מגזין כיכר

"פורים בא, פורים בא"; למה אין להיטים חדשים לפורים?

מבקר המוזיקה של כיכר השבת, נתנאל לייפר, בטור ביקורת סינגלים כשהפעם עולים על שולחן הניתוחים, סינגל הפורים החדש של משה קליין והלהיט החדש של עקיבא (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: שיר תורם, פלאש 90)

מה הופך שיר פורים לשיר טוב? האם יש סיכוי להכניס שיר פורים חדש לפלייליסט? האם ניתן להתגבר על להיטי העבר שפורים בלעדיהם אינו יכול להתקיים? הסיכוי נמוך מאד, כשאני מתקשה למנות שירים חדשים מהעשור או אפילו שני העשורים הקודמים, ששברו את המחסום הזה ונכנסו אל רשימת שירי הפורים שלנו.

אפילו המלחין הגדול חיים בנט, לא הצליח במיוחד להכניס את שירי הפורים הבאמת כל כך נהדרים שלו שמופיעים באלבום הפורים האדיר "מגילת בודפשט" (אם לא שמעתם עדיין, ולא גדלתם על זה, רוצו לחפש את זה).

זה לא אומר שלא צריך לנסות.

לקבל כמה השמעות נחמדות ואייטמים בימים שלפני פורים - זו גם מטרה מכובדת בפני עצמה. אנו עומדים כעת שבועיים לפני פורים ואני יכול למנות על יד אחת את שירי פורים החדשים שיצאו השנה, מה שמלמד ככל הנראה על חוסר האמון של האמנים שביכולתם לעשות משהו משמעותי עם שירי החג השמח בשנה.

השבוע, הוציא הזמר משה קליין את השיר "ככה יעשה", שהלחינו שני יוצרים לא מוכרים בשם יאיר שטיינר ואבי סולי. העיבוד וההפקה המוזיקלית האלקטרונית והמעט שובבה של אלי קליין ואיצי ברי.

קליין מבצע את השיר בצורה מלאת אנרגיות המתאימה לחלוטין לאווירת חג הפורים והוא כרגיל נשמע נהדר. הביצוע נעים להאזנה, אם כי לא מדובר פה בהכרח באיזו הברקה יוצאת דופן שתגרום לנו לנפילת לסתות באמצע שאנו בולסים אוזן המן ב-140 שקל לק"ג.

• • •

הזמר והיוצר יהונתן ניצן הוא אחד היוצרים המעניינים והפחות צפויים במוזיקה היהודית. אין לו אלבום מוגדר ביד, אבל הוא הוציא בשנים האחרונות קרוב לעשרים שירים, ביניהם את "שיר השמאטע" הפורימי שביצע גם יצחק מאיר ו"אגדלך" הקסום.

השבוע הוא הוציא שיר שכולו שיר אהבה לתורה ולימודה - "התורה הזאת". ניצן כתב והלחין וגם עיבד והפיק מוזיקלית את השיר יחד עם הגיטריסט המצוין גיל שפירא.

השיר הוא שילוב סגנונות מעניין של בלקני-מזרחי עם נגיעות פאנקיות ואפילו ראפ באדיבותו של גיל שפירא. האזינו ושים עין על יהונתן ניצן, הוא מוכשר מאד.

• • •

בשבוע שעבר יצא גם להיט חדש ל'עקיבא' - "יש בך הכל". כן כן אפשר בהחלט להגדיר את השיר כלהיט אחרי שגרף בפחות משבוע למעלה מ-300 אלף צפיות ביוטיוב וים של השמעות בכל כלי התקשורת.

מדובר בשיר שסגנונו המוכר של עקיבא מרוח עליו מכף רגל ועד קרן, החל מהמילים המעצימות אותן כתב יחד עם אשתו צורית וכלה בלחן המלודי הקסום האופייני לו כל כך. היה לי כיף לשמוע אותו כבר מהשמיעה הראשונה, הרגשתי שאני שומע שיר שאני כבר מכיר וזה יתרון אם כי יתרון מסוכן כי עקיבא יצטרך לחשוב איך הוא יוצר גם דברים מעט שונים.

הפעם הופקד על ההפקה המוזיקלית סתיו בגר, אחד המפיקים המוזיקליים הכי מוכרים ומצליחים בישראל. למרות שזו לדעתי הפעם הראשונה שעקיבא עובד איתו, זה נשמע לחלוטין דומה לחומרים הקודמים ששמענו מעקיבא ולא מדובר פה בשינוי סגנון מוזיקלי כזה או אחר.

לשיר מצורף קליפ בו מבליח עקיבא, בערך, לחמש שניות, כשכוכב הקליפ הוא שחקן בשם אמיר זרד. לא הכרתי אותו כלל אך הוא נותן בקליפ תצוגת משחק נוגעת ועוצמתית. הקליפ עורר לא מעט תגובות בקרב הצופים החרדים שחשו כי הקליפ פחות מדבר את שפתם ואני יכול להבין את זה. גם אני סבור שלא מדובר בקליפ שמכוון לבנות בית יעקב או ילדי חיידרים, אך לא מדובר במשהו שחורג באופן בעייתי מגבולות הצניעות הבסיסיים.

הייתי שמח בהחלט אם אמנים מסוגו של עקיבא היו רגישים יותר לניואנסים החרדים והיו מתאימים את הקליפים שלהם גם לקהל הגדול הזה.

ולפינת השירים האהובים עליכם השבוע:

- במקום הראשון נמצא הזמר והיוצר 'עקיבא' עם הסינגל קליפ החדש שלו "יש בך הכל".

- במקום השני ניצב שרולי ברונכר עם הסינגל קליפ החדש שלו "קופא מקור", הפעם שיר רגוע יותר ממה שאנו רגילים לו.

- במקום השלישי ניצב המעבד והיוצר יואלי דיקמן שמארח את ילד הפלא מוטי גרינבוים בשיר "חלום לגדול".

  • לבקשות, הערות, הארות ומתכונים לגאלע פרווה: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר