מגזין 'כיכר'

האם ההשקעה של משה דוד וייסמנדל השתלמה? // ביקורת אלבום

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, האזין לאלבום הבכורה של הזמר משה דוד וייסמנדל וחזר כדי לספר לכם - האם ההשקעה השתלמה ומה שונה באלבום הזה משאר אלבומי המוזיקה החסידית של השנים האחרונות (מגזין מוזיקה)

משה דוד וייסמנדל, אחד הקולות החדשים של המוזיקה החסידית, יצא לא מכבר באלבום בכורה מושקע בשם "בקול נעים". האלבום שיצא בהגשת מנהלו האישי נטע לוין, הוא אלבום מוזיקה חסידית על כל המשתמע, בלי כוכביות, בלי "אבל" ובלי תירוצים. אין שם גימיקים מוטרפים, אין שירים ישראלים, אין מוזיקה אלקטרונית פרועה מידי ואין שום דבר מכל אותם חומרים שממלאים את עולם המוזיקה היהודית בשנים האחרונות. זוהי פשוט מוזיקה חסידית טובה ואיכותית, שכל חובב מוזיקה חסידית יהנה ממנה.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

האלבום נפתח בשיר בסגנון פאנק, שיר הנושא של האלבום "בקול נעים". שיר באידיש שכתב סנדי שטיינער ועוסק בהודאה להשם דרך שירה כשוייסמנדל מכניס אמירה אישית בבית האחרון של השיר ומודה על הזכות לשיר ולשמח. הלחן של אלי קליין ואילו העיבוד וההפקה המוזיקלית כמו רוב מוחלט של שירי האלבום של אלי קליין ואיצי ברי. השיר עם הקצב הקופצני, הפך כבר למושמע מאד בתחנות הרדיו החרדיות, ובצדק.

(צילום: מונקי הפקות)

השיר שמגיע מיד אחריו הוא "פתח שערי שמים", שיר קומזיצי שקט בלחנו של אלי קליין ובעיבוד שמביא עיבודי מיתרים בסגנון המוזיקה החסידית הישנה והטובה, מהסוג שמזמן כבר לא שמעתי.

חובבי הקצב חייבים להאזין ל"מים רבים" הדאנסי והמרקיד, אף הוא בלחנו של קליין, שיר שבהחלט מתאים לרחבות הריקודים ואני מניח שלשם הוא גם כוון.

אחד השירים היפים באלבום הוא "שתהיו אוהבים", בלחנו של שמואל גריינמן. המילים מתנא דבי אליהו רבא, מוכרות לנו בעיקר מהלחן הקצבי המצוין של ישי לפידות בביצועו של יידל ורדיגר. גריינמן הלחין מילים בסגנון רגוע יותר, אך מלא חן אם כי החזרות על המילים מלמדות שגריינמן בהחלט הושפע מהלחן של לפידות כשהוא חוזר על המילים "כל מה" פעמים רבות. בשיר זה בחר וייסמנדל בהברה ליטאית ולא חסידית, כפי שהוא שר ברוב האלבום. העיבוד של קליין וברי נתן כבוד לסולו הגיטרה החשמלית של אבי סינגולדה, גם מחווה יפה ומוצלחת למוזיקה החסידית הישנה.

שיר מצוין נוסף הוא "תפילה על הבנים", בלחנו של קליין, האיש שהביא לנו את "תפילת הבנים" הידוע של אוהד וכעת מביא לחן מצוין נוסף לתפילה על הבנים. מקהלת הילדים 'שבח' מוסיפה רבות לביצוע המרגש.

אחת המחוות המיוחדות של וייסמנדל באלבום החדש למוזיקה החסידית הוא עם היצירה "מודים דרבנן" בלחנו של מוטי אילוביץ' בעיבודו המצוין של יואלי דיקמן. יצירה של ממש באורך של כמעט שש דקות המשלבת כמו בימים הגדולים של יוסי גרין ואברהם פריד, רצ'יטטיב חזני, קטע איטי וקטע מהיר ומלהיב, שאחריו מגיע שוב קטע איטי ומרגש ולסיום שוב המוטיב השמח חוזר. שימו אוזן, זה שווה את זה.

השיר האהוב עליי ביותר באלבום הוא "כי ימינך", בלחנו הנהדר של אלי קליין. השיר מושר בהברה חסידית ומזכיר במיוחד את סגנונו האהוב של נפתלי קמפה.

האלבום נחתם בשני דואטים נעימים מאד, האחד עם המלחין פינקי וובר - "מתי תמלוך" בהפקה מוזיקלית של יענקי לנדאו ו"תנו שבח" אף הוא עם מלחין השיר יואל הערש פוקס ובהפקה של הצמד יאיר בודנר ואבי ריימי.

לכל אחד משירי האלבום צולמה תמונה ייחודית ומושקעת כעטיפה וניכר שהושקעה מחשבה רבה בתהליך ובכלל בכל האלבום שנשמע מצוין.

בניגוד לזמרים חסידיים רבים שמתבססים בעיקר על היכולות הווקאליות שלהם בהן הם מתהדרים, וייסמנדל שר ברכות יחסית, בלי ללחוץ ובלי לנסות לשיר בטונים גבוהים במיוחד, כשהוא מקפיד על "קול נעים", אולי הדבר שמאפיין אותו בצורה הכי טובה. וייסמנדל הוא זמר מבצע מצוין, כזה שמבין את משמעות השירים ומעניק להם את הביצוע שמתאים להם. אני בטוח שוייסמנדל יכל "להתאמץ" יותר, אבל כשהמוזיקה כל כך טובה, למה צריך גימיק מיותר?

>> למגזין המלא - לחצו כאן

  • להערות, הארות ומתכונים לגונדי פרסי מעוך עד דק: nl@kikar.co.il

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (76%)

לא (24%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

1
פרשנות יפה תיקון טעות: כי ימינך הוא שר כן בהברה חסידית
דוד
צודק. יתוקן.
נתנאל

אולי גם יעניין אותך:

עוד במגזין: