אל אחיי החרדים לדבר ה'

האם החברה החרדית הולכת להיקרע לשניים - קיצוניים ומתונים?

המאבק סביב חוק הגיוס הוא הרבה יותר משאלת שוויון או צורך צבאי, השאלה האמיתית היא זהותה של המדינה | המאבק על הרפורמה, על המלחמה וכעת על הגיוס — כולם מופעים שונים של אותה שאלה: מי אנחנו כעם? שאלה זו אינה פוסחת גם על החברה החרדית – האם אנחנו חלק מעם ישראל? (טור דעה)

הר' יהודה טרופ (צילום: באדיבות המצלם)

החברה הישראלית נכנסה למשבר הזהות החמור ביותר מאז הקמתה. לאחר אלפיים שנות גלות, תפילה וכיסופים, חזרנו לארצנו – אך לא כאיש אחד בלב אחד, אלא כקבוצות שונות ומנוגדות. הסטטוס-קוו העדין התרופף; הקיטוב החברתי, המתבטא גם בשיתוק הפוליטי, הגיע לשיא חסר תקדים, המתח בין "מדינת תל אביב" ל"מדינת ירושלים" החריף, עד שאפילו מלחמת אחים אינה נשמעת עוד חזון רחוק.

אם בעבר הדגש היה בעיקר על הפער בין "ישראל הראשונה" ל"ישראל השנייה", הרי שכיום גם החרדים מצאו עצמם בתוך הקלחת. עלינו להבין שהמאבק סביב חוק הגיוס אינו רק בין "חרדים" ל"ישראלים", אלא משקף תהליך עמוק בתוך החברה החרדית עצמה: מחקרים מצביעים על שינוי שקט: החלוקה המסורתית בין "מודרניים" ל"שמרנים" כבר אינה מספקת, ויותר חרדים – גם שמרנים – חשים קרבה גוברת לישראליות.

האפשרות הריאלית היא שהחברה החרדית תיקרע לשניים. צעירים המבקשים לאזן בין חרדיות לישראליות ייאלצו לבחור צד: חלק יפתחו ניכור מלאכותי לזהותם החרדית, אחרים יתבצרו בה עד לקיצוניות טוטאלית. ומה שיתקבל – אינו עוד עימות פוליטי, אלא כאוס: קרעים משפחתיים וחברתיים, עוד נדבך במלחמת האחים שכבר רוחשת מתחת לפני השטח. הקרע הישראלי מתפרץ גם לתוך החברה החרדית.

המציאות החדשה מאלצת אותנו להכיר בעובדה פשוטה: החברה החרדית כבר אינה מיעוט זניח. היא קרובה להיות רבע מהחברה הישראלית, נוכחת בפוליטיקה, בתקציבים ובמערכות הציבוריות – ובו בזמן מתקשה להבין שהיא עצמה המדינה. בעבר יכולנו לראות במדינה את ה"פריץ" התורן, אך כיום אנו "הפריץ" בעצמו. אין אפשרות "להציל מהארי ומן הדוב", כאשר אנו הארי והדוב.

הדיונים ההיסטוריים על מהותה של המדינה – האם היא "אתחלתא דגאולה" או ישות שטנית המנסה לעקור את היהדות – היו רלוונטיים כשהיינו מיעוט קטן. בקום המדינה, כשהנהגתה הייתה חילונית-ליברלית, גדולי הדור קראו להתכנס בתוך "תיבת נח" ולהגן על הקיום הרוחני. היום, כשהחרדים הם חלק מהמדינה עצמה, הטענה הישנה כי ניתן “לעזוב את המדינה” או לראות בה איום היא אנכרוניסטית ומנותקת מהמציאות.

עלינו להבין שהמאבק סביב חוק הגיוס הוא הרבה יותר משאלת שוויון או צורך צבאי. השאלה האמיתית היא זהותה של המדינה. המאבק על הרפורמה, על המלחמה וכעת על הגיוס — כולם מופעים שונים של אותה שאלה: מי אנחנו כעם? שאלה זו אינה פוסחת גם על החברה החרדית – האם אנחנו חלק מעם ישראל?  

השינוי אינו מתרחש רק בתוך החברה החרדית, אלא גם בתוך החברה הישראלית בכלל: מחקרים מראים שיותר ויותר חילונים מפתחים זהות יהודית, וסקרים מצביעים על כך שגם צעירים המעוניינים בזכויות ליברליות, מבקשים חיבור ליהדותם. מתווים רבים מראים כי ניתן ליישם זאת בפועל, אך הם נתקלים בקושי מרכזי: החשש ממחיקת זהות גורם לכל קבוצה להתבצר בעמדתה, ולמנוע שינויים שעשויים להיתפס כפגיעה בזהות.

בדיוק בתקופה זו יש לחברה החרדית מה לתרום. כשהצדדים מתבצרים בעמדותיהם ומתקשים לשמוע זה את זה, היא יכולה, בזכות הפרגמטיות הטבעית, ליצור דיאלוג בין חלקי העם. היא מסוגלת להחזיק במתח בין המדינה כהגשמת חזון הגאולה לבין המדינה כמוסד פרגמטי, הפועל למען כל אזרחיה. אולם בשביל כך עלינו להכיר בשאלות הקיומיות שבאו לפתחנו, להבין שאנו בתקופה חדשה הדורשת הכרעות חדשות.

אנו עומדים בצומת קריטי לעתידו של עם ישראל, והחברה החרדית מחזיקה בהזדמנות ייחודית להשפיע על צורת המדינה היהודית. עלינו להפנים את משמעות הרגע ולהבין את האחריות שמונחת על כתפינו. נכון שעלינו לצופף שורות ולשמור על אחדות, ולא להפוך לשעיר לעזאזל במאבק החברתי, אך בו־זמנית איננו יכולים להישאר אדישים לגורל העם.

לפנינו הזדמנות גורלית וחד־פעמית לשרטט חזון חדש למדינה יהודית ודמוקרטית. הבה נשתמש בכוחנו כדי להיות שותפים פעילים בעיצובו.

 הכותב הינו אברך כולל

לפרסום טורי דעה בכיכר השבת ניתן לפנות לאימייל elid@kikar.co.il

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (84%)

לא (16%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

14
מה אתה מציע תכלס?
אבי11
13
אין התייחסות למנהיגי הדור.... שם צריכה ככל שיהיה ההחלטה
אציק
12
1. למי אתה קורא מתונים ולמי קיצוניים? כי לפי הכתבה זה מזכיר את השמאלנים שקוראים לסרוגים קיצונים ואולי טוב שנתפצל. כמו שהציונות הדתית התפצלה בזמנה ורואים את תוצאות החזרה בשאלה בכל מבחן סטטיסטיקה. 2. מזה חזון חדש מדינה יהודית ודמוקרטית- דמוקרטית זו מהות חשובה ביהדות? 3. חשוב לציין שהנך אברך כי זה לא נ
פיצול יכול להציל את החרדיות
11
הכל קישקושים, חרדים הולכים אחרי גדולי הדור ואין ולא יהיה גדול אחד מאחורי המודרנים שלא מצליחים לחיות בחברה הישראלית עם זהות של דוס ומלוכלך של חרדי
יהכגג
10
מילים כדרבנות
שכנא זלמנוביץ
9
בכל פעם מחדש תמה אנוכי על האומץ של אנשים מן השורה אברכים ככל שיהיו ,להביע דעה בנושאים ששייכים ומוכרעים ע"י גדולים עולם ..
אליהו
הוא לא הביע דעה אלא דיאגנוזה . הוא ניתח את המציאות, ולא בא להכריע . ה כרעה היא אכן בידי גדולי ישראל, אך מוטל עלינו לדון בבעיה. וכמובן לתת את ה כרעה לגדולי ישראל . אך איך נדון בבעיה אם לא נדע מהי . כותב המאמר בא לדבר על מהי הבעיה בעיניו.
שמואל שניאור סולומון
8
מאמר כזה יכול לכתוב או רשע או תמים... מי שלא יודע לקרוא מציאות מטיף לחכמי ישראל ? מזה בן מזה - יזה, ושאינו לא מזה ולא בן מזה יאמר למזה בן מזה מימיך מי מערה ואפרך אפר מקלה ?
אדם
7
כשהגעתי בטור למילים "בקום המדינה כשהנהגתה היתה חילונית-ליברלית" נחנקתי מצחוק..... הרי בקום המדינה הנהגתה היתה אולי חילונית אבל ממש לא ליברלית והרחק מכך, הליברליות חדרה לאזורנו בשלושים שנה האחרונות בקושי, ואפשר לומר שההנהגה בישראל מעולם לא היתה ליברלית יותר מעשור האחרון....
קצת היסטוריה לא תזיק
את מבין שהוא לא התכוון לליברלי במובן היום אלא ביחס לדתיות, נכון?
אשר
6
החברה החרדית קרועה לעשר או עשרים כבר מזה שנים רבות
אהרן
5
אני קורא את הטור הזה, ומנסה, באמת מנסה, למצוא איזה גרעין של מחשבה. אבל כל מה שאני מוצא הוא אוסף של סיסמאות וקריאות פעולה ריקות מתוכן. הכותב מדבר על "דיאלוג", אבל בין מי למי? הרי כל מי שמסתכל על המציאות מבין שהעולם החרדי והעולם החילוני פועלים על פי מערכות הפעלה שונות בתכלית. כשצד אחד מפרש את המציאות
שמואל
4
מסכימה ממש. אנחנו חרדים שמרנים למדי, ומרגישים דמשהו פה לא עובד. רוצים תורה, בטח, בעלי אברך, אבל מרגישים שאין מקום רק לצעקות אלט לפתרונות.
משהו
3
לא זהות ולא מדינה ואין צורך בכל גיבובי השטויות הללו. "ועד בית" אתה מכיר את המשמעות? זהו! כל היתר ריגושים וקשקושים חסרי מטרה. מי שחושב ש'ועד הבית' הופך לאיזה מהות של מדינה, אישיות, מהות פנימית - טועה טעות גדולה וענקית. ולא מבין את משמעות החיים כלל! חבל שלא לומדים דברים כאלו פשוטים בכולל שלך! דיאלוג,
חביבי
2
הציבור החרדי אינו מיעוט וצריך לקחת אחריות על קהילתו ועל עם ישראל שמשווע לחיבורים רוחניים ומסורתים. כיצד נשפיע אם לא נפתח את השערים? האתגרים הכלכליים שאנו 'גוזרים' על עצמנו הם לא פשוטים. צריך לחשוב על עתיד ילידנו בהיבט הרוחני והגשמי. בריזה מדינה נגדל אותם? האם יש לנו אחריות על עם ישראל שאינו חרדי?
שייני
1
כיף לקרוא מאמר מדוייק כל כך . בשביל למצוא פתרון צריך להבין קודם את הבעיה והמאמר מנתח את הבעיה בצורה מדוייקת . כיצד נתקדם הלאה ? זו השאלה שכולנו צריכים לשאול את עצמנו ? כיצד נשמר את עולם התורה ואת הציבור החרדי והישראלי מחוברים אליו זה השאלה שעומדת בפנינו? וזו השאלה שאנו כציבור צריכים להתעסק בו.
שמואל שניאור סולומון

אולי גם יעניין אותך:

עוד בדעות: