וכל בית ישראל יבכו! ישראל גליס נפרד מהרב עובדיה יוסף

דרך ספרי המשכילים אותם הוא היה קורא כדי לעמוד על טיבם, ועד לאשתנורה עם חילבה בשושנים לדוד • הרב ישראל גליס, איש ירושלים, נפרד ממרן הרב עובדיה יוסף במאמר היסטורי מרתק (מיוחד)

הרב ישראל גליס | כיכר השבת |
כותב השורות, הרב ישראל גליס עם מרן הרב עובדיה יוסף (צילום: ארכיון הרב ישראל גליס)

מה המשמעות "וכל בית ישראל יבכו", האם זו חובה שצריך לבכות? האם זו הרגשה? למה בוכים? ואיך בוכים? ומה קורה אחרי שבוכים?

האם על הגדול מרחוב הקבלן, או מז'בוטינסקי, או מאלקנה, או מהבעל שם טוב והחלונות מחיים עוזר, האם יש משמעות לכתובות האלו?

מקשבים למה שמדברים ומספידים נשיא המדינה או ראש הממשלה, מה הם אמרו? זה באמת חשוב? האם זו גאוותינו שהם מספידים, האנשים שמיררו את חייו? אני לא שם!

מרן שהיה ספון ב ד' אמות של ההלכה,או באלפיי אמות הלכה, גם הוא לא היה שם.

אז האמת לכל אחד מרן משלו, לאלו שהכירו אותו הרבה לפני העסקנים, אלו שהכירו אותו בשיעורי ההלכה בשכונת בית ישראל.

אלו שהכירו אותו מרחוב אלקנה ירושלים, או מהעיר תל אביב, או אלו שעוד שמעו אותו במצרים, אלו שהתפללו איתו בבית הראש"ל ברחוב ז'בוטינסקי.

המשכיל האפיקורס זכה שמרן יקרא בספר הבדיחות שלו

הצווי שלנו הוא ללמד את הילדים הנוער ובנות ישראל, מיהו המרן האמיתי שישב ולמד ולמד ולמד, האיש שהיה מחשב אוצר החכמה מהלך על שניים, הזיכרון שלו לא רק בספרות תורנית, אלא גם בסיפורי מעשיות בסיפורי חסידים, כשישבתי מולו לפני ארבעים ושש שנה ובידי גיליונות של מנהגי ארץ ישראל, ומחכה שיגמור לכתוב את הערות שלו, ותוך כדי הוא מספר לי איזה חידוד שנקרא בימינו בדיחה, הרגשתי שגם אני רוצה לספר איזה בדיחה [בכל אופן נער צעיר בן 17 בערך] וסיפרתי.

הוא מרים את עיניו. כאשר משקפיו על חותמו ואומר לי מי סיפר לך את זה? אמרתי אבא שלי, אז הוא אומר לי, הבדיחה כתובה אצל דריאנוב (אלתר דרויאנוב) בכרך השני . כאשר הסופר דריאנוב צוחק על הגבאים, ומיד הוא מוסיף אל תקרא שם בדיחות זה מקלקל את הנפש.

אז הוא קרא את כל הבדיחות ופסק לעצמו ולאחרים שלא לקרוא שם בדיחות.

ועוד משהו קטן ואישי, היה זה חורף גשום ואני בא עם הגיליונות של הספר "מנהגי ארץ ישראל " שיכתוב הערות.

ואז קורה את הבלתי צפוי, הרבנית מרגלית ע"ה אומרת לי, איך באת? קר בחוץ! הנה סוודר של יצחק תיקח את זה, הוא כבר לא לובש את זה, יהיה לך חם היא אמרה, כשבקולה נשמע דאגה של אמא.

נחזור למרן, להלכות שבת בבית הכנסת שמש צדקה, בכל יום חמישי, ואחר כך אנו הצעירים עולים, לבית הכנסת שושנים לדוד, להמשך הלימוד בבית הכנסת שיסד הבן איש חי והכף החיים - רבי יעקב חיים סופר, שחי בקומה הראשונה, לימוד ותיקון חצות ואחר כך: אשתנורה עם חילבה ביצה ועגבניה, ועשרים וחמשה גרוש מהרב משה שרבני.

פעם אחרי השיעור הבאתי איתי מחזיק מפתחות מפלסטיק, שבתוכו היה מטבע של 25 גרוש, הוא הביט במחזיק מפתחות ואני שאלתי האם מותר לטלטל בשבת את המחזיק מפתחות, אז הוא שאל אותי, אתה הולך, לשושנים לדוד? אז אחרי הלימוד תחזור ואומר לך . הלכתי וכשחזרתי הוא שאל : למדת?,אכלת? התשובה שלי . לא כדאי להחזיק את זה בשבת משני סיבות אולי זה ישבר ואז יפול המטבע, דבר שני מראית עין, אני בחור צעיר לימים,הוא פוסק הלכות גדול ואני עם השטויות שלי . לא הפסיקה ענינה אותו, אלא למדת, אכלת וזה התשובה.

האיש ששלח את "מרן" להרצות

כשצועקים "אבי אבי רכב ישראל ופרשיו," אז צריך להפריד,"אבי אבי" אחד, "רכב ישראל" שנים, "ופרשיו" שלוש.

אני מחובר לאבי אבי, השיעורים שלו, מלפני 45 שנה או ההרצאות בארץ ובעיקר בירושלים בקטמונים ובקרית מנחם בבקעה ומוסררה.

האיש שהפעיל את רשת המרצים מהמפעל של שיעורי תורה, היה הרב מרדכי לודמיר זצ"ל שלח אותו לתת הרצאות וכשאבי שמע שהרב הולך לתת הולך להרצאות, הלך לדבר עם הרב שהוא רוצה לשלם לו על ההרצאות, דרך העירייה, [אבי ז"ל היה מנהל האגף לתרבות תורנית ] הוא הסכים בתנאי שיחד איתו יהיו עוד 10 מגידי שיעור, ויתנו שיעורים קבוע, ויתגמלו בהתאם וכך היה, ואח"כ הוא עודד את אבי ז"ל לדבר עם מי שצריך שיהיה תקציב לרבני שכונות.

למדתי בישיבה וביום אחד אני פוגש את הרב ניסים זאב ואחיו [לפני שהם הקימו את ש"ס] באים לבקש תקציב לשיעורי תורה וארגון תהילים שהם מקימים אבי שאל מי עומד מאחוריכם ענו? חכם עובדיה יוסף, ברור שמיד נמצא תקציב, וגם אני הצטרפתי לארגון תהילים ובכל שבת הלכתי, לעזור לארגון תהילים, ברחוב בר אילן שעדין לא היה רחוב סלול, הרב עובדיה קרא לי ולבועז נקי ושאל מה נותנים לילדים? אמרנו כמדומני וופלה של צ.ד, או גלידה חמה.

אמר לי הרב תגיד למור אביך, שבשבת מברכים צריך להוסיף ואם יש שבת ראש חודש להוסיף עוד, ואם יש גשם עוד משהו, לימים הבנתי האדם הענק הזה, מה שחשוב לו שלילד שבא להגיד תהילים . יהיה חוץ מהוופלה עוד משהו.

רוצים שאמסור שיעור? הביאו עוגות ופירות

בקיץ של השנים תשל"ב תשל"ח אבי זצ"ל אירגן ירחי כלה בהרי ירושלים, בישיבת קרית נוער בית וגן, מרן הרב עובדיה היה מוסר את השיעור המרכזי, הוא היה מגיע לפתוח את ירחי כלה, הוא התעניין איפה אנשים ישנים? איזה אוכל הם אוכלים? ופעם אחת כשבאתי איליו בשליחות אבי ז"ל, לסגור איתו על סידרת ההרצאות ועל תוכנית "עשה לך רב" שיעובר בשידור לרשת א' אז הוא אמר לי תגיד למור אביך המכובד, שאני רוצה לתת להם שיעור אחרי שנת הצהרים, אבל בתנאי שיתנו להם עוגות ופירות טריים, לפני השיעור ואז כולם יבואו הרעיון התקבל וראיתי אז מה זה אהבת ישראל. הבאתי לו כוס תה, והוא שאל מיד איפה העוגות והפירות?

(צילום: ארכיון הרב ישראל גליס)

במסגרת ירחי כלה, היה ערב של שאלות ותשובות בלי ספרים ובלי הכנה,אבי שאל אותו, האם להביא לו את השאלות קודם ? הוא סירב, השאלות נשאלו כך, בשידור חי והתשובות היו חדות וברורות,

זו היתה תקופה של תשובות, בחדות ברורה, אבל עם הרבה אהבת האדם שהיתה בו,

באחד הפעמים כשאני מלווה אותו למונית, שתקח אותו חזרה לרחוב אלקנה, [הוא עמד על זה בתוקף שלא ילוו אותו הביתה ] הוא נעצר בכניסה לישיבת קרית נוער, "בוא תעשה תמונה יחד איתי, זה יהיה לך לתועלת "לא הבנתי אבל בפעם הבאה שהוא בא הוא, שאל יש לך תמונה אמרתי בטח והנה יש העתק של התמונה, יופי הוא ענה בשמחה אראה את זה לרבנית, תמונה יפה. העיקר לפרגן לי.

תשמ"א. ישיבת אור שמח, החליטו לערוך מגבית יחד עם ישיבת חוות דעת בבית הכנסת של משפחת ששון בג'נבה שבשוויץ, אני היתי אחראי לכל התיאומים. הוא ביקש לתת שיעור באור שמח, כדי שאם הוא ידבר שם בשוויץ הוא יוכל להגיד שהוא מכיר את הישיבה, לאחר מכן כשבאתי איליו הביתה ברחוב ז'בוטינסקי, הוא שאל את הרבנית מי צריך לנסוע איתי? והיא בעצה אתו החליטו מי ייסע עמו. היא שאלה וחקרה מי אחראי על האוכל שלו? ומי ידאג שהוא יאכל? רק כך היא הסכימה שהוא ייסע, [על הנסיעה והטיסה והשעות הרבות שהיתי לידו ומה ששאלתי והתשובות שקבלתי עוד יבוא זמן שאפרסם] ועל זה כבר נאמר "שלי ושלכם שלה היא".

רבי יעקב "גלה גלה"

אני רוצה לחזור לתקופה יותר מוקדמת, כשהרב עובדיה היה נודד בין חנויות מאה שערים ומחפש ספרים, או אצל שטיצברג, או אצל שיינברגר, ורובינשטיין וגרוסברג, חנויות עם ארונות ספרים בגובה של "45 מטר" והוא תמיד בא עם מישהו ומבקש ממנו, לעלות בסולם ולחפש לו את הספר הנחוץ לו, והאיש שבא אתו עולה על הסולם, וממרומי הסולם, הוא מקריא לו את שם הספר, והוא עונה לו מלמטה, זה הודפס במונקטש בשנת זה וזה, הרב שואל. אין מהדפוס מוורשה? שם יש תוספת של רבינו זה וזה, וכך ספר אחרי ספר בלי להתעייף.

ואם בספרים עסקינן, כשאבי ז"ל הוציא את "האנצקלופדיה לחכמי ארץ ישראל" אחרי שהוא כתב לו הערות, הוא שמח שמחה גדולה ישב ועיין בספר שעה ארוכה ומיד הוא צילם את הספר בראש והעיר הערות ותוך כדי, בלי להרים את הראש מהספר ואומר טוב עשה כבודו. שלא הכניס את האיש הזה והזה . הוא לא היה תלמיד ולא חכם הוא סה"כ לא נתן גט לאשתו, והוא מופיע בכמה פסקי דין כנאשם שלא נותן גט לאשתו,

אז בשעות ובימים אלו מאות אלפי מילים נשפכים, על ידי כתיבה, ודיבור בתחנות רדיו שונות, אבל כולם כותבים על החלק של רכב ישראל ופרשיו כי זה מה שהם ידעו בשלושים השנים האחרונות.

אז כן זה וכל בית ישראל יבכו כל אחד והבכי האישי שלו למי שהכיר מהתמונות למי שהכיר מהשיעורים או העצרות.

אבל מי יודע מה זה" גלה גלה גלה"? כן רק בני הבית יודעים שבירושלים היה רבי יעקב "גלה גלה", זה האיש שהיה מרקד וקופץ עם ספר תורה, ושר במלוא גרונו, "גלה גלה זיו הודי " והקהל עונה כנגדו "וכבוד מלכותו גלה" והרוקד הזה האיש מחנות הירקות, רבי יעקב עובדיה אביו של מרן הרב עובדיה יוסף והריקוד הזה האמיתי הביא לעולם את מרן אז יש לזה שורשים.

למה מרן נטמן בבית העלמין סנהדריה?

שמעתי עסקן אחד אומר שבפטירת הרבנית הוא יעץ לו שיטמנו אותה בבית העלמין בסנהדריה, כדי שהוא לא יראה דרך חלון הבית את בית העלמין הר המנוחות ויצטער.

אז האמת צריכה להיכתב, שישיבת פורת יוסף קנתה חלקת קברים אחרי מלחמת השחרור כשלא יכלו ללכת להר הזיתים והר המנוחות לא היה, המשבר היה גדול ישיבת פורת יוסף נשרפה בני התורה היו שבורים, והיתה סכנת חיים ולכן בחלקות שהישיבה קנתה, נטמו שם הרב יהודה צדקה הרב שבתאי אטון הרב בן ציון אבא שאול הרב צדקה חוצין ועוד.

אז כן אלו שחיו את הרב עובדיה בשלושים השנים האחרונות, חובה עליהם לבכות, כי הוא יחסר להם ואלו שיש להם את ההרגשה שנמחק חלק מרכזי בהיסטוריה של העולם היהודי של ארץ ישראל ושל ירושלים, גם יבכו, אותי זה החזיר לרב עובדיה שלי, כשנכנסתי וראיתי רב בלי מחיצת ובלי עוזרים, האיש שהיה תענוג לשאול אותו שאלות ולקבל תשובה, של מי הם הפוסקים להיתר ? ומי הם הפוסקים לאיסור, ובסוף גם תשובה, ואני הקטן באתי רק לשאול, האם מחזיק מפתחות מפלסטיק שיש בו מטבע מותר לשאת אותו בשבת.

כן. הרב עובדיה יחסר לי...

אני פורש והולך אל קברו הטרי בכניסה לבית העלמין כדי לבכות לא רק להוריד דמעה לאיש שכל כך הרבה אנשים בכו על צווארו

ת.נצ.ב.ה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר