החינוך בראי הפרשה

מתי ומדוע נכשל נתניהו בעימות תקשורתי?

יצחק מרדכי הצליח לגרום לנתניהו חוסר בטחון עצמי, ולהפסיד בעימות ללא ספק, מרדכי יצא מהעימות כשידו על העליונה וכל עיתוני הבוקר למחרת חגגו על האירוע, מה קרה שם? (יהדות)

ארכיון (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

אחת התופעות המתסכלות בנישה החינוכית זה חוסר תקשורת. כאשר כמחנך/הורה אתה מנהל דיאלוג עם בן שיחך המתחנך, ניתן להעביר את המסר ואת הדעה באופן ראוי וטוב, כל עוד כללי הדיאלוג והשיחה נשמרים באופן תקין ואפילו מכבד, אך ברגע שהשיחה יוצאת מפרופורציות והופכת לחילופי האשמות, תוך התגוננות בעמדתך האישית, ללא הקשבה אל העומד מולך, או שמאבדים את כללי השיחה הבסיסיים שכוללים כללי דיבור נאותים, נימוסים, ואפילו תחושת איבוד הכבוד ההדדי, השיח הופך למונולוג ומאבד את אפקט הדיאלוג.

בעולם הפוליטי נחקקה דוגמא טובה לעניין זה - בשנת 1999 התקיים עימות תקשורתי בין המתמודדים לראשות הממשלה, בנימין נתניהו, אהוד ברק, יצחק מרדכי, כאשר עיקר הזירה הייתה בין שני הראשונים. בדקה האחרונה הודיע ברק שאיננו משתתף בעימות, ונתניהו הגיע לעימות מול מי שהיה עד לא מכבר שר הביטחון בממשלתו. תחושת נתניהו הייתה מעולה לאור ניסיונו העשיר בעימותים בהיותו שגריר בחו"ל, והעימות הנוכחי היה כמעט חסר משמעות מבחינתו.

אך המציאות הייתה שונה ויצחק מרדכי הצליח לגרום לנתניהו חוסר בטחון עצמי, ולהפסיד בעימות ללא ספק. מרדכי יצא מהעימות כשידו על העליונה וכל עיתוני הבוקר שלמחרת חגגו על האירוע. אנשי מקצוע שלמדו ולומדים את אותו העימות, מצביעים על כך שנתניהו איבד את העשתונות כאשר מרדכי התחיל להשתמש בתנועת ביטול בידו מספר פעמים תוך גיחוך חצי מחויך, בפניו מבט מזלזל. נתניהו היה מופתע מהזלזול וחוסר הכבוד שהפגין מרדכי, שהיה עד לא מכבר שר הביטחון בממשלתו ובכך הוא איבד את לשונו והפסיד בעימות. תחושת נתניהו הייתה שהיושב מולו הגיע טעון וחסר התחשבות, ובכך הפך מרדכי את העימות למונולוג שלו, ובמקרה זה הצליח להביא לניצחון בעימות.

חוסר תקשורת גורם גם לטובי אנשי המקצוע לאבד את יכולת ניהול שיח והבנה עד איבוד עשתונות, ככל שדברים אלו נכונים כאשר מדובר בשדה החינוכי המלאכה מורכבת פי כמה וכמה, כאשר הרצון לאפשר לחניך להצליח בחיים ולהעניק לו אהבה וכלים נתקל בחומה בצורה ובעיקר כזו שאיננה מובנת מה מקורה, הופך את הרצון להעניק אהבה לתסכול ענק ובעיקר דאגה לעתידו.

שבעתיים קשה הדבר כאשר אותה חומה בצורה מקבלת סיוע של חמלה ורחמים מסביבתו הביולוגית של החניך מול המערכת החינוכית ובמיוחד כאשר זה מההורים שבתמיכתם זו מנציחים את הכישלון ואת חולשותיו של החניך. כל זה מתוך רחמים זמניים ומדומים, שללא ספק בטווח הארוך יבינו גם יבינו את הטעות ברחמים אלו.

בשיחות שמקיימים עם חניכים התחושה היא שהחניך חסר יכולת בחירה בדרך החיים, גם אם נגלה אצלו בסיס פנימי של נקודת רצון נפגוש בו לשיחה אישית חוזרת מהר מאוד, על אותם בעיות, כביכול לא שוחחנו עליהם אתמול שלשום. אכן קיים אצל חניכים אלו חוסר יכולת לבחור באור האמת גם כאשר הם מודעים היטב שזוהי טובת חייהם, והם מפסידים את עולמם בזה ובבא בבחירות שגויות שלעיתים הם קשות ומרחיקות לכת.

הרש"ר הירש בפרשתנו (ויקרא פרק יא פסוק מג) מוביל אותנו להבין שאכילת מאכלות אסורות מגבירה את התאווה להנאות אסורות. יחד עם זה היא מביאה טומאה לכלל האישיות. והטומאה היא חוסר חירות מוסרית ושיתוק הרצון המוסרי החופשי, שנועד להשתלט על כוח התאווה, אתה לא מבין למה החינך/הבן שלך לא מצליח לבחור בדרך הנכונה, אתה רוצה להבין מהי החומה הבצורה הזו, היא תוצאה ישירה של חוסר הקפדה על כשרות ועל הדברים הנכנסים לפה.

כי הרצון החופשי הוא תנאי יסוד לקדושה - שהיא מטרת השיא של השלמות המוסרית; ואין קדוש אלא מי שמוכן - מתוך שמחה ובלא מאבק - לקיים את דרישות הרצון האלוהי. על הרצון החופשי להתנגד לתאווה, המוליכה את האדם בדרכים לא - מוסריות; ואכילת מאכלות אסורות משתקת רצון זה. אכילה זו משחיתה את הווייתנו הנפשית משתי בחינות: היא מביאה לידי שיקוץ נפש - מעוררת ומגבירה מאוויים לא - מוסריים; יחד עם זה היא גם מביאה לידי טומאה; שהרי היא משתקת את הרצון המוסרי החופשי, שנועד להשתלט על אותם מאוויים.

הרש"ר הירש בדבריו מביא לנו תרופת פלא לבקיעת אותה החומה הקשה על ידי הקפדה על המותר בפיך, אם אתה מכניס לביתך מאכלים כאלו ואחרים או לא חינכת את ילדיך להבין מהם כללי הכשרות הנכונים על פי השולחן ערוך, אל תתפלא כאשר תעמוד מול החומה הקשה ההיא מתוסכל, היא נבנתה משורות שורת של מאכלים אסורים (גם כאלו שכתוב עליהם כשר).

שיקוץ נפש מפנה את מאוויי האדם למטרות המנוגדות לתורת ה'; והן התורה היא הביטוי לרצון ה'; ונמצא, שהאדם מתאווה לתועבת ה' אשר שנא. אכילת מאכלות אסורות מגבירה את התאווה להנאות אסורות. יחד עם זה היא מביאה טומאה לכלל האישיות. כבר ביארנו פעמים אחדות, שטומאה היא חוסר חירות מוסרית (ראה פי' לעיל עמ' פג, קכג). היא שיתוק הרצון המוסרי החופשי, שנועד להשתלט על כוח התאווה. הרצון החופשי הוא תנאי יסוד לקדושה - שהיא מטרת השיא של השלמות המוסרית; ואין קדוש אלא מי שמוכן - מתוך שמחה ובלא מאבק - לקיים את דרישות הרצון האלוהי. על הרצון החופשי להתנגד לתאווה, המוליכה את האדם בדרכים לא - מוסריות; ואכילת מאכלות אסורות משתקת רצון זה. נמצא, שאכילה זו משחיתה את הווייתנו הנפשית משתי בחינות: היא מביאה לידי שיקוץ נפש - מעוררת ומגבירה מאוויים לא - מוסריים; יחד עם זה היא גם מביאה לידי טומאה; שהרי היא משתקת את הרצון המוסרי החופשי, שנועד להשתלט על אותם מאוויים.

הכותב הינו ראש בית המדרש ברקאי וחבר אגוד ענ"ף

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

3
והקביעה שאיציק מרדכי ניצח בה, היא הזויה לחלוטין. נתניהו לא היה במיטבו, אך באותה מידה, איציק מרדכי הוולגרי, יכל לקלל בערבית קללות של תיגרת נהגים, וגם אז נתניהו לא היה יודע איך להגיב. זה בערך מה שאיציק מרדכי עשה אז, והקביעה שהוא ניצח בעימות, היא קביעה של עתונאים חנפנים, וכנראה שכך נקבעה הלכה לדורות.
זלמן
אכן. מסכים. גם אני ראיתי את העימות ובתחושה שלי היה תיקו. בעשרים דקות הראשונות איציק מרדכי תקף את נתניהו ונראה שנתניהו לא היה מוכן לזה. לאחר מכן, נתניהו הבין שלאיציק מרדכי אין תוכן בדבריו ולא יותר מדי דוגמאות, ותקף בחזרה. יתרה מכך, נתניהו הציג דרך (גם אם לא הוכיח שיישם אותה) והבטחות מה יעשה (שנראות ס
עמרי
2
עמוק ומעורר מחשבה
יוסי
1
הלחמתם שני מאמרים בנושאים שונים?
חיים

עוד בפרשת השבוע:

הפרשייה

מדי שבוע ב"כיכר השבת" במסגרת התוכנית 'דבר ראשון' הרב נפתלי וסרמן מגיש רעיון מיוחד על פרשת השבוע שיעוררו את הסעודה בשולחן השבת המפואר בביתכם • והשבוע: פרשות אחרי מות קדושים (יהדות)

|

שיעור בפרשה

הרב שמואל אברמובסקי, ראש כולל אברכים בפתח תקווה, בשיעור מיוחד על פרשות אחרי מות קדושים - במשנתו של רבי שמעון, שיעור נפלא לל"ג בעומר | השיעור נמסר בכל יום רביעי בביהמ"ד "מונקאטש" בפתח תקווה • צפו בשיעור המלא (חרדים)

|

שאלות בפרשה

מה הקשר בין מות בני אהרן לעבודת יום הכיפורים? מה טעם איסור אכילת דם ומדוע הוא מכפר על הנפש? וגם, האם ניתן לא להיכשל היום בעולם הדיגיטלי? • הרב ישי וליס, מרצה ב'ערכים' עונה על כל השאלות של שוקי סלומון על פרשות אחרי מות קדושים • צפו (יהדות) 

|

הפרשה בפרסית

רוצים דבר תורה מיוחד לשולחן השבת בביתכם? • פרשת השבוע בפרסית מאת הרב שלמה זביחי, רב יהדות 'משהד' (איראן) ורב קהילת 'תפארת רפאל' • צפו בוורט לפרשות אחרי מות קדושים (פרשת שבוע)

|
ש

"זה ממש פיקוח נפש":

קריאת קודש מזעזעת יצאה מפיו של הגה"צ ר' שמעון גלאי, המתריע על מצב חירום של ממש: אלמן סיעודי עומד בפני סילוק מבית האבות בשל חוב שהצטבר, מצב המוגדר על ידי מרן כ"פיקוח נפש ממש" (חרדים)

אסף מגידו|מקודם

ממזרח וממערב

צבי יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של 'חדשות i24', עוזב את ענייני איראן, החמאס והאיומים על מדינת ישראל ומגיש פינה מיוחדת ב'כיכר השבת' על פרשת השבוע • בפינתו מגלה יחזקאלי בתוך החושך של החדשות את אור התורה והיכן פרשת השבוע נוגעת בלב שלנו • צפו בפינה לפרשות אחרי מות קדושים (יהדות)

|

פרשת אחרי מות קדושים

דווקא בימים אלה – שבהם הפילוג מכאיב, והמרחק בין לבבות גדל – דווקא עתה עלינו לחזור אל היסוד. לאהוב את כל יהודי, גם אם דעותיו אחרות, גם אם דרכו שונה. כי אם לא נדע לאהוב את אחינו – לא נוכל באמת לאהוב את עצמנו (פרשת שבוע)

|

קורץ און שארף 

פרשת השבוע (אחרי מות-קדושים) אנו מצווים על מצוות התוכחה | כיצד נסייע לחברינו שלא יעשה עבירות? ומה בין מדינות פולין שנודעת בסגנונה החריף לבין מדינת אשכנז המתונה והמדודה? "ערבים זה לזה" (יהדות, פרשת-השבוע)

|

צפו בשיעור

בשיעורו על פרשת השבוע - פרשת אחרי מות - קדושים, מסביר הרב אברהם יוסף שוורץ, מהו המשל שהמשיל ר' אליהו לופיאן זצ"ל מבנייתו של מגדל שלום בתל אביב?וגם, "כַּמַיִם הַפָּנִים לַפָּנִים, כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם". מדוע לא נאמר "כְּמַרְאָה הַפָּנִים לַפָּנִים, כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם"? הרי רגילים להסתכל על הפנים במראה ולא במים?! (יהדות)

|

נושא בפרשה

פרשת השבוע אחרי-קדושים, עוסקת באיסור ‘הנקמה’ | מה בין שרף לנחש? ומה בין נקמה רגשית לנקמה על כבוד שמים | כיצד ת"ח צריך לדעת לנקום? (יהדות, ופרשת-השבוע)

|
ש

אלמנה ו-4 יתומים

טרגדיה מזעזעת בפתח תקווה: הרב דורון שקד ז"ל בן 37 , אב לארבעה, קרס במפתיע לעיני בני משפחתו ונפטר מדום לב • האלמנה חזרה ברגל במוצאי החג כדי לבשר לילדיה שאביהם נפטר • ארבעה יתומים ואלמנה צעירה וחסרת אמצעים נותרו ללא משענת • המשפחה שרויה בקריסה כלכלית ורגשית (חרדים)

אסף מגידו|מקודם

נושא בפרשה 

פרשת השבוע (אחרי-קדושים) אנו עוסקים במצוות 'לא תקיפו' | תמיהתו הגדולה של רבי עקיבא אייגר זצ"ל, האם אסור לסרוק את פאות הראש במסרק? |  מה יישב על כך חתנו בעל החתם-סופר? ולכבוד מי מותר לסרק את הזקן והפאות? (יהדות, פרשת-השבוע)

|

לא תקיפו

פרשת השבוע (אחרי-קדושים) עוסקת במצוות ‘לא תקיפו’ שיש להותיר פאת ראש ופאת זקן | מה שאל מרן האמרי-אמת מגור את ילדי תלמוד-תורה ‘עץ חיים’ ומה השיבו לו | והאם יש רמז לתירוצם של הילדים בתורה? (יהדות, פרשת-השבוע) 

|

נושא בפרשה

מצוות ערלה שבפרשתנו 'אחרי -קדושים' היא היסוד למנהג ישראל להכניס את הילד לעול תורה בדיוק בגיל שלוש | מה המקור למנהג וכיצד הוא קשור למצוות ערלה בפירות האילן | והיכן הרמז בפרשה לחגוג את ה'חלאקה' בקברו של רבי שמעון בר יוחאי? (יהדות ופרשת- השבוע)

|

פרשת השבוע | צפו

בשיעורו על פרשת השבוע - פרשת תזריע - מצורע, מסביר הרב אברהם יוסף שוורץ, מהי מטרת מריחת דם הקרבן והשמן על אוזנו של המצורע, וכיצד זה רלוונטי להיום שאין לנו בית מקדש? וגם, מדוע לא רוצעים את אוזנו של המצורע, כפי שרוצעים את אוזנו של העבד? | צפו (פרשת השבוע)

||
2
ש

תשלחו לי שמות!!

לראשונה בחייה, הרבנית לאה קולדצקי תחי', בתו של מרן שר התורה רבי חיים קניבסקי זצוק"ל, יוצאת בהבטחה נדירה ודחופה שלא נראתה כמותה – מקרה חירום של הכנסת כלה (צדקה)

כיכר בשיתוף קופת העיר|מקודם
זמני היוםמזג אווירפנו אלינוקריירהמדיניות פרטיות