מאזעקה להזנקה: הורים, כך תעסיקו את הילדים

לילדים משעמם? כולנו מתפללים שהמערכה תגיע לסיומה, אך כדאי לדעת שהבית יכול לספק הזדמנויות נפלאות להתפתחות • מגוון פעילויות עם אביזרים שנמצאים בכל בית (משפחה)

נאוה גליס | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

שלוש המילים הפופולריות ביותר בימים האחרונים הן ללא ספק: "אמא, משעמם לי!", ואם אתם תושבי הדרום, סביר להניח שהן כבר הפכו ללחן קבוע בשגרת היום.

כולנו מתפללים ומקווים שהמערכה הזו תגיע לסיומה, אך כדאי לדעת שהבית יכול לספק לנו הזדמנויות נפלאות להתנסויות סביבתיות מקדמות לילדים.

מבלי שנשים לב, הפסיביות שמשתלטת על ילדי דור הטכנולוגיה פוגעת בתהליך שעל המוח הרך שלהם לעבור כדי להתפתח באופן תקין. משחקים ברחוב ובבית, המהווים אבן יסוד ללמידה, נחסכים היום מילדים רבים והם סובלים מקשיים ברמה כזו או אחרת, בתפקודים בסיסיים כמו כתיבה וקריאה, תפקודים חברתיים והתנהגויות שונות (בגיל מוקדם יותר: זחילה, עמידה, הליכה ועוד).

אז מה עושים? הפתרון הוא הפחתת זמן הצפייה במסכים וחשיפת הילדים לכמה שיותר התנסויות בתחושה ותנועה. ראשית, הן יעסיקו אותם ושנית, ישפרו מיומנויות רבות במוטוריקה גסה ועדינה, מיומנויות תחושה, ויגבירו את יכולת הקשב שלהם.

בפעילויות הבאות ניתן להשתמש באביזרים שנמצאים בכל בית, בהתאם לגיל הילדים. כמובן שתוכלו להוסיף רעיונות כיד הדמיון הטובה עליכם:

במטבח:

סגירת ופתיחת בקבוקים, סחיטת פירות, רידוד בצק, סחיטת סמרטוטים, "השחלת" פסטות או בייגלך על חוטים, שיפודים, בשלב שני ניתן להשחיל לפי דגמים (למשל: 1 פסטה, 2 בייגלך, 1 פסטה, 2 בייגלך, וכן הלאה).

מיון שעועית לבנה ואדומה לתוך בקבוקונים כמו בקבוקוני תרופות או תמציות (מוטוריקה עדינה).

אפיה היא הזדמנות ללימוד כמויות, קריאת מתכון, ושילוב של מספר התנסויות, לצד חדוות היצירה ואינטראקציה חברתית.

קילוף פירות וירקות, חיתוך סלט, וכן, גם הדחת כלים.

במרחב הבית:

תליית חוט או חבל בגובה גבות הילדים (מעל העיניים), ובעזרת אטבי כביסה ניתן לתלות בגדים, מגבות או גרביים לפי זוגות. אפשר לשלב תליית בגדים על ידי שני ילדים, כל אחד עומד מצד אחר של החבל, זורקים קובייה וכל ילד תולה מספר פריטים מצד אחר של החבל, לפי סכום הנקודות שיצאו לו בזריקת הקובייה, עד שנפגשים. בשלב הבא, ממשיכים להטיל את הקובייה אך הפעם מורידים את הפריטים.

לחלופין, ניתן להכין מראש כרטיסי מילים או אותיות, תלוי בגיל הילד, ולהרכיב משפטים או מילים.

פעילות זו עובדת על התחושה, על חיזוק חגורת כתפיים וכן על תיאום עין-יד.

מסלול תנועה:

כל ילד בתורו בונה מסלול תנועה וכל הילדים הולכים בו לפי ההוראות.

לדוגמא: 'עלה על הכיסא, דלג מעל הכרית, זחל מתחת לכיסא, הסתובב סביב הקערה, זרוק את הכדור לסל הכביסה'.

פעילות על מזרנים:

גלגולים קדימה ואחורה, גלגולים לצדדים, ללכת באופנים שונים, כמו קדימה ואחורה, על האצבעות, על העקבים. לשכב על המזרן ולעשות "אופניים" ברגלים, וכמובן, החביבות מכל - קפיצות!

שתהיה לכולנו חופשה שקטה, נעימה ומועילה.

הכותבת היא מנחת הורים מוסמכת בגישה הנוירו-התפתחותית. navagelis@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר