ח"כ איילת שקד: "גפני איים? אז מה, זה לא עובד עליי"

בדיון שנערך ב"וועדת שקד", איים ח"כ משה גפני כי הנציגים החרדים יפרשו מהוועדה. ח"כ איילת שקד ל'כיכר השבת': "זה לא עובד עליי". גורם בוועדה: "לא נהיה חותמת גומי של לפיד" (פוליטי)

אפי ליברמן | כיכר השבת |
ח"כ איילת שקד (צילום: פלאש 90)

יש עתיד מ"וועדת שקד"? זה כבר שבועות שהוועדה לשיויון בנטל יושבת על המדוכה שהסעירה לא מעט את השיח הישראלי - גיוס חרדים לצה"ל. תקוות המגזר החרדי היא כי מסקנותיה יהיו פשרניות יותר מזו של ועדת פרי.

בראש הוועדה עומדת חברת-הכנסת, איילת שקד (הבית היהודי), שבמסגרת ההסכמים הקואליציוניים היא והוועדה יאלצו להעביר את החוק הסופי במליאת הכנסת, מטלה קשה שלא בטוח שתצלח לאור המחלוקות שנסובו סביב החוק.

בשיחה עם "כיכר השבת" מצהירה שקד, כי הועדה שבראשותה תסיק מסקנות שהחרדים יוכלו לאמצם: "הועדה שלי תנסה לעשות את הדבר הנכון שיביא לגיוס חרדים בלי התלהמות אלא מתוך שיתוף פעולה".

שקד מחדדת את דבריה בכך שמטרת הועדה היא שהחרדים יוכלו לחיות עם המסקנות: "הקו שלנו הוא ללכת על משהו שהחרדים יוכלו לחיות אתו, וזאת המטרה".

ביום שני נערך דיון סוער בוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הבהיר בפני חבריה כי השתתפות חברי הכנסת החרדים בדיוני הועדה לא תהיה בהכרח עד תום הדיונים, "יש שלב שבו אנחנו נקום ונעזוב את הוועדה הזו, השלב הזה יהיה ברגע שאנחנו נגיע למסקנה שאין בכך ערך".

"בסדר, אז גפני איים. מה אני יכולה לעשות?"

את האיום המשיך גפני באומרו כי תלמידי הישיבות ימשיכו ללמוד עם מסקנות הוועדה ובלעדיה: "אנחנו נקום ונעזוב את הוועדה והתורה תמשיך בעם ישראל אתכם או בלעדיכם".

שקד ששמעה היטב את איומי ח"כ גפני, לא התרגשה במיוחד, לפחות באוזנינו: "בסדר, אז הוא איים. מה אני יכולה לעשות? אני לא מתרגשת, מי שמכיר אותי יודע שהאיומים לא עובדים עלי בשום צורה שהיא".

לצד האיומים היא מחמיאה לח"כ החרדי: "גפני הוא משתתף פעיל ומאוד תורם. ללא השתתפותו בדיונים הכל היה ניראה אחרת. הוא מאוד אינטליגנט, יש לו טיעונים נכונים. הוא עוזר לחרדים".

"שיאיים, זה לא עובד עליי" ח"כ משה גפני (צילום: פלאש 90)

באותו דיון, הביע גפני תמיהה כיצד ניתן לקבוע מכסות לתלמידי הישיבות, לדבריו החוק לא יאפשר זאת. "זה חוקי", משיבה שקד. לדבריה, איו שוני בכך מהמצב בו המדינה קובעת כמה ספורטאים מצטיינים יהיו, וכמה תלמידים מצטיינים יהיו: "המדינה יכולה להגדיר מכסות, כפי שהיא מגדירה ספורטאים מצטיינים - היא יכולה להגדיר תלמידים מצטיינים".

נניח שהועדה ברשותה תגיע למסקנות פשרניות, לפחות כך מסתמן. האם המפלגה שחרטה על דגלה לגייס חרדים - וכמה שיותר, תתן את אצבעותיה למסקנות? תשובה ברורה לא קיבלנו: "זה לא עניין של 'יש עתיד' ושלי, בסוף כולם רוצים שהחרדים יתגייסו ושיעמדו ביעדים".

"לא נהיה חותמת גומי של יש עתיד"

בעקבות תפקידה הרגיש, שקד מדברת איתנו בשפה דיפלומטית, היא ממעטת בדיבור בנושא הזה, בניגוד לנושאים אחרים. לעומתה שוחחנו עם חבר בוועדה שהעדיף לדבר בעילום שם, מחשש שהסנקציות כלפיו לא יאחרו לבוא מלמעלה והוא ימצא את עצמו מורחק מהדיונים. הוא נשמע חד וחריף, ודעותיו חד משמעיות.

"אנחנו לא נהיה חותמת גומי של יש עתיד", הוא מצהיר בפני כותב השורות. "אנחנו לא חוששים ממשבר קואליציוני או משבירת הברית מול לפיד".

כלפי חוץ, תלמידי הישיבות לא נראים מודאגים, אך כלפי פנים לא מעט מהם חוששים ליכולתם להמשיך בלימוד התורה בלי שאיש יפריע להם או יחייב אותם לעזוב את בית המדרש ולהחליף אותו בבסיס צבאי. לדברי הגורם החבר בוועדה, אין לבחורי הישיבה ממה לחשוש: "תלמיד אשר ירצה ללמוד, יוכל לעשות זאת, נקודה. לא נפגע בבחורי ישיבות שרוצים ללמוד".

"אנחנו חלוקים בנושאי דת עם יש עתיד, אפילו חלוקים מאוד. מבחינתו סוגיית הזכות להתגייס לצה"ל לא עדיפה על קרע בעם ישראל - עם אחינו החרדים". מוסיף הגורם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות