"על שולחן הניתוחים"

האם אנו מייחלים לאוחילה / ביקורת סינגלים

עשרות ביצועים ללהיט הימים הנוראים, ומידי שנה נוספים עוד כמה, מה חושב על כך מבקר המוזיקה נתנאל לייפר? האם דווקא מוטי שטיינמץ הצליח היכן שרבים נכשלו? (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

נרגש לפתוח את הטור הראשון לשנת תשפ"א אם כי רוב החומרים שיש בו הם בכלל משנה שעברה... ובנימה צינית זו אשאל מעניין מתי נגזר עליהם לעלות על שולחן הניתוחים שלי, בר"ה זה או אשתקד. סקר אנשי השנה במוזיקה של 'כיכר השבת' עולה היום להצבעתכם וזה הזמן להשפיע על השמות הגדולים של תש"פ. סקר כזה כדרכו של סקר שאמור לסכם שנה שלמה, זו מלאכה כמעט בלתי אפשרית. תמיד יהיו זמרים/מפיקים/מנהלים שיחושו שקופחו ושלא הצלחתי לתת להם את הקטגוריה הנכונה והמתאימה להם חלקם גם לא מרוצים בעליל.

לפעמים מדובר בחוסר מודעות בולטת של הזמר ומנהליו כזו שגורמת לך לתמוה כיצד הלקוח המצליח שלהם לא הופיע בשנה שעברה כל יום בבנייני האומה גדוש. אבל ברור שגם לי כעורך אנושי ישנן טעויות אפילו טעויות גדולות, שכחות או הערכה לא נכונה של האמן הצלחתו והשפעתו בשנה האחרונה, אך בהחלט לא מדובר בכוונת זדון לפגוע באמן כזה או אחר. אין שום אינטרס כלכלי לאף אמן או מנהל בסקר והמועמדים והנתונים עומדים לחלוטין בפני עצמם, מתוך כוונה חיובית לפרגן ולהרים את המוזיקה היהודית, כפי שאני עושה במהלך השנה כולה. אני יכול לומר בבטחה שאין אמן שיכול לטעון שקיפחתי אותו במהלך השנה, התעלמתי ממנו או גרמתי לו לעוול מכוון. אם יש אחד כזה הוא בהחלט מוזמן לפנות אליי ונשוחח על כך בשמחה.

להצבעה בסקר אנשי השנה במוזיקה לשנת תש"פ כנסו כאן

ועכשיו לביקורת הסינגלים, הימים הנוראים מספקים לנו חומרים מתאימים ברוח התקופה, כשהשיר שקיבל השנה את מירב הביצועים הוא "אוחילה", לחנו הבלתי נשכח של ר' הלל פלאי. השיר זכה במהלך השנים ללא גוזמה בעשרות ביצועים שונים אולי אף יותר.

אין ספק שמדובר בלחן יפיפה שמעביר מעולה את רוח המילים, אך כמה ביצועים של אותו השיר ניתן לשמוע? אין כבר שום סיבה אמנותית אמיתית לבצע אותו מחדש. שמענו אותו בהברה אשכנזית, ספרדית, חסידית, עם מוואלים ועם קרעכצים, עם מוזיקה קלאסית, פופ, מזרחית ובסגנונות רבים נוספים. זמרים יקרים שמרו את הביצוע הבא שלכם לבית הכנסת שם מקומו, חבל על ההקלטה המיותרת שתעשו לשיר היפה הזה.

בערב ראש השנה שחרר ישי ריבו, מאלבומו החדש, "במה קהל ואהבה" את הביצוע שלו ללהיט, שיצא במקור באלבומו האחרון "אלול תשע"ט". העיתוי כמובן נכון, הבחירה מובנית, אך כאמור אפילו ישי ריבו הגדול יכל לוותר על ההוצאה הרשמית המיותרת הזו ולשמור את השיר הזה בתוך האלבום לאלו שממש משתוקקים אליו.

כאמור, טיפול בקלאסיקות עמוסות ביצועים זו משימה לא פשוטה בעליל, אך מתברר כי מוטי שטיינמץ מלווה בתזמורת ענק בניצוחו של רובי בנט מצליח היכן שרבים אחרים נכשלו.

הביצוע של שטיינמץ ללהיט החזנות המשובח "הבן יקיר לי" בלחנו של שמואל מלבסקי פשוט תענוג לאוזן. השיר הוקלט באחד מאירועי סיום הש"ס שנערכו בחורף האחרון, כשאף אחד לא דמיין כי אלו יהיו ההופעות האחרונות לשנת תש"פ. שטיינמץ מבצע את היצירה האהובה בצורה שפשוט כיפית להאזנה והביצוע העשיר המלווה בכלים רבים ובמקהלת ענק הופך את ההאזנה לחוויה של ממש.

רבים שאלו אותי מדוע בחרתי בזמר והיוצר שמואל פרדניק כמועמד לתגלית השנה במצעד אנשי השנה. פרדניק אמנם עדיין לא ביצע את הפריצה הגדולה שלו, אך אני מאמין שיש לו את כל מה שנדרש כדי שזה יקרה ואין ראוי ממנו לכך.

מעטים האמנים שמכילים את הקסם הרב שביצירתו ואישיותו של שמואל פרדניק, דבר אותו חשתי מהרגע הראשון שראיתי אותו כנער צעיר שהגיע להתחרות ב'הקול הבא' בעונתה הראשונה של התחרות. הסינגל החדש שלו "חנון המרבה לסלוח" שיצא היום לקראת אלבום הבכורה שבדרך, מכיל את כל התבלינים של פרדניק - הרוך, הלחן המלטף והעיבודים המוזיקליים האווריריים שגם להם פרדניק אחראי.

אז פנקו את עצמכם והאזינו לחדש שלו:

להערות הארות והתבכיינויות של מפיקים: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר