החינוך בראי הפרשה

החלטה גורלית / הרב אברהם בורודיאנסקי

כמה ילדים קדושים וטהורים ובנות סמינרים צדיקות נושרים ונושרות ממערכות החינוך רק בגלל רצון ולחץ של ההורים לשלבם במוסד שהוא כבוד מדומה למשפחה (פרשת השבוע)

(צילום: שאטרסטוק)

הורים רבים שואלים את עצמם מתי הוא הזמן הגורלי ביותר לעתידו וחינוכו של הילד, השאלה מלבד היותה מעניינת ומאתגרת כלפי עצמה היא חשובה ובעלת משקל כבד לעתידו של הילד, השאלה הזו חייבת להישאל כלפי כל ילד והורים אשר לא יודעים להצביע על הרגע הנ"ל נמצאים בסיכון משמעותי של ילדם כי יתכן ומחוסר תשומת לב ראויה הם ידלגו על הרגע הגורלי הכה חשוב, אם השאלה תשאל אנו כבר במקום טוב, הבעיה היא שלעיתים היא נשאלת מאוחר מידי....

כל ילד יודע לספר את הניגודיות האדירה שבין יעקב ועשו כבר מצאתם מרחם אימם ועוד קודם, השאלה שראוי לחשוב עליה האם גורלו של עשו היה חרוץ עוד קודם שנולד ללא יכולת שינוי המציאות, האם הוריו לא יכלו להשפיע עליו לשנות את אורחותיו הנוטים מדרך האמת ובכך לגרום לו להיות שונה?! ולא להיות עשו החי על חרבו שיוצ"ח חקוקים עלי ספר בהיסטוריה היהודית על ידי דם שנשפך כמים.

הרש"ר הירש על הפסוק ויגדלו הנערים, מגלה לנו מהו אותו רגע גורלי- "דווקא משום כך צריך לגדל כל ילד "על פי דרכו" ולחנך אותו למטרה האחת הגדולה, כפי דרכו המיוחדת לו, ובהתאם לכוחותיו, צורת חינוך שתושיב תלמיד כיעקב ותלמיד כעשו על ספסל לימודים אחד באותו סדר יום ובאותה דרך לימוד ותגדל את שניהם לחיי לימוד ומחשבה סופה שתקלקל אחד מהם ה"יעקב" ישאב מבאר החכמה בעניין וחשק גוברים והולכים, ואילו ה"עשו" רק יצפה ליום שבו יוכל להשליך את הספרים הישנים, ואיתם יחד שליחות חיים גדולה, שעליה למד באופן חד צדדי, ובדרך דוחה המנוגדות לחלוטין לטבעו. עכ"ל

הטעות החמורה בחינוך ילד היא לחשוב שהילד דומה לאחים שלו, ויכול ללמוד כמו האחים שלו, ובאותם מוסדות, הורים צריכים להפנים שכל ילד הוא עולם בעצמו עם כוחות ויכולות שונות, ובהחלט יתכן ובילד החמישי שלהם הם יצטרכו למצוא סוג מוסד שונה ממה שהכירו עד היום במשפחתם ואולי קצת מנוגד לעולמם, כי הילד הוא עולם שונה עם דרכו שלו, לא ניתן להושיב על אותו ספסל לימודים שני אחים רק בגלל היותם אחים, זוהי טעות חינוכית ממדרגה ראשונה.

ממשיך הרב הירש וזועק: אילו היו יצחק ורבקה חוקרים לעומק בטבעו של עשו, אילו שאלו את עצמם בשלב מוקדם, איך יכול אחד כעשו- עם כל הכח, הכישרונות, והאומץ הרדומים בו- להטות שכם לעבודת ה', הרי שאז הגיבור לעתיד לא היה הופך ל"גיבור צייד" אלא "גיבור לפני ה' " אמיתי. יעקב ועשו, למרות טבעיהם השונים, היו נשארים אחים תאומים ברוחם ובדרך חייהם,כבר מזמן מוקדם הייתה באה חרב עשו בברית עם רוח יעקב, ומי יודע לאן היו פונים דברי ימי עולם.

החיוב של כל הורים הוא לעמוד ולחקור לעומק את טבעו של הילד, ובעיקר לשאול את עצמם בשלב מוקדם בחינוכו של הילד, איך ניתן למנף את כוחותיו של הילד הזה כאוצר עצמאי ללא קשר לאחים שלו, איך ניתן מתוך עולמו שלו בדרכו שלו עם כישרונותיו המיוחדים לו להביא אותו לשיא ההצלחה, כי הושבת ילד במוסד לא מתאים לו ובדרך שלא מתאימה לו , לא רק שהורים שכאלו הם חוטאים בפיקדון שהקב"ה נתן להם, יתכן והם פוגעים באנושות כולה, כי אז הייתה באה חרב עשו בברית עם רוח יעקב, ומי יודע לאן היו פונים דברי ימי עולם, בהחלט ניתן לשנות סדרי עולם עם החלטה נכונה חוקרת ומעמיקה.

לדעת הרש"ר הירש גורלו של עשו להיותו איש שדה יודע ציד איננה הייתה גורל חרוט והיה ניתן לשנותו על ידי חינוך המתאים לעשו בדרכו שלו, תרעדנה היד לכתוב שורות אלו אך ביותר ירעד ויפרפר לו הלב לחשוב כמה ילדים קדושים וטהורים ובנות סמינרים נושרים ונושרות ממערכות החינוך רק בגלל רצון ולחץ של ההורים לשלבם במוסד שהוא כבוד מדומה למשפחה ולא מוסד המתאים באמת לנפשותיהם, הורים שכאלו מקריבים את ילדיהם על "מזבחו של עשו".

הכותב הינו ראש בית המדרש ברקאי- ישיבת ההסדר החרדית חיספין

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר