המאבק נכשל?

מחקר: גם אחרי תיקון סעיף הנכד 20% מהעולים - גויים

מהנתונים עולה כי תחול ירידה ניכרת במספר העולים הלא־יהודים ממדינות בריה"מ לשעבר, אך אלפים עדיין יוכלו לעלות • כמה ניצלו את הסעיף מתחילת שנות ה־90? כל המספרים (חדשות)

(צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)

כמעט 50% מהעולים מרוסיה ומאוקראינה מגיעים לישראל בזכות סעיף הנכד בחוק השבות. מדובר בעלייה משמעותית מאז שנות ה־90, אז רק כ־10% מהעולים הלא־יהודים השתמשו בסעיף זה – כך מפרסם הבוקר (שישי) כתב לענייני דתות של "ישראל היום", חנן גרינווד.

לאור נתונים אלו, "ישראל היום" חושף כי גם אם סעיף הנכד יבוטל – כפי שמעוניינת לעשות הממשלה החדשה – עדיין יעלו מדי שנה אלפי לא־יהודים לישראל. בשבועות האחרונים מתחוללת סערה סביב השאלה אם יש לבטל את סעיף הנכד. אם ייעשה כן, טוענים המתנגדים, יכולות להיות לכך השפעות משמעותיות על ישראל.

סעיף הנכד מאפשר קבלת מעמד עולה גם למי שאינו יהודי לפי ההלכה, ובתנאי שהוא לפחות נכד ליהודי. אך למעשה, מכוח סעיף זה נכנסים לישראל גם נינים של יהודים – לרוב ילדים או בני נוער העולים עם הוריהם.

המספרים שמספק ד"ר פישר, הנחשפים לראשונה, מעידים על עלייה מאסיבית בשימוש בסעיף הנכד מאז שהחלה העלייה לישראל ממדינות בריה"מ לשעבר – כיוון שרוב העולים היו יהודים שהגיעו לישראל לאחר נפילת מסך הברזל. בשנת 2000 כבר עמד שיעור העולים באמצעות הסעיף על 28%, וב־2010, 38% מהעולים הגיעו באמצעותו. נכון ל־2020, כ־48% מהעולים לישראל עושים זאת בזכות סעיף הנכד.

לאחרונה פורסם ב"ישראל היום" כי בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה עלו לארץ כ־52 אלף אנשים – מתוכם כ־40 אלף שאינם יהודים לפי ההלכה, רובם המוחלט מרוסיה. הסברה היא שכ־20 אלף מביניהם עלו ב־2022 באמצעות סעיף הנכד.

"גם אם יתוקן סעיף הנכד, לא־יהודים רבים יוכלו להמשיך לעלות לישראל", מסביר ד"ר נתנאל פישר, מרצה במכללת שערי משפט ומומחה בתחום העלייה וההגירה לישראל. פישר ערך מחקר ראשון מסוגו על בסיס נתונים שקיבל לאורך עשרות שנים מ"נתיב" – הגורם המנפיק את אשרות העלייה לישראל.

"למשל, סביר מאוד להניח שנכד ליהודים עדיין יוכל לעלות ביחד עם הוריו. מהצד השני, תיקון הסעיף ימנע את עלייתם של קרובי משפחה רחוקים יותר – כלומר, נכדים בוגרים ובני משפחותיהם, המהווים בשנים האחרונות שיעור נכבד מאוד מקרב עולי רוסיה ואוקראינה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר