראש הממשלה ושר הפנים אריה דרעי: מליאת הכנסת אישרה כעת (שני), בקריאה שנייה ושלישית את 'החוק הנורבגי', מעכשיו יוכלו חברי כנסת שנבחרו לשרים או לסגני שרים לפנות את מקומם לטובת הבאים בתור ברשימת מפלגתם.

66 חברי כנסת תמכו בהצעה, מול התנגדותם של 43 חברי כנסת. המליאה דחתה את כל ההסתייגויות שהוגשו להצעת החוק.

החוק שהתקבל בכנסת אומר כי חברי כנסת שהתמנו לכהונת שר או לכהונת סגן שר יוכלו להפסיק את חברותם בכנסת לתקופה שבה הם מכהנים בתפקיד זה, ולחזור לכהונתם בכנסת לאחר תקופה זו.

מספר חברי הממשלה להם יותר להתפטר מהכנסת ולחזור אליה ייגזר מגודל הסיעה וממספר חברי הכנסת הנמנים עם הסיעה שאינם שרים או סגני שרים.

יצוין, כי החוק הנורווגי שעשוי להכניס ח"כים שיועילו לעבודה השוטפת של הכנסת, יטיב לא מעט עם המפלגות החרדיות. בש"ס עשוי החוק להכניס שלושה חברי כנסת, וביהדות התורה לפחות ח"כ אחד נוסף.

ככל הנראה, אלו ה-12 ח"כים חדשים הצפויים להיכנס למליאה. בש"ס - אוריאל בוסו, ברוך גזאיי ויוסי טייב. בכחול לבן - יוראי להב הרצנו, עינב קאבלה, הילה שי וזאן, יעל רון בן משה ומיכל וונטש. ביהדות התורה - יצחק פינדרוס ובליכוד - אריאל קלנר ואסנת מרק.

על פי ההסדר המוצע בחוק, וכדי לשמור על עצמאותו של חבר הכנסת החדש שנכנס לכנסת על פי ההסדר, השר (או סגן שר) שהתפטר מהכנסת יהיה רשאי לחזור לכנסת רק במקרים מוגבלים, כגון; אם הוא חדל להיות שר או סגן שר, או אם התמנה לראש הממשלה (כולל ממלא מקום וראש ממשלה בפועל - גנץ), ולא על יסוד החלטה חד-צדדית מצדו.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: " מטרת תיקון זה היא להתיר לחבר הכנסת שמכהן כשר או כסגן שר להפסיק את חברותו בכנסת לתקופה שבה הוא מכהן בתפקידו ברשות המבצעת, בראש ובראשונה כדי להבטיח כי לסיעות הקואליציה יהיו מספיק חברי הכנסת שיכולים להתמקד בעבודה הפרלמנטרית".

עוד נכתב: "יש בכך כדי לשפר את עבודת הכנסת ואת הייצוג של הציבור בדיונים בכנסת ובוועדותיה, וכן לאפשר למספר לא מבוטל של שרים וסגני שרים להתמסר לעבודתם ברשות המבצעת".

יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר שהציג את ההצעה אמר: "המטרה המרכזית של ההסדר הוא להבטיח שיהיו מספיק חברי כנסת פנויים לעבודה הפרלמנטרית ולשפר את ייצוג הציבור בדיונים בכנסת ובוועדותיה. מאותה סיבה ניתן יתרון יחסי למפלגות קטנות ובינוניות שזקוקים ליותר ידיים עובדות בכנסת ובוועדות".

"אני נמנה על קבוצת ח"כים שנכנסה לכנסת בשעתו באמצעות החוק הנורבגי, והתרומה של כל הח"כים הללו לעבודת הכנסת הייתה משמעותית ביותר. קידמנו וחוקקנו חוקים רבים בקריאה שניה ושלישית, השתתפות ערה באופן מתמיד בוועדות הכנסת, זה לב ליבה של הכנסת".

ח"כ ניצן הורוביץ אמר: "החוק הזה הוא כמובן מיותר משום שהיה אפשר למצוא לו פתרון אחר, פשוט פחות שרים ואז לא היה צריך בחוק הזה, היו נשארים יותר חברי כנסת פנויים לעבודת הכנסת. אבל קמה כאן ממשלה מנופחת. זה עוול, ועכשיו הוסיפו עוול על הפשע ומכניסים עוד, עוד אנשים שיעלו עוד כסף".

ח"כ איילת שקד אמרה: "אנחנו נמצאים בתקופת משבר כלכלי מהקשים שידעה מדינת ישראל. אנשים עוד לא מבינים עד כמה המשבר הזה קשה, כי עוד יש כרגע את שלב המענקים, והחל"ת – במה שנקרא: עוד לא חטפו אתה בום".

"אבל עוד כמה חודשים, המגזר העסקי יחטוף את הבום, ואז הממשלה הזאת תשלם ביוקר על השרים המיותרים, התקנים המיותרים, והבזבזנות הזו, והיא תצטרך לתת דין וחשבון לבוחרים שלה."

ח"כ אורנה ברביבאי אמרה: "אני רוצה לדבר על מכבסת המילים של הממשלה ההזויה הזו, שאיבדה את הבושה במעשייה. במקום לקרוא לחוק שהיא רוצה להעביר בחשיכת הליל, 'נורבגי', שתקרא לו בשמו - חוק הג'ובים".

"לא הספיקו לממשלה 36 שרים. עד נורבגיה הם הגיעו כדי להביא ביטוי מכובס להרחבתה, כאילו היא לא מספיק מושחתת, גדולה ומנופחת ועל חשבון הציבור".

ח"כ אורלי פרומן: "אם כבר חוק נורווגי, אם כבר המדינה רוצה להעתיק או לחקות את מה שקורה בנורבגיה מבחינת החוק שהיא רוצה לאמץ, אז בואו נאמץ כעסקת חבילה חלקים נוספים מנורבגיה".

"נאפשר חינוך חינם מגיל לידה ועד תואר ראשון. נקדם קצבת זקנה בסך 6,400 ש''ח. ויש עוד כמה דברים שאפשר לקחת מנורבגיה. דווקא את החוק הכי בזבזני בחרתם?"

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות