יאיר אטינגר: לדרעי אין ברירה אלא להישאר בש"ס

דרעי חווה השפלה קשה בישיבת מועצת חכמי התורה ביום חמישי האחרון, כך מעריך עיתונאי 'הארץ' יאיר אטינגר. לדבריו: "לדרעי אין ברירה אלא להישאר בש"ס" (חדשות, בחירות 2013)

אריה דרעי (צילום: פלאש 90)

העיתונאי יאיר אטינגר, כתב לעניני חרדים של עיתון 'הארץ', פרסם בסוף השבוע טור מיוחד על מצבו של אריה דרעי ועל מצבה של ש"ס בימים אלה.

לפי אטינגר, דרעי חש כעת מבוזה, זאת לאחר שהוא שובץ רק במקום השני ברשימה, כשתואר היו"ר החלקי בו זכה הינו בעל סמכויות רציניות.

בנוסף, המכה השניה שנפלה על מחנה דרעי, היא אי רצון חברי המועצת לשבץ את הרשימה בעלת השמות שהציע דרעי למועצת.

'כיכר השבת' מביא את טורו המלא של יאיר אטינגר כפי שפורסם ב'הארץ'

אריה דרעי, שקיבל ראשון את רשות הדיבור, רצה למסור כמה הודעות, כוכביות קטנות על יד רשימת ש"ס לכנסת שהוקראה זה עתה לעיתונאים מפי מזכיר מועצת חכמי התורה. "אצלנו", דרעי הכניס קטנה לכיוונו של עמיר פרץ, הרכש החדש של "התנועה", "כפי שאתם רואים, ברוך השם אף אחד לא ערק, ואף אחד לא ברח". עוד הוסיף וטען בלי למצמץ, כי בש"ס "המקומות לא חשובים, התארים לא חשובים". ללמדך שבש"ס, גם מי שמפסיד נשאר, אמנם ממעיט בערך ההפסד, אבל נשאר. במיוחד כשאין לו שום ברירה אחרת.

לדרעי אין כנראה ברירה אלא להישאר בש"ס ולהוביל את מטה הבחירות שלה, והסטירה שהוא חטף אתמול (חמישי) – מקום שני ברשימה, בלי סמכויות יו"ר ומבלי שהצליח להכניס את נאמניו לרשימה לכנסת – שחררה אותו בעיני עצמו ובעיני אנשיו ממחויבות לאריאל אטיאס ואלי ישי.

דרעי הצהיר במסיבת העיתונאים שבה הוצגה הרשימה, כי החל מיום ראשון "אנחנו הולכים לעבוד בכל הכוח, נסתער על המשימה ואנחנו נצליח בעזרת השם". "אנחנו" זה לא הוא ושותפיו למשולש ההנהגה, שנראה כי כל אחד מהם עובד על הבחירות האלה לבדו. במטה ההסברה שבראשות אטיאס מבטיחים "קמפיין חזק" שייצא לדרך בשבוע הבא ויסיח את הדעת מהיחסים האישיים בין המנהיגים. מבחינתו של דרעי, זה הוא לבדו, עם האנשים שהוא הספיק למנות כראשי מטה הבחירות. לדבריו, הם הולכים "לישון בשטח" עד 22 בינואר. השאלה היא אם הם יהיו שם גם בשעות היקיצה.

כן דרעי חוזר, שוב חוזר, אבל כעת מלווה את החזרה הזאת הכרה במגבלות הכוח שלו ושל ש"ס, ולא מעט שאלות. בראשן: האם יצליח לשמור על כוחה של המפלגה או, כפי שהבטיח, אף להגדיל אותו, והאם יצליח לשמר את מעמדה בממשלה הבאה? התזזית וסדר היום שקובעות בימים האחרונים מפלגות המרכז והשמאל לא מבשרים טובות לש"ס ולחרדים בכלל.

דרעי התעורר אתמול בבוקר והבין: הוא במלכודת, לא יכול לבלוע ולא להקיא. דרישתו לקבל סמכויות של יו"ר מפלגה נראו חסרות סיכוי בשל התנגדות תקיפה של שותפו אלי ישי ובעיקר של שותפו אריאל אטיאס, האיש החזק מול בית הרב עובדיה יוסף. מועצת החכמים לא מתכוונת לפרוץ לפי שעה את המשולש הרעוע דרעי-ישי-אטיאס, שאותו יצרה במו ידיה לפני חודשיים.

דרעי גם לא יכול לסגת: הוא הממונה על מטה הבחירות של ש"ס שבינתיים מקבל ציון נכשל. מחסום 11 המנדטים בסקרים נראה בשבועות האחרונים לא עביר, בעוד שכל תוצאה של פחות מ-13 מנדטים בקלפיות תיזקף לחובת דרעי ככישלון. ש"ס מדשדשת בסקרים וקרועה במשחקי הכס המתישים בצמרת.

אתמול נחתכו דברים: דרעי נאלץ להסתפק במקום השני ברשימה, אחרי ישי שנותר ראשון אך משולל תואר היו"ר שבו נשא בבלעדיות כמעט 13 שנה. דרעי קיבל פרס ניחומים, מינוי כבא-כוח סיעת ש"ס מול הכנסת וועדת הבחירות. אטיאס שלישי, ולאחריו נמשכת רשימה זהה לזו של הכנסת היוצאת (להוציא את חיים אמסלם שהקים מפלגה משלו).

זו רשימה אפרורית ברובה שבה יש ח"כים מהוותיקים במשכן, מקצתם פרלמנטרים חרוצים, אבל לא הרבה יותר. העשירייה השנייה, שהוקראה לעיתונאים עד תומה בפרץ של אופטימיות, חפה מפעילי שטח צעירים וכריזמטיים. יש בה מנכ"ל של רשת החינוך של ש"ס "מעיין החינוך התורני", יש בה עובד חרוץ של בד"ץ "בית יוסף" (ארגון הכשרות והעסק המשפחתי של הרב עובדיה יוסף המנוהל בידי בנו משה) ויש ראש מועצה דתית בצפון. אפילו הרב מזור בהיינה, מנהיג הקהילה האתיופית בבאר שבע, שבעבר הוצב פעמיים ברשימת ש"ס (ואף כיהן מטעמה כח"כ תקופה קצרה), סולק מהרשימה לכנסת ה-19 לטובת עוד מקורב או פונקציונר.

שבוע קשה עבר על ש"ס. כנסי בחירות בחיפה ובירושלים הולידו כפי שציפו כמה תמונות של אחדות מחויכת ונאומים יפים אבל הם גם חשפו את שלל המחלות הממאירות שאחזו במפלגה. עד עכשיו, ההנהגה רוצה לראות את השטח מתעורר ובמקביל עושה הכל כדי לרסן כל ביטוי בולט מדי של התעוררות. רק לא שלטים בעד או נגד דרעי, רק לא קריאות נגד או בעד ישי, רק לא להרגיז איש בחוץ ובבית. רק שלא יתעוררו היצרים שהיו תמיד לחם חוקה של ש"ס. קמפיין של פעילי דרעי, עם הכותרת "התגעגענו" נגנז. כולם בש"ס בפאניקה, שמא תקרוס הפירמידה המשולשת המשונה בראש המפלגה.

הניסיונות לרסן את היצרים הצליחו רק באופן חלקי. בכנס בירושלים, ביום שלישי, הוכה אחיינו של אלי ישי בידי פעילים אחרים רק משום שהניף שלט בעדו. בסוף היום כעסו דווקא על אלי ישי, שהצטלם עם האחיין ליד מיטתו בבית החולים. כך נראה פיגוע פנימי נגד המפלגה.

דרעי הציג אתמול את הנתונים למקורביו: כל השמות החדשים שניסה לקדם בעשירייה השנייה נפסלו על ידי משה יוסף ואריאל אטיאס, שהרכיבו את הרשימה (גם השמות שהציע אלי ישי נדחו). הפעילים של דרעי התרעמו, וחלקם איימו להתפטר בגלל ההשפלה. דרעי שכנע אותם להישאר והבטיח להם שמעכשיו הם יוצאים לדרך עצמאית, יורדים לשטח כדי להבקיע את מחסום 11 המנדטים. אנשים שנכחו בפגישה הטעונה סיפרו, כי גם מי שאיים להתפטר יצא בשירה "אל תירא ישראל כי גור אריה הלא אתה".

אבל מה ימצאו האריה ואנשיו כשייצאו לשטח? בינתיים השטח של ש"ס רדום. האולמות בכנסים לא מלאים, הפעילים שבאים פחות נלהבים, הרבה פחות ממה שזוכר דרעי משנות ה-90 של המאה הקודמת. בכנסים השבוע היו פחות פעילים, יותר להקות מעודדים בתשלום שגויסו בידי אנשי "תנזים" מטעם עצמם. דרעי יצטרך לעבוד קשה מאוד כדי להעיר שטח כזה. האם זה בגלל שהדור השתנה? האם זה בגלל שדרעי איבד את הברק? עד עכשיו, לדרעי היה תירוץ: הצורך לגבש את הרשימות גזל את זמנו ופילג את צמרת ש"ס. עכשיו נגמרו לש"ס התירוצים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר