על שולחן הניתוחים

"הבל הבלים"; כשהזמר אבי מן הלך רחוק מידי

הקליפ החדש של אבי מן - "באמונה", מעורר סערה בשל האווירה שעולה ממנו • מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, צפה בקליפ וחזר לספר לכם מה הוא חושב (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
אבי מן נכנס ל'הבל הבלים' (צילום: יצחק קלמן)

לא חשבתי שאצטרך לדבר שוב על אותו הנושא, אבל הקליפים האחרונים לא נותנים לי ברירה ואני חייב להבהיר כמה דברים לעצמי וגם לכם הקוראים היקרים, כן כן, גם אלו שמגיבים לי בחריפות על כל טור ומגדפים אותי כשאני יודע שאם שמם ופרצופם האמיתי היה מולי הם לא היו מעזים לעשות את זה והיו משתפנים.

הקליפ החדש של הזמר אבי מן "באמונה" הוא למעשה שילוב שאני לא מצליח להבין אותו. אם הייתי שומע את השיר מבלי לראות את הקליפ, מדובר בשיר פופ שגרתי למדי מבחינת הטקסט הרדוד יחסית של מורן אריה, הלחן החביב של חייל'ה נויהאוז וגם העיבוד המוזיקלי השגרתי למדי, הפעם של הצמד אלי קליין ואיצי ברי.

אני מבין את הרצון של מן ליצור קליפ נוצץ, כזה שידברו עליו, אבל המינימום של המינימום היה להתייחס לטקסט וליצור קליפ שלפחות לא סותר אותו באופן בוטה ומעצבן.

השיר נפתח במילים: "זה הזמן להתעורר לא להישבר, כל יום זה אותו דבר כאן, כולם מבולבלים, הבל הבלים, מה מחפשים". הייתי מצפה ששיר שמדבר על הבל הבלים והמרדף אחריהם יציג מסר ויזואלי דומה אלא שלהפתעתי העצומה, אדון מן פוסע מעדנות אל תוך "הבל הבלים" בדמות רכב יוקרה... לאחר מכן עובר מן להצטלם ב... פאב... ועם חבורת רקדנים שתנועותיהם רחוקות לחלוטין מרוח המילים והרעיון של הטקסט.

אני מבין את הרצון של מן, אמן צעיר ומוכשר בעל יכולות ווקאליות משובחות, ליצור קליפ שיהיה ברמה של קליפי פופ טובים שאנו רואים, אבל נראה כי המרדף הזה יוצר הפעם תוצאה מגוחכת על גבול המביכה. כל חלק בשיר הזה בפני עצמו הוא סביר מספיק, הבעיה היא השילוב של כולם יחד.

מאחורי הקליפ עומד האמן שרולי ברונכר, שבסופו של דבר יוצר קליפ על פי אמות המידה של מזמין העבודה, ראינו מברונכר קליפים מסוגים שונים, החל מהקליפ האחרון שלו שעורר סערה של ממש ומאות תגובות כנגד ובעד, וכלה בקליפים סולידיים לחלוטין מעולמות המוזיקה החסידית הישנה והטובה. אנחנו יודעים שברונכר יודע ליצור קליפי פופ השאלה היא האם זה כבר לא מתחיל להיות טו מאצ'.

מבחינות רבות הקליפ החדש של מן מזכיר את הקליפ של מרדכי שפירא "אבא", אבל וכאן האבל הגדול, אצל שפירא הטקסט והלחן תמכו לחלוטין בתוצאה הויזואלית למרות הריקודים שבעיניי קצת מוגזמים כבר. במקרה של "באמונה" זה פשוט לא קשור ולא טוב ובתחושה שלי היה פה צורך בקצת בגרות הפקתית שתציב גבולות ברורים יותר להיכן הקליפ מכוון ומה התדמית שהזמר רוצה להצטייר דרכו. בינתיים הציון נמוך וחבל מאד.

סינגל בכורה שכדאי לכם לשמוע

אמנם אנו עדיין בתקופה יבשה למדי מבחינה מוזיקלית, ואולי דווקא בשל כך שמחתי לשמוע את סינגל הבכורה של בנאל ישראל היימס - "אבא תמיד לצדי". היימס הוא אמן חדש לחלוטין, הסינגל החדש הוא פרי עטו ולחנו כשעל העיבוד וההפקה המוזיקלית אחראי המעבד תומר מתנה.

היימס ניחון בקול נעים במיוחד, שגרם לי לרצות לשמוע את השיר שוב ונראה כי לבחור יש פוטנציאל להביא לנו שירים נעימים עם סלסולונים עדינים וענוגים. שימו אוזן על הבחור.

אני אשתדל לחזור עם הפינה האהובה עליכם, השירים המושמעים ביותר בכיכר השבוע:

והפעם במקום הראשון ניצב הסינגל קליפ החדש של האמן המסקרן, יאיר אלייצור - 'אבטיח' אחריו מגיע הפרומו קליפ של החתן הטרי שולי רנד ועמיר בניון - 'בחייאת' ובמקום השלישי והמכובד הסינגל החדש של אביב אלוש מתוך האלבום 'צמאה 6' - 'אני מאמין'.

להערות הארות ומתכונים בריאים (בלבד) לחנוכה: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר