לאחר שנדבק בקורונה

מנהיג וזקן רבני הציונות הדתית הרב חיים מאיר דרוקמן זצ"ל הלך לעולמו בגיל 90

מבית החולים הדסה בירושלים מגיעה הבשורה על לכתו של ראש ישיבות בני עקיבא ומנהיג הציונות הדתית - במשך שנים רבות, הרב חיים מאיר דרוקמן זצ"ל | כל התגובות במערכת הפוליטית לפטירתו של המנהיג | הלוויה תתקיים מחר | וכָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל יִבְכּוּ אֶת הַשְּׂרֵפָה אֲשֶׁר שָׂרַף ד' (חדשות, דיין האמת)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הרב חיים דרוקמן זצ"ל (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90 )

מבית החולים הדסה מגיעה הערב (ראשון) הבשורה המרה על לכתו של ראש ישיבות בני עקיבא וגדול רבני הציונות הדתית, הרב חיים מאיר דרוקמן זצ"ל, והוא בגיל 90. הלוויתו של הרב צפויה להיערך מחר בשעה 12:00, ממרכז שפירא למשואות יצחק.

בשבועות האחרונים, הרב היה מאושפז בבית החולים הדסה, כתוצאה מסיבוכים של מחלת הקורונה. במהלך השבועות הללו נערכו תפילות רבות להחלמתו.

מבית החולים נמסר בשעה זו, "הנהלת הדסה מודיעה בצער רב על פטירתו של הרב חיים מאיר דרוקמן, זקן רבני הציונות הדתית, מחנך דורות ומנהיג ציבור גדול ורב. הרב אושפז בהדסה עין כרם במצב קשה מאוד וטופל במסירות על ידי צוות היחידה לטיפול נמרץ פנימי בעשרת הימים האחרונים, אך אלו נאלצו לקבוע את מותו הערב. המרכז הרפואי הדסה משתתף בצער המשפחה אותה הוא מלווה בשעה קשה זו ובצערו של הציבור הרחב.

הרב, היה ניצול שואה (נולד בפולין הסתתר במלחמה במרתף הצליח לברוח לרומניה ולעלות ישראל - כשהוא ניצל 3 פעמים ממוות וודאי. ח"ב), ונמנה על תלמידיו הקרובים של הרב צבי יהודה קוק זצ"ל, בנוסף, עמד בראש ישיבת ההסדר אור עציון, מרכז ישיבות בני עקיבא, איגוד ישיבות ההסדר, חבר כנסת ואף זכה בפרס ישראל.

לפני חודש: כך חגגו לרב דרוקמן יום הולדת 90 | צפו (צילום: יוסי זליגר)

לאחר הכיבוש הנאצי הסתתר עם הוריו במחבוא שנחפר מתחת לבית דודו באזור הלא יהודי של העיירה. בקיץ ה'תש"ב נמלטו הוריו ביחד עמו לצ'רנוביץ שהייתה אז תחת שלטון רומניה, שם שהו במשך שנה.

בארץ ישראל למד במוסד עלייה ובישיבת בני עקיבא כפר הרא"ה. בשנת ה'תשי"ב (1952), הצטרף להנהלה הארצית. לאחר מכן למד אצל הרב צבי יהודה הכהן קוק בישיבת "מרכז הרב" בירושלים >> לחייו המלאים של הרב לחצו כאן.

ההספדים

הרב הראשי לישראל הגר"ד לאו הספיד: "יחד עם כל בית ישראל אני כואב את פטירתו של הרב חיים דרוקמן זצ"ל, האדם הגדול, אשר במשך תשעים שנות חיים, לימד, חינך וקירב יהודים לאמונה בבורא. ומתוך אהבת התורה הגדולה אהב את כל אדם מישראל, כל רגב מאדמת ישראל, וכל אות בתורת ישראל, ובשלוש השלמויות הללו חינך והעמיד דורות אשר ימשיכו ללמוד, וימשיכו לראות את האור הגדול, מאיר לנגד עיניהם. חבל על דאבדין ולאו משתכחין".

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ספד: "מאור גדול של אהבת ישראל כבה היום. לעת פרידה זו מן הרב חיים דרוקמן, ליבי דואב עמוקות עם משפחתו היקרה ועם רבים-רבים בעם. מדינת ישראל איבדה מנהיג רוחני גדול, ואני איבדתי ידיד אישי שהוקרתי מאוד. כמי שחווה על בשרו בילדותו את אימי השואה, הרב דרוקמן התמסר עם עלייתו ארצה לבניין האומה. מצפן דרכו היה השליחות לטובת כלל ישראל. חינוך הנוער, הדאגה להתיישבות, ההתגייסות למשימות חברתיות, הצמחת עולם התורה הציוני-דתי והכוונת צעירים לשירות משמעותי בצה"ל עמדו בראש מעייניו".

"פעילותו הענפה כחבר-כנסת שיקפה את היותו לא רק נציג של המגזר אותו ייצג, אלא שליח נאמן של הציבור הרחב בחברה הישראלית. ממשק מרכזי בין הרב לביני היה בתחום הגיור. כראש מערך הגיור במשרד ראש הממשלה, הוא נקט כדרכו בקודש גישה מקרבת לבבות שסייעה להצטרפותם של רבבות עולים חדשים לשורות עמנו. אש השליחות שבערה ברב דרוקמן לא כבתה והניצוצות שלה טמונים עמוק בליבם של אלפי תלמידיו. דרכו תימשך לדורות - ברוח דבריו של מורו ורבו, הרב קוק זצ"ל: "הבו אור, הבו קודש, הבו יושר, הבו צדק, הבו חיים שהם ראויים לשמם, לישראל". יהי זכרו ברוך".

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ׳ ספד: "יתומים היינו ואין אב. נפלה עטרת ראשנו, אוי לנו כי הושברנו. זקן רבני הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן זצ"ל עלה בסערה השמימה ואנחנו אנה אנו באים. בשנים האחרונות זכיתי לחסות בצילו של הרב וללמוד הנהגה ציבורית מחוכמתו, מענוותנותו, מצידקתו ומהנהגתו".

"הרב דרוקמן זצ״ל היה ענק שבענקים באהבת ישראל שלו וראה כל יהודי בבחינת כולך יפה רעייתי ומום אין בך. הרב חי במסירות נפש אדירה למען כלל ישראל כל חייו ואפילו בשבועות האחרונים זכיתי ונכנסתי לרב לשיח ולעצה בשעות הקטנות של הלילה. עד ימיו האחרונים, אין רגע שהרב לא היה פנוי וזמין להתגייסות למען כלל ישראל. עם ישראל והעולם כולו הפסיד את אחד מענקי הרוח של דורנו, איש צדיק, איש חינוך, איש שכל כולו מוקדש לתורת ארץ ישראל, לעם ישראל ולארץ ישראל. העמיד תלמידים הרבה לאורך דורות והחיה בהם את תורת רבותיו, הראי"ה קוק זצ"ל ובנו הרצי"ה זצ"ל. תורה תורה חגרי שק והתפלשי באפרים".

יו"ר יהדות התורה ח"כ יצחק גולדקנופף: "יחד עם כל בית ישראל ותלמידיו הרבים שזכה להעמיד ולהנהיג, אני מבכה את לכתו של הרב חיים דרוקמן זצ"ל ראש ישיבת 'אור - עציון', ראש רשת ישיבות 'בני עקיבא' וזקן רבני הציונות הדתית. המקום ינחם את רבבות תלמידיו, משפחתו וההולכים בדרכו. חבל על דאבדין".

יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני: "הצטערתי לשמוע על פטירתו של זקן רבני הציונות הדתית הרב חיים דרוקמן זצ"ל לאחר שנזדכך בייסורים. ואני שולח את תנחומיי למשפחתו, לתלמידיו ולמוקירי זכרו. המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים ולא תוסיפו לדאבה עוד".

יו״ר ש״ס אריה דרעי: "בצער רב התבשרתי על פטירתו של זקן רבני הציונות הדתית הרב חיים דרוקמן זצ״ל. לאחר שנזדכך ביסורים מרים וקשים. שולח את תנחומיי הכנים למשפחתו הכבודה יחד עם רבבות עמך בית ישראל הדאבים עמוקות על הסתלקותו. יהי זכרו ברוך".

סגנית ראש עיריית ירושלים חגית משה: "המומה ובוכיה על פטירתו של אחד מגדולי רבני ישראל ומי שהנהיג את ציבור הכיפות הסרוגות בשנותיה הטובות ביותר הרב חיים דרוקמן. הרב דרוקמן הטווה את דרך המלך של דור הכיפות הסרוגות של ימינו בגיור, בצבא, בחסד, בלימוד תורה ובאהבת האדם והארץ".

"עבורי הרב היה משענת, אדם שדלתו פתוחה בכל שעות היממה בתקופות זוהרות ובתקופות קשות ומאתגרות כאחד. ידע לתת את העצה הנכונה ולהראות את כיוון החץ אליו המצפן המוסרי והערכי מצביע ולהוביל אותי אליו. האובדן ענק מלהכיל ואנו חייבים להוקיר תודה על השנים הטובות בהם ליווה אותנו ולהמשיך ללכת בדרכו בדרך של תורה ועבודה".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לרב דרוקמן: "היה שליח ציבור ומנהיג רוחני, שהוביל בחזון ובמעשה כמה ממפעלי התורה, הציונות והתחייה החשובים ביותר של דורנו. הקדיש את חייו במסירות נפש למען מדינת ישראל והעם היהודי"

ח״כ אלי דלל (הליכוד): "ברוך דיין האמת. יחד עם כל בית ישראל אני מבכה את לכתו של זקן רבני הציונות הדתית וראש ישיבות בני עקיבא אשר העמיד דורות של תלמידי חכמים. המקום ינחם את המשפחה האבלה ואת כולנו בהמשך דרכו בבנין התורה והארץ, ובהצמחת תחיית עם ישראל בארצו. יהי זכרו ברוך".

אליהו ליבמן ראש מועצת קרית ארבע-חברון ספד: "אבד צדיק מן הארץ. מנהיג רוחני של הציונות הדתית שהיה שילוב נדיר של עוצמות הנהגה גם בתורת ישראל גם ביישוב ארץ ישראל ביהודה ושומרון ובהתנחלות, בפירפרייה בדרום בצפון ובמרכז וגם באהבת עם ישראל. זכיתי ללמוד אצלו 4 שנים בישיבה התיכונית אור עציון. ושיברך אותי בחתונתי ולספוג ממנו המון לשליחותי הציבורית לאורך כל חיי".

שרת הפנים, איילת שקד: "הרב חיים דרוקמן, תלמיד חכם, מנהיג דגול ואיש חינוך מופלג הלך לעולמו. הרב גילם בחייו את השילוב של ארץ ישראל, עם ישראל ותורת ישראל, העמיד דורות של תלמידים אותם הוא חינך לדרך של תורה ועבודה, והיום הם לוקחים חלק משמעותי בליבת העשייה בחברה הישראלית. את הרב אני מכירה שנים רבות. בשנת 2012 פגשתי אותו לראשונה כשהתמודדתי לפריימריז של הבית היהודי. למרות שלא גדלתי במגזר הדתי לאומי, הרב קיבל אותי במאור פנים ובשמחה. לאורך השנים בפוליטיקה הישראלית בהם התייעצתי איתו, הקשר בינינו התהדק וזכיתי לגלות שהרב בעל עין טובה, חכמת חיים ואדם שיודע לקבל את האחר".

"הרב, שחייו שזורים בסיפור הקמתה של מדינת ישראל ושיבת העם היהודי לארצו, ידע להכיל את המורכבויות והמתחים הקיימים כאן והכל מתוך ראיה אחראית ומתונה. בפטירתו איבדנו אדם שהקדיש את כל כולו למדינת ישראל לעם ישראל, לארץ ישראל, לתורת ישראל ולציונות הדתית שהיו כה חשובות לו".

מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא מסרו: "אנו מודיעים בצער וכאב על פטירתו של יו"ר המרכז מו"ר הרב חיים מאיר דרוקמן זצ"ל, זקן רבני הציונות הדתית, איש מופת, איש משפחה, גדול בתורה, איש חינוך רוח ועשייה. הרב דרוקמן שנולד בפולין, שרד את השואה, עלה ארצה בשנת תש"ד. היה מחנך מסור, מנהיג ציבור ציוני דתי, והיה שליחו גם בכנסת ישראל כמו כן שימש סגן שר. הרב שימש במגוון תפקידים בהם: נשיא איגוד ישיבות ההסדר, יושב ראש מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא, חבר ההנהלה הארצית של תנועת בני עקיבא, לצד אלה גידל וטיפח את ישיבת אור עציון".

"משנת תשס"ד ובמשך שמונה שנים, כיהן כראש מערך הגיור במשרד ראש הממשלה. בשנת תשע"ב הוענק לרב חתן פרס ישראל על מפעל חיים".

אלחנן גלט מנכ"ל ישיבות ואולפנות בני עקיבא "הרב דרוקמן היה עמוד האש לפני המחנה. באישיותו הוביל ציבור גדול, השפיע על הציבוריות הישראלית והתווה דרך חינוכית של תורה ועבודה, של אהבת העם והארץ של יהודי וישראלי בדור של גאולה. דמותו, התובנות העמוקות והראייה הרחבה שלו תחסר לעם ישראל כולו".

שר התרבות והספורט חילי טרופר: "ברוך דיין האמת. הרב דרוקמן ז"ל היה איש רב פעלים ורב זכויות. מימיו כניצול שואה ועד הימים בהם הקים בארץ מפעל עצום של לימוד תורה, חינוך, שירות בצבא ועשיית חסד. הרב זכה בפרס ישראל, אך בעיקר זכה לגדל דורות של תלמידים וממשיכי דרכו. משתתף בצערה הכבד של המשפחה והקהילה שהותיר אחריו. יהי זכרו ברוך".

שר הביטחון בני גנץ: "הלב דואב על מותו של הרב דרוקמן, שזכיתי להיות מתלמידיו בישיבת אור עציון כנער. הרב היה אדם מאמין, מסור למדינת ישראל ולרעיון הציוני. לימים הייתה לי הזכות לסייע בשמירה על פעולתה של הפנימייה הצבאית באור עציון בעידודו של הרב, ותמיד מצאתי אצלו אוזן קשבת. נפגשתי איתו בחודשים האחרונים, וזכיתי לראותו חד מחשבה ונחוש כמו תמיד בלהט אמונתו. הרב דרוקמן היה ניצול שואה – שהתקומה הייתה חלק בלתי נפרד ממעשיו וממורשתו. בנתיב התקומה הזה, ימשיכו ויצעדו בעקבותיו עוד רבים ובכך יהיה חותמו. תנחומיי למשפחתו, יהי זכרו ברוך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר