הפגנה אלימה נגד ניתוחי מתים

ניצול שואה שהחזיק על כתפיו את ה"חברא קדישא" של באר שבע ומקובל שארגן אלפי אנשים להפגנה נגד ניתוחי מתים במכון הפתולוגי של בית החולים סורקה

רבי משה בן טוב זצ"ל (צילום: ארכיון)

ביום שלישי הקרוב יחול יום הסתלקותו של "צדיק המזוזות" המקובל רבי משה בן-טוב זצוק"ל. מנהג ישראל לספר סיפורי צדיקים במוצאי שבת קודש. אנו מביאים בפניכם את אחד מהסיפורים הפחות ידועים על מאבקו של צדיק המזוזות בניתוחי מתים לפני כמה עשרות שנים.

את הסיפור מספר הרב צבי יהודה ויינברג שאביו הרב ישראל, הקים את החברה קדישא בבאר שבע לפני יותר משישים שנה.

"אבי מורי היה ניצול שואה. הוא הקדיש את כל חייו למאבק על כבוד המת בעקבות נס הצלתו מידי הגרמנים ימ"ש בשואה. הוא נלקח מטרנסילבניה לאושוויץ. לקראת סוף המלחמה החליטו הגרמנים להוציא את יהודי הצריף שלו להורג ביריות. הם הורו להם לחפור בור ענק והעמידו אותם מולו והחלו לקצור ביריות את כולם. לנאצי שהיה מאחוריו היה מעצור בנשק. אבי ניצל את ההזדמנות ועשה את עצמו נופל לבור. שם שהה 24 שעות בין גופות הנרצחים עד שחש שהגרמנים התרחקו מהמקום. מאז החליט להקדיש את חייו לשמור על גופותיהם של נפטרים שבזכותם ניצל.

"כאשר הגיעו הוריי לבאר שבע, שוכנו במעברת חצרים יחד עם עולים חדשים מכל רחבי העולם ושם הכירו את משפחת בן-טוב. אבא התיידד עם הרב משה בן-טוב והכיר במעלותיו המיוחדות הרבה לפני שהוא התפרסם בציבור. הידידות ביניהם הפכה לשיתוף פעולה בכל מה שקשור לענייני קדושה. הקשר התהדק כאשר הם עברו להתגורר בעיר העתיקה של באר שבע. גם הרבנית רוזה בן-טוב ואמא שלי היו חברות טובות.

"אבא הקים את החברה קדישא בבאר שבע ועשה המון על מנת להציל את הנפטרים מידיהם של הפתולוגים. כולם בבאר שבע ידעו שאפשר להעיר אותו באמצע הלילה כדי להציל נפטר מניתוחי מתים. מי שיודע מה היה באותן שנים לא צריך להסבר מיוחד. איברים של מתים נלקחו למחקר ובמקומם היו שמים צמר גפן ואפילו שבלולים במקום עיניים. התייחסו מאוד בזלזול לגופות הנפטרים.

"באחד הפעמים הביאו למכון הפתולוגי של בית החולים סורקה, גופה של תינוקות שמתה בלידתה. אבא שלי בא לקחת את הגופה ונרעש. הגופה הייתה קלה וכולה הייתה מלאה בצמר גפן. הרופאים לקחו את כל אבריה. הוא החליט שאסור לשתוק על המעשה הזה והלך לביתו של הרב בן-טוב שכבר אז נודע כאישיות ציבורית בעלת הערכה. הרב בן-טוב החליט שיוצאים להפגנה נגד מעשי הרופאים. הם ארגנו את כל היהודים החרדים לדבר ה' שהיו בבאר שבע וההפגנה הזו הפכה אלימה. המפגינים כעסו כעס רב והתפרצו לתוך המכון הפתולוגי והרסו את כל מה שהיה שם. מאז החלו הרופאים לנהוג כבוד בגופות הנפטרים. לפני כן היו אבא שלי והרב בן-טוב מבריחים גופות נפטרים מהמכון בדרך לא דרך. לעיתים היה הרב בן-טוב שם סיגריה דולקת בפיו של הנפטר שיחשבו שהוא חי וכך הוא ואבא היו מבריחים את הגופה מבית החולים".

הרב ויינברג מספר כי "יום אחד אבא נכנס בוכה אלינו הביתה. התברר שהרופאים גילו אצל אמא שלי את המחלה. הוא לא ידע מה לעשות והיה חסר אונים. אמרתי לו שאני מוריד עכשיו את כל המזוזות והולך לבית של הרב בן-טוב שהיה גר אז ברחוב מבצע ליטני. רצנו לבית שלו ונכנסנו אליו עם המזוזות. לא אמרנו מילה. אבא מירר בבכי. הרב לקח את המזוזות והחל לבדוק ופתאום אמר יש טעות במילה 'אדמה'. הוא הראה לאבא שלי את הפסול ואמר לו לא לדאוג. 'תחליפו את המזוזות ואל תדאגו, אתם תראו ישועות', הוא אמר וכך היה. אמא עברה ניתוח שהצליח והיא חיה עד היום הזה כבר ארבעים שנה. הרב בן-טוב היה צדיק גדול. השכינה שרתה עליו. אני למדתי בירושלים במוסדות דושינסקי וכשגדלתי הפכתי למוהל. הרבה מהילדים שמלתי נולדו בזכות ברכותיו של הצדיק הרב בן-טוב", מסיים הרב ויינברג את סיפורו.

ההילולא המרכזית של 'צדיק המזוזות' תתקיים ביום שני הקרוב בשעה שבע וחצי בערב בהשתתפות מרן הגר"ע יוסף שליט"א על ציונו בכניסה להר המנוחות בירושלים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר