מחאת האתיופים

מנדלבליט אימץ את ההמלצות נגד שוטרים אלימים

אחרי הרג סלומון טקה, הוקם צוות שיבחן את דרכי הפעולה נגד האלימות המשטרתית. ההמלצות כוללות נקיטת צעדים פיקודיים במקביל לחקירת מח"ש, ובשיפור הממשקים (בארץ)

(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הודיע היום (חמישי) כי החליט לאמץ את ההמלצות שבדו"ח הצוות לשיפור המענה על תלונות נגד שוטרים, והודיע כי הוא מתכוון לעמוד בקשר עם פיקוד המשטרה על מנת לעקוב יחד אחר יישומו.

המלצות הצוות עוסקות בין היתר בשיפור הממשק בין מח"ש ומשטרת ישראל, בהרחבת שקיפות הטיפול בתלונות מול הציבור וכן בחיזוק והעצמת הכלים הפיקודיים שבידי המפקדים במשטרת ישראל לטיפול בתלונות, תוך שמירה על זכויות השוטרים, ובשים לב לצורך לאפשר למשטרת ישראל למלא את משימותיה כנדרש.

הצוות הוקם בעקבות גל המחאות לפני שנה, בתגובה לאירוע בו נהרג סלומון טקה ז"ל כתוצאה מירי שוטר (בהמשך הוגש כתב אישום נגד השוטר ומשפטו מתנהל בימים אלה). אז, קיימו היועץ המשפטי לממשלה, מ"מ המפכ"ל ובכירי מערכת אכיפת החוק פגישות עם נציגים של קהילת יוצאי אתיופיה אשר העלו טענות הנוגעות ליחסן של משטרת ישראל והמחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) כלפי בני הקהילה.

בעקבות פגישות אלו החליטו היועץ המשפטי לממשלה ומ"מ המפכ"ל על הקמת צוות משותף של משרד המשפטים ומשטרת ישראל, אשר יבחן כיצד ניתן לשפר את המענה של משטרת ישראל ומח"ש לתלונות נגד שוטרים, ולהבטיח טיפול מהיר ואפקטיבי בהן.

בצוות שבראשו עמדו נזרי ואסור היו חברים גם ראשת אגף משאבי אנוש במשטרת ישראל; היועצת המשפטית למשטרת ישראל; ראש מחלקת משמעת במשטרת ישראל; המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט פלילי); המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט ציבורי-מינהלי); המשנה לפרקליט המדינה (עניינים פליליים) ומנהלת המחלקה לחקירות שוטרים.

על מנת שניתן יהיה לבחון את המשמעויות של השימוש בצעדים פיקודיים במקרים בהם הוחלט לסגור תלונה במח"ש, בוצע פיילוט תחום בזמן, במסגרתו העבירה מח"ש למחלקת המשמעת במשטרת ישראל תיקים, לשם בחינת האפשרות לנקוט בצעדים פיקודיים (או מערכתיים אחרים). הפיילוט הצביע על כך שבשליש מהתיקים שהועברו ממח"ש ניתן לנקוט בהליכי תיחקור או הפקת לקחים. לאור זאת, ממליץ הצוות לבחון אפשרות לאימוץ מתווה קבוע, שיאפשר העברת מידע מהירה בין מח"ש למשטרת ישראל ביחס לתיקים סגורים, לצורך נקיטת הליכים פנים-משטרתיים.

כמו כן, במקרים בהם מוגשת תלונה או נפתחת חקירה במח"ש, וישנן ראיות מינהליות המצביעות לכאורה על התנהלות לא ראויה של שוטר, הצוות ממליץ לבחון נקיטה בכלים פיקודיים באופן מיידי, גם במקביל להליכים במח"ש, תוך נקיטת האמצעים הנדרשים למניעת שיבוש החקירה או הטיפול בתלונה.

בהתאם לכך, הצוות ממליץ על קביעת נוהל משותף, ייעודי לעניין זה, למח"ש ולמשטרת ישראל, שיסדיר את ממשקי העבודה בין הגופים, ובפרט בעת פתיחה בחקירה פלילית נגד שוטר, בכל הנוגע להליכים המשמעתיים/פיקודיים שיינקטו כנגדו. בנוהל תוסדר העברת המידע, יקבעו הכללים הנוגעים לסוג ואופי המידע המועבר, מועד העברת המידע והדרג הרלוונטי במח"ש ובמשטרה שיש לדווח להם על אודות פתיחה בחקירה.

המלצה נוספת נוגעת לקביעת נהלים ברורים באשר להיזון החוזר בין מח"ש והמשטרה, ביחס לתיקים בהם החליטה/המליצה מח"ש על העמדה לדין משמעתי של שוטר. הצוות ממליץ ליצור ממשק ממוחשב להעברת נתונים רלבנטיים בין מערכות המידע במח"ש ובמשטרת ישראל.

עוד ממליץ הצוות כי משטרת ישראל תפרסם לציבור באופן יזום, אחת לשנה, נתונים אודות הטיפול בכלל התלונות שהתקבלו ביחידותיה השונות, ובכלל זה מספר התלונות שהוגשו, ההליכים באמצעותם טופלו, הצעדים שננקטו, לרבות צעדים פיקודיים ומשמעתיים, וכיו"ב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר